Sony lancerer to nye TV i MASTER-serien: AF9 og ZF9, der sprænger rammerne for billedkvalitet

De nye TV’er i MASTER-serien – AF9 OLED og ZF9 LCD – markerer en vigtig milepæl og bringer den allerbedste billedkvalitet, der er skabt til at gengive instruktørens visuelle intention ned til mindste detalje, hjem til stuen.

Sony lancerer to nye TV’er, der begge giver kompromisløs billedkvalitet ved at kombinere flere af Sonys velkendte teknologier med den næste generations billedprocessor X1™ Ultimate. De nye AF9 OLED og ZF9 LCD er en del af MASTER-serien, der kun omfatter eksklusive TV’er fra Sony med den allerbedste billedkvalitet. Sonys målsætning er at skabe fjernsyn, der er i stand til på troværdig vis at genskabe netop det visuelle udtryk, som instruktøren har tiltænkt. Billedkvaliteten i MASTER-serien skal således kunne måle sig med kvaliteten af skærmene i professionelle produktionsstudier. Modellerne i MASTER-serien er udviklet af Sonys mest erfarne ingeniører inden for billedkvalitet og lever op til virksomhedens strengeste produktionskrav, hvorfor Sony med sikkerhed tør sige, at flagskibsprodukter i MASTER-serien leverer den bedste billedkvalitet, der er mulig i et hjemme-setup.

Både AF9- og ZF9-modellerne er udstyret med den helt nye, næstegenerations billedprocessor X1 Ultimate, der sikrer exceptionel detaljerigdom ved hjælp af den nye, intelligente objekt-baserede Super Resolution, som identificerer og analyserer ethvert objekt i billedet.

Som noget nyt introducerer Sony i samarbejde med Netflix `Netflix Calibrated’-tilstanden, der er en unik funktion for MASTER-serien. Den nye funktion er specielt udviklet til at gengive den samme billedkvalitet som i filmproduktionsstudiet med henblik på at bevare skaberens kreative vision. Ved et enkelt klik i indstillingsmenuen reproducerer Netflix Calibrated-tilstanden troværdigt de visuelle billeder, som vækker historien til live, så entusiaster kan nyde den fulde oplevelse, når de sætter sig tilrette med deres yndlingsunderholdning, uanset om det er film, TV-serier, dokumentarer eller andet indhold på Netflix.

MASTER-serien understøtter også CalMAN®**, som er en brancheførende skærmkalibrerings-software fra Portrait Displays. CalMAN® er et vigtigt værktøj, der ofte bliver anvendt af professionelle til at sikre kvalitet og opfylde de strikse krav, som indholdsskaberne har til sending, produktion og efterproduktion. CalMAN® sikrer også, at billedkvaliteten opretholdes gennem TV’ets levetid.

AF9 OLED – en kompromisløs totaloplevelse

Flagskibet AF9 4K HDR OLED-TV repræsenterer med sin OLED-teknologi en mesterlig billed- og lydoplevelse. Og alt dette er kondenseret i en enkel overflade – skærmen, med kun en stofbeklædt støttefod på bagsiden. Disse egenskaber gør, at AF9 har en gennemtænkt visuel tilstedeværelse, samtidig med at den smelter ind i omgivelserne, hvilket passer perfekt ind i et skandinavisk design.

Det er ikke kun sit elegante design AF9 udmærker sig på. Det nye OLED-TV er nemlig udstyret med Pixel Contrast Booster, der er Sonys unikke panelkontrol til OLED. Pixel Contrast Booster sørger for at maksimere den dynamiske rækkevidde ved at give bredere farvegengivelse ved høj lysstyrke. Det resulterer i, at billederne bliver bedre med flere detaljer og tekstur.

Derudover leverer AF9 OLED-TV den højeste lydkvalitet takket være den nye teknologi Acoustic Surface Audio+™. Acoustic Surface™ blev først introduceret i den anmelderroste A1-serie og efterfølgende i AF8-serien, der blev lanceret i år. Den forbedrede Acoustic Surface Audio+™ har en ekstra aktuator i midten af skærmen samt en ekstra subwooferkanalkanal, hvilket samlet giver et 3.2-kanals-lydsystem. Den ekstra aktuator fungerer præcist som center-højttalere, der findes skjult i en AT-skærm (akustisk transparent), som vi kender fra biografer. Med tre aktuatorer samt to subwoofere vendt mod siderne skaber AF9 et rigt lydfelt og en stærkt forbedret seeroplevelse. Derudover har AF9 en midt-højttaler-tilstand, som gør, at Acoustic Surface Audio+ kan anvendes som midt-højttaler i et hjemmebiografsystem.

ZF9 4K LCD-TV – god seeroplevelse fra alle vinkler

ZF9 4K HDR LCD-TV’et har en ny X-Wide Angle-teknologi, der gør, at billedet bevarer sin høje kvalitet, uanset hvilken vinkel man kigger fra. Takket være denne nye teknologi bliver betragtningsvinklen bredere, og farveforandringer minimeres, når man kigger på skærmen uden for dens akse, dvs. at farverne bliver gengivet korrekt, uanset seerens position. Kombinationen af X-Wide Angle-teknologien og X-Motion Clarity™, der minimerer bevægelsesslør, uden at det går ud over skærmens lysstyrke, gør, at ZF9 let kan overkomme de udfordringer, som LCD-skærme ofte har.

ZF9 har en sort ramme med changerende detaljer, som et DSLR-kamera, der skaber en smuk kontrast til resten af fjernsynets metalliske design. Det minimalistiske design er videreført til fjernsynets fod, der er støbt i aluminium.

Både AF9- og ZF9-serierne er baseret på Android TV™, der giver dig adgang til en verden af film, musik, billeder, spil, apps og meget mere. Voice Search-funktionen gør det muligt at betjene fjernsynet ved hjælp af stemmestyring, ligesom at det indbyggede Chromecast™ giver dig mulighed for at vise film og billeder direkte fra din smartphone eller tablet på dit fjernsyn.

** Det kræver, at CalMAN calibration software samt “CalMAN for BRAVIA” app er installeret på din computer. CalMAN for BRAVIA app kan downloades via Google Play.

Priser og tilgængelighed

AF9 OLED og ZF9 LCD bliver tilgængelige i Danmark fra august 2018. Den vejledende udsalgspris bliver offentliggjort på et senere tidspunkt.

Se korte introduktionsvideoer her:

Læs mere i den vedhæftede engelske pressemeddelelse.