Vi bruger løs af opsparingen for at komme på ferie

Feriegæster har planer om at rejse mere, bruge flere penge og bekymre sig om finanserne senere.

Det viser en ny undersøgelse fra Skyscanner, som afslører, at 2013 ser ud til at blive det helt store rejseår, hvor mange har planer om at tage på flere ferier og bruge flere penge, mens de er af sted, uanset deres finansielle situation.

Knap trefjerdedele (71 %) agter at rejse på mere end én ferie i løbet af 2013, mens 42 % planlægger at skulle ud og rejse mindst tre gange. Omkring 40 % af de adspurgte tilkendegiver, at de har tænkt sig at bruge flere penge på ferie i det kommende år. Undersøgelsen viser også, at folk både planlægger at rejse oftere og at rejse længere væk.

Det er det førende rejsesøgesite Skyscanner.dk, der har spurgt mere end 1000 europæiske rejsende fra 36 lande om deres rejseplaner i 2013, og om hvordan de forestiller sig at indfri deres rejse-ønsker – uden at få alt for ondt i tegnebogen.

Otte ud af ti bruger af deres opsparing til at rejse for

Otte ud af ti af de adspurgte har brugt af deres opsparing til at betale for deres sidste rejse, mens 20 % begynder at lægge penge til side til deres næste ferie, så snart de er kommet hjem fra en ferie. Selvom flertallet tilkendegiver, at de er gode til at spare op, indrømmer 59 %, at de har prøvet at sprænge feriebudgettet på en ferie.

16 % af de rejsende, som tog ud at rejse uden at have sparet op til ferien, betalte deres sidste ferie ved at tage et lån i banken eller overtrække på kreditkortet. 2 % spurgte venner eller familie, om de ville give et tilskud til rejsen. Af den andel, som lånte penge til at finansiere deres sidste rejse inden for de sidste 12 måneder, har halvdelen endnu ikke fået betalt lånet tilbage ved årets slutning.

Ferie mindst en gang om året er et ’must’

Undersøgelsen viser, at det for langt de fleste er et absolut ’must’ at komme på ferie mindst én gang om året, uanset om man faktisk har råd til at rejse, eller hvor lang tid det tager at betale ferien af.  Således svarer 58 %, at de nok skal finde en løsning på at komme ud at rejse, uanset hvordan deres finansielle situation ser ud.

- De fleste af os prioriterer det at komme af sted på ferie meget højt, fordi ferien er en vigtig og betydningsfuld del af vores tilværelse, hvor vi kan få ladet batterierne op. Og i år viser tendensen, at folk ikke bare rejser væk på den årlige sommerferie til sydens sol. Mange planlægger i stedet at trække stikket ud og rejse ud to, tre eller måske endnu flere gange i år, siger Maria Paulsen fra Skyscanner.

- For at få feriebudgettet til at række lidt længere, kan det være en god idé at holde øje med gode tilbud samt at bruge prisadviseringsservices for at holde styr på flypriserne, som går op og ned. Mange er også begyndt at rette blikket mod Moskva eller den øvrige del af Østeuropa, hvor der er gode muligheder for en budgetvenlig weekendtur. Kroatien har også vist sig at være populær blandt mange solelskere, der de sidste 12 måneder har været på udkig efter et alternativ til de traditionelle rejser til middelhavet, siger Maria Paulsen.

Skyscanner er en førende online rejsesøgemaskine, som leverer øjeblikkelige sammenligninger af millioner af fly samt hoteller og billeje.

Skyscanner blev grundlagt i 2003 af tre IT professionelle, Gareth Williams, Barry Smith og Bonamy Grimes. Skyscanner har månedligt 30 millioner besøgende og er Europas førende rejsesøgemaskine – globalt indtager sitet en tredjeplads.

Sitet er tilgængeligt på 30 sprog og findes som mobilsite og som en app til Windows, Windows 8Android, Blackberry, iPhone og iPad og er downloadet mere end 12 millioner gange.

Firmaet beskæftiger omkring 200 ansatte og har hovedsæde i Edinburgh samt Asiatiske regionale kontorer i Singapore og Beijing. Skyscanner planlægger at ekspandere yderligere i den nærmeste fremtid og udnytte den enorme globale vækst.

Følg Skyscanner på Facebook.

For yderligere information kontakt venligst:
Morten Laasholdt, morten@help-pr.dk, 31 17 71 17