Fortsat vækst hos STIHL

Nyhed   •   Okt 11, 2016 05:49 CEST

Ny rekordomsætning op til virksomhedens 90 års fødselsdag i september måned.

I de første otte måneder af 2016 har STIHL koncernen øget sin omsætning med 5,4 procent til 2.408 milliarder euro. Væksten kommer specielt fra det stærke salg af enheder og var valutakurserne forblevet på samme niveau som sidste år, ville væksten have været så høj som 9,3 procent. “Vi forventer at opnå et rekordhøjt enhedssalg og omsætning i 2016, hvor virksomheden fejrer sin 90 års fødselsdag”, fortæller STIHL direktionens bestyrelsesformand Dr. Bertram Kandziora ved virksomhedens efterårspressekonference. “I en fireårig periode op til år 2019 vil vi investere omkring 300 millioner i Tyskland og i alt én milliard euro på verdensplan. Alle investeringer bliver finansieret fra koncernens egne ressourcer.” Han er også optimistisk mht. til fremtiden: “Inden for AKKU produkter har vi en vækst over gennemsnittet, og vi forventer ligeledes at se en stærk fremgang indenfor benzinprodukter i de kommende år.”

USA er igen løftestangen for vækst

Det amerikanske marked har endnu engang været løftestangen for vækst indenfor enhedssalget, men både Vesteuropa og Asien følger særdeles godt med. Det russiske marked er stabiliseret, og der er ikke tegn på nogen egentlig fremgang på nuværende tidspunkt. Den store stigning i salget af enheder, har verden over medført et stort antal ansættelser, således at antallet af ansatte i koncernen er steget med 2,9 procent til totalt 14.696 personer pr. 31. august 2016.

AKKU segmentet har de største vækstrater

STIHL forventer, at den største vækst i de kommende år vil være inden for de batteridrevne maskiner. I dette produktsortiment vil koncernen fremadrettet henvende sig til nye kundegrupper og vinde markedsandele. Det forventes, at benzinmarkedet vil stabiliseres på langt sigt. “Vi forventer dog, at enhedssalget i benzinsortimentet fortsætter med at stige på mellemlang sigt og arbejder for at øge vores markedsandele gennem vores effektive forhandlernet på verdensplan." siger Dr. Kandziora. For at skabe bedst mulige vækstbetingelser vil koncernen fra 2016 til 2019 investere omkring én milliard Euro i udvikling, produktion og salg.

Aktieandelen i produktionsvirksomhed af AKKU-maskiner er blevet afsluttet med succes

STIHL’s køb af en aktieandel i Globe Tools Group var gennemført, da børsmarkedet lukkede i Hong Kong den 1. august 2016. STIHL har nu en væsentlig minoritetsinteresse i den kinesiske produktion af batteridrevne maskiner baseret i Changzhou. Myndighederne i flere lande skulle på forhånd godkende købet. “På den måde kan vi udnytte den værdifulde synergieffekt i udvikling og produktion af AKKU produkter”, forklarer Dr. Kandziora. "Desuden kan STIHL udnytte favorable omkostningsstrukturer og på denne måde få adgang til komponenter til konkurrencedygtige priser. Vi bliver således i stand til at tilbyde vores nye, førsteklasses produkter til meget attraktive priser, naturligvis fortsat gennem STIHL forhandlernet og i den sædvanlige, høje STIHL kvalitet.”

STIHL udvider støt sin tilstedeværelse online

Antallet af STIHL fans i de sociale medier vokser konstant og STIHL har nu rundet 1,5 millioner fans på Facebook. Søgningen efter produkter, oplysninger om anvendelse samt søgning efter en servicerende forhandler er hurtig og enkel for kunderne på STIHL hjemmesiden og med den nye STIHL app. For en forhandler er det i dag ikke kun vigtigt at have en tiltrækkende butik, det er mindst ligeså vigtigt at have et moderne websted med online-bestilling og tiltrækkende online-markedsføring. Derfor understøtter STIHL sine servicerende forhandlere i 26 lande med STIHL Online Partner Programmet, der sikrer forhandlerne en fuldt funktionsdygtig hjemmeside med mulighed for online handel. STIHL udvikler kontinuerligt både partner-programmet som App´en for at optimere brugbarheden.

STIHL TIMBERSPORTS® sæsonafslutning vender tilbage til Stuttgart i 2016

“Da det jo er vores virksomheds 90 års fødselsdag, er det med særlig glæde,at jeg kommer med følgende meddelelse: Verdensmesterskabet for STIHL TIMBERSPORTS® serien vender tilbage til Stuttgart”, udtaler Dr. Kandziora. Den 11. og 12. november finder den internationale finale sted i den første skovarbejderkonkurrence i den udsolgte Porsche Arena under overværelse af 11.000 tilskuere. Over 100 sportsfolk fra mere end 20 lande vil stille op individuelt og i hold til kampen om mesterskabstitlerne år 2016. Tyskland bliver repræsenteret af STIHL TIMBERSPORTS® veteranen Dirk Braun.