Spænding og rekorder ved STIHL TimbersportS

Pressemeddelelse   •   Nov 14, 2016 10:38 CET

Weekenden bød på spænding og nye rekorder ved verdensmesterskaberne i STIHL TimbersportS, der blev afholdt i Porche Arena i Stuttgart.

Vores allesammens Brian Palsgaard satte ny dansk rekord i øksediciplinen Underhand Chop, som blev klaret på bare 24,01 sek i kvalifikationsturneringen. - I det samlede resultat blev det til en 14. plads, og da kun de første 5 går videre til finalen, måtte Brian nøjes med at nyde stemningen fra tilskuerpladserne. Det samme gjaldt for de øvrige nordiske deltagere, idet de første 5 placeringer gik til Matt Cogar - USA, Paolo Vicenzi - Italien, Armin Kugler - Østrig, Koen Martens - Belgien og István Juhász fra Ungarn.

Norske Vebjørn Søsteby satte iøvrigt ny nordisk rekord i Standing Chop, som blev klaret på bare 20,35 sek. Hans samlede placering blev en 7´ende plads.

Verdensmester individuelle konkurrencer

At STIHL TimbersportS er en vanskelig sport vidner resultatlisten i den grad om. Der er et totalt antal deltagere i finalen på 12 personer, og ud af disse 12 var det blot 4 atleter, der formåede at gennemføre alle 6 dicipliner indenfor den fastsatte tid. - Gennemføres diciplinen ikke på den fastsatte tid, diskvalificeres deltageren. Det blev den forsvarende mester, New Zealandske Jason Wynyard, der endnu engang kunne lade sig hylde som verdensmester i STIHL TimbersportS, - individuelle konkurrencer. Det er så 8. gang i Jasons karriere, det er sket!

8 gange verdensmester er fantastisk, men det er midst ligeså imponerende at manden på fjerdepladsen, Canadieren Stirling Hart, satte ny verdensrekord på Springboard med tiden 35,67 sek.! Der skal en helt exceptionel balance og teknik til, for at kunne klare den!

Holdkonkurrencer

Danmark kæmpede bravt i de indledende heats, men måtte se sig slået allerede i andet heat (kaldet "Second Chance"). Til gengæld klarede vores norske brødre sig helt til ottendedelsfinalerne, og Sverige helt til kvartfinalen. - Fantastisk præstation, når man tænker på at selskabet her, er de bedste af de bedste indenfor skovmandssporten. Der var spænding til det sidste da det forsvarende hold, Australien, stod overfor Canada i finalen. - Vinderen blev Australien, - for tredie gang i træk! Som den australske teamleder, Brad DeLosa, formulerede det efter finalen: "Den tredie sejr føles mindst lige så godt som de 2 første. Stemningen i Porche Arena var fantastisk, og målet er allerede sat for næste år: At vinde for 4 gang!"

Har du fået blod på tanden, og har lyst til at konkurrere i STIHL TimbersportS, står de danske atleter klar til at hjælpe dig igang. Se hvordan under www.stihl.dk

STIHL TIMBERSPORTS kan dateres tilbage til 1891

De første skovhugningskonkurrencer fandt sted i Tasmanien, Australien, tilbage i 1891, og da sporten blev introduceret i Nordamerika blev det rigtig populært. Alle diciplinerne er lavet udfra den traditionelle skovhuggers reelle arbejde i skoven, og i de individuelle konkurrencer skal udøverne klare 6 dicipliner stort set umiddelbart efter hinanden; Springboard, Stock Saw, Standing Block Chop, Single Busk, Underhand Chop og Hot Saw. De 2 sidstnævnte dicipliner er ikke med i holdkonkurrencerne.

Det danske hold er meget åben for nye folk, der har lyst til at prøve kræfter med sporten. Du kan læse mere under TimbersportS på www.stihl.dk