Centerbarometer for 3. kvartal 2013

Pressemeddelelse   •   Nov 08, 2013 13:03 CET

Forsigtigheden vil ikke slippe taget i kunderne

Tallene taler deres tydelige sprog. Kunderne shopper gerne, men er ikke klar til at skyde forbrugsfesten i gang endnu.

Noget tyder på, at shoppingcentrene er rigtig gode til at trække kunderne inden for. Selv i dette års varme sommer og efterår har de været at finde inden for i centrene. Men tilsyneladende har de mere oset end købt. I hvert fald viser salgstallene for 3. kvartal et fald på fem procent i forhold til samme periode sidste år.

Det fremgår af det nyeste Centerbarometer, som hvert kvartal gør udviklingen i den samlede omsætning op for de 16 shoppingcentre, der administreres af Steen & Strøm i Danmark.

Ser man nærmere på det seneste kvartalstal, er det tydeligt, at tilbagegangen i salget er jævnt fordelt på de to hovedvaregrupper, dagligvarer og udvalgsvarer.

”Det er rigtig ærgerligt, at den ellers stigende forbrugertillid blandt danskerne ikke smitter af på deres adfærd, når de tager ud for at shoppe. Samtidig har vi også set en række makroøkonomiske nøgletal,
som peger i den positive retning. Men vi må altså konstatere, at den spirende fremgang endnu ikke er begyndt at udmønte sig i et stigende detailsalg,” siger Marketing Director i Steen & Strøm, Claus Tüchsen.

Ser man på udviklingen i tallene over 2013 til dato kan centrene konstatere en samlet tilbagegang på tre procent i forhold til samme periode sidste år. Og den fordeler sig ret jævnt på alle varegrupper. Dog igen med salget af tøj, sko og tilbehør som det, der er blevet solgt mindst af.

Kunderne holder ved

Det mest positive i det nye Centerbarometer er tallene for kundebesøg i shoppingcentrene. Det viser sig således, at antallet af kunder i tredje kvartals juli, august og september er det samme som i de tilsvarende måneder sidste år.

”Det er meget glædeligt, at shoppingcentrene har formået at trække så mange mennesker til i denne periode. Specielt set i lyset af, at vi i år har haft den varmeste og mest solrige sommer i mands minde og endda også et meget lunt efterår,” siger Claus Tüchsen.

Og set over årets første ni måneder samlet har centrene ikke blot haft mange kunder, men kan faktisk glæde sig over en stigning i tallene, om end den kun er på en enkelt procent.

”Det bekræfter i hvert fald den tendens, vi har set gennem nogle år, nemlig at kunderne fortsat er rigtig glade for at komme i centrene.
Så nu ser vi frem til, at de snart også er klar til at lægge lidt mere i indkøbsvognene, når de er her,” siger Claus Tüchsen.

Yderligere oplysninger fås hos Marketing & Commercial Director Claus Tüchsen, Steen & Strøm
Danmark A/S
på tlf. 70 10 55 05/41 90 02 40.

Steen & Strøm er Skandinaviens største operatør inden for udvikling og management af shoppingcentre. Vi har ansvaret for 43 shoppingcentre i Norge, Sverige og Danmark med en samlet detailomsætning på NOK 36 mia. Steen & Strøm koncernens vision er at berige moderne shopping og tilbyde lejemål på de mest attraktive markedspladser i Skandinavien. Steen & Strøm er ejet af Europas førende shoppingcenter selskab, franske Klépierre, der driver 333 shoppingcentre i 13 lande, samt Europas største pensionsfond, ABP i Holland.

PDF-dokument Word-dokument