STIHL køber en minoritetsandel i Globe Tools

Nyhed   •   Maj 26, 2016 12:22 CEST

STIHL Group har købt en betydelig minoritetsandel i Globe Tools Group, som er en succesrig producent af batteri- og eldrevet værktøj til udendørs brug under deres eget mærke Greenworks.

“Vores andel i Globe Tools betyder, at vi systematisk konsoliderer vores strategi for det voksende marked for batteridreve maskiner. Vi vil udnytte synergieffekter i udvikling og produktion af batteridrevne produkter”, forklarer STIHL’s direktionsformand, Dr. Bertram Kandziora. Den administrerende ejer af Globe Tools Group, Yin Chen, sagde: “Vi er glade for, at vi i fremtiden vil have STIHL ombord som en stærk og pålidelig partner. Dette engagement er en milepæl i vores væksthistorie.”

• Langsigtet partnerskab med kinesisk producent af batteri- og eldrevet værktøj
    • Produkt- og udviklingskompetencer møder knowhow i produktionen af batteridrene maskiner: STIHL og Globe Tools udnytter synergier i fremstillingen af batteri- og eldrevne maskiner.
    • STIHL vil fremover tilbyde et bredere udvalg af batteridrevne produkter til krævende private brugere

STIHL indleder offensiv i fremtidens marked

Globe Tools er en succesrig leverandør af batteri- og eldrevet værktøj, specielt til kunder i Nordamerika, men også i Europa. STIHL er globalt førende leverandør af produkter til professionelle i skov- og landbrug, landskabspleje og byggebranchen samt til krævende private brugere. De to virksomheder supplerer hinanden på markedet for batteri- og eldrevne maskiner, og partnerskabet har til hensigt at opnå betydelige gevinster i form af forøget effektivitet. “Dette skridt gør os i stand til hurtigt at udvide STIHL’s sortiment af batteridrevne produkter til forbrugerne hos vores serviceforhandlere i entry-level segmentet og tilbyde topprodukter i STIHL-kvalitet til konkurrencedygtige priser”, siger Dr. Kandziora. Desuden gør STIHL brug af de gunstige produktionsomkostninger hos Globe Tools i Kina, og ligeledes på indkøb af komponenter. På den anden side drager Globe Tools fordel af STIHL Groups mange årtiers erfaring, og kan fortsætte sit dynamiske vækstforløb med ny kapital.

Ejer og administrerende direktør Yin Chen driver Globe Tools Group som en familievirksomhed. Globe Tools har en høj grad af vertikal integration, og producerer nu omkring 8 millioner batteri- og eldrevne produkter årligt. Omsætningen sidste år udgjorde 325 millioner dollars.

Globe Tools Group har en arbejdsstyrke på 4.000 mænd og kvinder i Hong Kong, Changzhou (Folkerepublikken Kina), Mooresville/NC (USA), Newmarket/ON (Canada), Moskva og Köln. Udvikling og produktion af produkter foregår primært i Changzhou, mens markedsføring og salg håndteres af selskaberne i andre lande.

Aftalerne om købet af en andel blev indgået af STIHL Group og Globe Tools Group den 13. maj 2016. Det blev aftalt ikke at oplyse prisen på andelen. Der skal stadig udstedes godkendelser fra de amerikanske monopolmyndigheder og andre myndigheder i flere lande, inden investeringen kan færdigbehandles, og samarbejdet kan begynde.