Centrenes salg i 2013 levede ikke op til forventningerne

Pressemeddelelse   •   Feb 05, 2014 14:42 CET

Centrenes salg i 2013 levede ikke op til de forventninger, som en god afslutning i 2012 ellers havde været med til at skabe. Men selvom kunderne brugte færre penge pr. shoppingtur, kommer de stadig hyppigt i centrene. Og sammenholdt med positive tendenser i dansk økonomi giver det anledning til en vis optimisme hos Steen & Strøm.

Trods højt humør på børserne og positive makroøkonomiske signaler i dansk økonomi og samt stigende forbrugertillid endte 2013 for detailhandlens vedkommende ikke just i fest og farver. Det kan også Steen & Strøm konstatere, idet året endte med en samlet tilbagegang i shoppingcentrenes omsætning på fire procent i forhold til året før. Dermed er den fremgang, som man oplevede i 2012 ’spist op’ igen.

Tallene fremgår af det seneste Centerbarometer, som hvert kvartal ser tilbage på udviklingen i de 16 centre, der administreres af Steen & Strøm – Danmarks største centeroperatør.

Med til at trække udviklingen i 2013 ned var ikke mindst omsætningen i årets sidste måned, december. Her viser tallene en tilbagegang på i alt syv procent. Og den fordeler sig med minus ni procent for dagligvarernes vedkommende og minus syv procent for hovedvaregruppen beklædning/sko.

”Det er skuffende tal. Og skuffende især fordi der på så mange måder var grundlag for optimisme baseret på salget af udvalgsvarer i 2012. Både ovenpå den fornuftige udvikling året før og i forhold
til flere positive samfundsøkonomiske indikatorer. Men vi må blot konstatere, at forbrugerne endnu ikke helt tør tro på, at fremgangen er stabil og derfor stadig holder på pengepungen,” siger Claus Tüchsen, Marketing Director i Steen & Strøm.

Mindre mad og drikke

Ifølge Centerbarometret er det især dagligvarerne, som danskerne fortsat sparer på. I hvert fald viser denne varegruppe det største omsætningsfald i 2013. Det ligger på fire procent og fordeler sig jævnt over året for til sidst dog at gå værst ud over julemaden – med en tilbagegang på ni procent i december.

For udvalgsvarerne blev det til et samlet fald sidste år på tre procent. For også her udeblev især den store julehandel, som alle havde håbet på. Samlet set endte fjerde kvartal med en
tilbagegang på fem procent.

Stabile kunder

Men har udviklingen i centrenes omsætning været negativ, er den til gengæld noget mere positiv i forhold til kundetal.
For her endte 2013 på indeks 100 i forhold til året før. Og det på trods af et lille minus på tre procent i december.

”Vi glæder os over, at vi fortsat er i stand til at fastholde kundestrømmen til centrene. Og det lover godt for den dag, hvor de igen får lyst til at bruge penge. Efter næsten syv magre år håber vi, at modet vender tilbage til forbrugerne her i 2014. Flere forhold tyder som sagt på, at en vending i økonomien for alvor kan være på vej. Men forbrugerne skal overbevises, og det lader fortsat vente på sig”, siger Claus Tüchsen.

Stadig større markedsandel

Tager man udgangspunkt i omsætningen i Steen & Strøms shoppingcentre tilbage fra 2005, viser tallene en samlet fremgang på fire procent. Det er bedre end for detailhandlen generelt – hvor fremgangen ligger på tre procent – og viser, at centrene fortsat erobrer markedsandele.

Det gør sig specielt gældende inden salget af beklædning/sko og øvrige udvalgsvarer, hvor forbrugerne i stigende omfang gør deres indkøb i centrene, mens de foretrækker at handle dagligvarer i især discountbutikkerne uden for centrene. Det fremgår af tal, der viser en markant
fremgang for centrene på 14 procent i varegruppen tøj/sko/tilbehør, mens dagligvarerne er faldet med ni procent. Tilsvarende er dagligvarehandlen uden for centrene steget med 14 procent, mens salget af sko/tøj/tilbehør her er faldet med 12 procent.

Steen & Strøm er Skandinaviens største operatør inden for udvikling og management af shoppingcentre. Vi har ansvaret for 43 shoppingcentre i Norge, Sverige og Danmark med en samlet detailomsætning på NOK 36 mia. Steen & Strøm koncernens vision er at berige moderne shopping og tilbyde lejemål på de mest attraktive markedspladser i Skandinavien. Steen & Strøm er ejet af Europas førende shoppingcenter selskab, fransk Klépierre, der driver 333 butikker i 13 lande, samt Europas største pensionsfond, ABP i Holland.