Trods sommervarmen: Igen stort millionoverskud hos Spies

Thomas Cook Northern Europe, som Spies er den danske del af, leverer – trods en usædvanlig varm sommer i hele Norden – det næstbedste regnskab i selskabets historie. Overskuddet i perioden 1. oktober 2017 til 30. september 2018 ligger på 1.453 millioner svenske kroner, hvilket er tæt på resultatet fra året før (1.461 MSEK).

Thomas Cook Northern Europe består af Ving i Norge og Sverige, Globetrotter, Tjäreborg i Finland, flyselskabet Thomas Cook Airlines Scandinavia og altså danske Spies. De gode resultater i Norden bygger i første række på tilfredse stamgæster og satsningen på egne unikke koncepthoteller som Sunwing Family ResortsSunprime Hotels for voksne, Ocean Beach Club by Sunwing, Casa Cook og årets nyhed Cook’s Club.

-Til trods for at sommerens bookinger blev påvirket negativt af den langvarige varmebølge, er jeg meget glad for, at vi kan levere det næstbedste resultat nogensinde i Norden, siger Magnus Wikner, koncernchef for Thomas Cook Northern Europe. De gæster, som bor på vores egne koncepthoteller, er de mest tilfredse, hvilket gør, at de vender tilbage igen og igen. Vi åbnede 11 nye koncepthoteller frem til sommeren 2018 og yderligere 20 følger i 2019. Det, sammen med et større udbud af dynamisk pakkede rejser med rutefly, tilfredse gæster og engagerede medarbejdere, er den recept, der år efter år har givet den nordiske gruppe gode resultater.

Magnus Wikner fortsætter: - Nu ser vi fremad, og selv om vi fortsat ser eftervirkninger af sommerens hedebølge i form af senere bookning af vinterrejserne, så viser en undersøgelse i vort rejsepanel*, at efterspørgslen efter udlandsrejser er meget stor. Kun 2,5% har ikke planer om en udlandsrejse i det kommende år.

Spies kommer igen ud med et millionoverskud trods den langvarige hedebølge. Resultatet af den primære drift (EBIT) blev på 85 millioner danske kroner (98 MDKR året før), hvilket er Spies’ tredje bedste resultat nogensinde. Omsætningen voksede fra 1.639 MDKR til 1.790 MDKR.

Om resultatet siger Spies’ administrerende direktør, Jan Vendelbo: - Efter vintersæsonen stod vi med det historisk set bedste halvårs resultat, men sommeren over spillede vejrguderne den samlede rejsebranche et puds og efterspørgslen og dermed priserne blev sat under voldsomt pres. Set i det lys, er vi tilfredse med det opnåede resultat.

Spies benyttede regnskabsåret til at styrke sin position som Danmarks ubestridt største rejsearrangør. Selskabet sendte 273.669** danskere på ferie – en fremgang på 11.935 i forhold til året før. Det er 56 pct. flere end markedets nummer to, Apollo (REWE), der har fortrængt TUI (Star Tour) som Danmarks næststørste rejsearrangør.

Andre faktorer, der bidrager til den nordiske succes:

• Størstedelen af gæsterne flyver med selskabets eget flyselskab Thomas Cook Airlines Scandinavia, der servicemæssigt vurderes meget højt af passagererne.
  • Selskabets tryghedsløfte opfattes også meget positivt – løftet betyder, at medarbejdere fra selskabet altid er tilgængelige og tager hånd om gæsterne døgnet rundt, hvis noget uforudset skulle indtræffe på rejsen.
  • Den digitale udvikling har haft stor betydning for, at over 80 pct. af gæsterne nu booker deres rejser på selskabernes web-sider. Halvdelen af gæsterne anvender en nyudviklet app før og under ferien – bl.a. til digital incheckning, information inden rejsen og til information om hoteller og rejsemål.

Holdbarhedsrejsen:

Thomas Cook-gruppens fortsætter med nye initiativer for at mindske miljøpåvirkningen hjemme, på rejsemålet og på selve rejsen. Flyet er et hovedområde, hvor der inden for Thomas Cook Airlines Scandinavia satses på ny teknik og optimering af driften. Over de sidste 15 år er udslippet pr. passager mindsket med over 20 pct. Det seneste initiativ, når det gælder holdbarhed, er gruppens løfte om inden slutningen af 2019 at fjerne 70 millioner engangsartikler i plastic.

Thomas Cook Groups helårsrapport blev præsenteret i dag, den 29. november, og kan læses her!

*Rejsepanelet, som blev gennemført i november, viser, at blot 2,5 pct. ikke har planer om en udenlands rejse i det kommende år. Resultatet bygger på 28.815 besvarelser fra hele Norden.

** Kilde: RID (Rejsearrangørerne i Danmark).

Spies er Danmarks største rejsearrangør. Selskabet indgår i den nordiske rejsekoncern Thomas Cook Northern Europe sammen med rejsearrangørerne Ving i Norge og Sverige, Tjäreborg i Finland samt hotelselskabet Resorts & Hotels, der bl.a. driver hotelkæderne Sunwing Family Resorts og Sunprime Hotels. Spies’ gæster flyver fortrinsvis med søsterselskabet Thomas Cook Airlines Scandinavia. Thomas Cook Group plc er noteret på Børsen i London og selskabets ca. 22.000 ansatte opererer i over 200 lande. Thomas Cook Group Airlines, der bl.a. tæller Condor i Tyskland og Thomas Cook Airlines i Storbritannien, er med over 100 moderne og miljøvenlige fly et af Europas største ferieflyselskaber.