STIHL TimbersportS - Så brød Brian endelig fars dominans

Pressemeddelelse   •   Jun 07, 2015 21:14 CEST

For første gang sejrede Brian Palsgaard sejrede over sin far Preben Palsgaard i STIHL Timbersports

Det blev svenske Hans Ove Hansson, der løb med titlen ved dette års Nordisk Mesterskab i STIHL TimbersportS, der blev afviklet på Roskilde Dyrskue fredag og lørdag. Nummer to blev nordmanden Ole Ivar Lierhagen, mens bedst placerede danske deltager blev Brian Palsgaard som nummer fem.

”Men det var i orden. Mit vigtigste mål var at vinde over min far, som har domineret STIHL TimbersportS i Danmark i mange år. Og det lykkedes. Mit mål nummer to var, at det bliver mig, der skal repræsentere Danmark i de individuelle verdensmesterskaber i STIHL Timbersports. Det lykkedes også”, sagde en tilfreds Brian Palsgaard efter lørdagens individuelle mesterskaber.

Sort uheld med den voldsomme Hot Saw

Det var en genstridig specialbygget kædesav, den såkaldte Hot Saw, der spændte ben for en medalje til Brian Palsgaard.

”Det gik forrygende i de fire første discipliner, hvor min tid lå til en andenplads. Men det stykke træ, jeg havde fået til Underhand Chop, var ualmindelig sejt, og der mistede jeg kostbare sekunder. Værre var det imidlertid, at min Hot Saw ikke startede omgående. Den var varmet op, men jeg måtte have to forsøg, før den startede. De ekstra sekunder, det kostede, var der ikke råd til. Men sådan er det i TimbersportS, og det må man leve med", konstaterede Brian Palsgaard.

Fire tiendedele skilte Danmark fra sølvet i holdkonkurrencen

Fredagens holdkonkurrence var ikke mindre nervepirrende. Her deltog to svenske team, et norsk team og det danske team under ledelse af Preben Palsgaard. Holdkonkurrencerne foregår ligesom et stafetløb, hvor den ene deltager skal være færdig med sin disciplin, før den næste kan gå i gang.

I første indledende heat var det Sverige 1 mod Norge, hvor svenskerne straks fra starten tog føringen i Stock Saw og holdt forspringet gennem Underhand Chop, langsav og Standing Chop til den suveræne tid på 1 minut 28,1 sekunder mod nordmændenes 1 minut, 36, 3 sekunder.

I andet indledende heat var det danske team oppe imod Team Sverige 2. Mathias Ringsholt lagde stærkt ud i Stock Saw, og Brian Palsgaard øgede forspringet med sin meget stærke Underhand Chop. Jens Johansen tog over med langsaven, men her havde han gabt over mere, end han kunne bide igennem. Trods Martin Olsens ihærdige indsats med smørekanden sad langsaven fast for Jens flere gange, inden den 46 centimeter tykke stamme endelig var besejret. Preben Palsgaard hentede dog heat-sejren hjem med sine lange, seje hug i Standing Chop. Sluttid for det danske team på 1 minut 36, 7 sekunder, mens det svenske andethold måtte nøjes med 1 minut 54,1 sekunder.

Konferencieren var sikker på en finaleplads til Danmark, men efter at have tjekket med tidtagerne fastslog dommeren, at nordmændenes indledende tid var fire tiendedele sekund bedre end danskernes. Kun fire tiendedele af et sekund, men nok til at skille det danske team fra sølvet.

Jens Johansen lagde ikke skjul på sin ærgrelse: ”Det var Preben Palsgaards sav jeg brugte, og den tog hårdere fat, end jeg havde kræfter til. Derfor satte den sig fast flere gange, og det kostede sekunder,” sagde han.

Langsaven skiftet ud

På grund af tidforskellen blev det de samme hold, der mødte hinanden i den afsluttende kamp om medaljerne. Team Sverige 2 mod Danmark. Og er var det tydeligt, at den indledende dyst havde skærpet deltagerne på begge hold, – og at Jens Johansen havde fået udskiftet langsaven med en knap så grådig udgave. Konkurrencen var tæt i første disciplin, men Brian Palsgaard vandt et par sekunders forspring med sine seje øksehug og hamrede sejren hjem i Standing Chop. Bronze til Danmark i tiden 1 minut 27,0 sekunder mod Team Sverige 2, der sluttede i 1 minut 32,2 sekunder.

Team Sverige 1 lagde sig i front straks fra starten i finaledysten mod Norge – og der var ikke rigtig tvivl om udfaldet på noget tidspunkt. Guld til Sverige i tiden 1 minut 17,7 sekunder, sølv til Norge med 1 minut 24,6 sekunder.

Diskvalificeret på tiden

Fredag formiddag var det to svenske rookies, altså skovhuggere under 21 år, som dystede på scenen på Roskilde Dyrskue. Også her gjaldt det fire discipliner med Stock Saw som indledning, fulgt af den krævende Standing Chop. Her kunne publikum for alvor opleve, hvor vanskelig og fysisk krævende STIHL TimbersportS i virkeligheden er. Den yngste af svenskerne, Emil Svensson, havde tydeligt besvær med at hugge sin 30 centimeter tykke stamme over, og det var ren viljestyrke, der til sidst drev øksen ind i det genstridige træ. Da stammen endelig faldt, kvitterede publikum med en langvarig klapsalve, ikke på grund af tiden, men på grund af den unge svenskers ukuelige sportsånd og vilje til at fortsætte til den bitre ende.

Hans konkurrent, Samuel Hell, tog mesterskabstitlen i TimbersportS for rookies, men Emil Svenson kunne drage hjem hjem med publikums og kollegernes respekt.

Søndag - endnu en dag i Timbersportens tegn

Alt i alt har weekenden på Roskilde Dyrskue stået i TimbersportS tegn, idet det danske hold hele søndagen stod for et fantastisk veludført TimbersportS show, der endnu engang gav et godt indblik i den krævende sport. I pauserne fik 2 dygtige skulptører, Susanne Ahrenkiel og Henning Joe med motorsav skabt hver deres fantastiske mesterværk. Susanne med sin version af jorden med omkransende hjerter og Henning med en pragtfuld hest. Begge skulpturer pryder nu STIHL´s kontor i Hvidovre.

STIHL / VIKING er Keine Kompromisse!

Vores produkter er et løfte om kvalitet, lang holdbarhed og innovative produkter til både professionelt brug såvel som til den kvalitetsbevidste kunde.

Vores produkter findes kun hos den autoriserede faghandel. Derigennem sikrer vi at brugeren alltid har adgang til kvalificeret råd og vejledning i brugen af udstyret såvel som et værksted med personale, der er uddannet specielt i STIHL / VIKING produkter.

Østrigske VIKING ejes 100 % af den familieejede tyske STIHL-koncern.