Stofa på spring som ny operatør af Sydfyns Elforsynings fibernet

Nyt partnerskab undervejs på tv- og bredbåndsområdet:

Fra foråret 2016 bliver det formentlig Stofas bredbånds- og tv-pakker, som de ca. 11.000 fiberkunder hos Sydfyns Elforsyning (SEF) kommer til at modtage. Det kan i hvert fald blive resultatet af et nyt vidtrækkende partnerskab, som Stofa og SEF i øjeblikket drøfter. Her vil Stofa købe sig til en ejerandel på 25 pct. af SEF’s fibernet. Med aftalen får Stofa større skala i sin forretning, mens det Svendborg-baserede SEF kan se frem til øget indtjening i sin fiberforretning.

Det mulige strategiske partnerskab skal udnytte de store fordele, som Stofa og SEF hver især har. Hvor Stofa bl.a. kommer med en stærk portefølje af tv-rettigheder og en velsmurt markedsføringsmaskine, har SEF en stærk lokal forankring og et stærkt fibernet i det sydfynske. Det er disse fordele, som partnerskabet skal bevare og videreudvikle til gavn for parterne og kunderne.

Partnerskabet forventes at blive endelig underskrevet inden for de kommende 5 uger. Det er endnu ikke afklaret, om aftalen skal godkendes af Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen.

Store forretningsmæssige perspektiver
Hos SEF og Stofa ser man store forretningsmæssige perspektiver i et strategisk partnerskab. Ikke mindst på grund af den øgede stordrift, som blandt andet kommer i form af bedre priser på indkøb af indhold og muligheden for at fordele driftsomkostninger ud på en større kundemasse.

Det mulige partnerskab mellem Danmarks næststørste leverandør af kabel-tv, telefoni og bredbånd, Stofa og det sydfynske SEF vil betyde, at SEFs ca. 11.000 fiberkunder fra foråret 2016 får ny indholdsleverandør, da signalet her vil skifte fra Waoo! til Stofa. Drøftelserne indebærer bl.a. også, at Stofa senest i foråret 2016 overtager driftsansvaret for SEFs fibernet, der i dag er gravet ud til ca. 23.000 husstande og virksomheder.

”Et partnerskab med Stofa vil være en rigtig god nyhed for både SEF og vores kunder. Fordi Stofa har stor erfaring med at drive og forrente højhastighedsbredbånd, kan vi se frem til en større indtjening på vores fibernet samtidig med, at vi i højere grad kan hellige os vores konkurrenceudsatte kerneforretning. For privatkunderne vil et partnerskab betyde, at de får Stofas velkendte og attraktive produkter ind i hjemmene og vores sydfynske erhvervsliv vil kunne se frem til at få del i Stofas digitale erhvervsløsninger,” siger Anders Banke, adm. direktør i SEF.

Opbakning til partnerskabet i SEFs bagland
Hos SEF har der været grundige drøftelser i virksomhedens bestyrelse og partnerskabet har også været oppe til drøftelse i repræsentantskabet. Hos repræsentantskabet og SEF’s ledelse forventer man, at et partnerskab med Stofa vil styrke virksomhedens driftsøkonomi væsentligt, lige som det vil kunne sikre bedre digitale oplevelser for de sydfynske familier og virksomheder:

”Ved at indgå et strategisk partnerskab med Stofa, kan vi blive en del af en samlet kundebase på næsten en halv million kunder, hvilket baner vejen for større stordriftsfordele. Et partnerskab med Stofa vil derfor sikre en fortsat lokal forankring af fibernettet, samtidig med at vores fibernet gøres mere konkurrencedygtigt og fremtidssikkert,” udtaler Søren Bøving-Andersen, bestyrelsesformand i SEF.

Han tilføjer, at SEF i dag har et godt og konstruktivt samarbejde med Waoo! og de øvrige fiberselskaber i Waoo! – men givet at driften af SEF’s fiberforretning på sigt overdrages til Stofa, vil det også være lig med et farvel til Waoo!-samarbejdet, som SEF i dag er en del af. Det vil tage ca. et år for SEF at afslutte samarbejdet med Waoo!, så et egentlig skifte til Stofa vil formentlig først finde sted i foråret 2016.

Skærpet konkurrence på markedet for tv og internet
I Stofa er der også stor glæde over udsigterne til et vidtrækkende strategisk partnerskab, som udover øgede stordriftsfordele også vil styrke Stofas nationale position og udfordrerrolle overfor markedets absolut dominerende aktør, TDC:

”Det her partnerskab kan blive lige efter bogen. Alle parter vil stå tilbage som vindere. Stofa får mere stordrift, SEF kan lokalforankre og fremtidssikre deres fibernet og kunderne får attraktive og konkurrencedygtige produkter. Samtidig kan aftalen være med til at skærpe konkurrencen på markedet for tv og internet i Danmark, hvor TDC har haft det for let for længe” siger Ole Fruekilde, topchef i Stofa.

For yderligere information kontakt:

Søren Bøving-Andersen, bestyrelsesformand, SEF - mobil 21 28 11 28

Anders Banke, adm. direktør, SEF - mobil 61 55 06 11

Ole Fruekilde Madsen, koncerndirektør, Stofa - mobil 20 30 80 37

• Underholdning

• partnerskab
  • internet
  • bredbånd
  • tv
  • fiberbredbånd
  • waoo!
  • sydfyn
  • svendborg
  • sydfyns elforsyning
  • sef
  • stofa

I Stofa har vi med en succesfuld strategi og en fremtidssikret platform skabt en markant position på det danske telemarked.

Vi er 675 medarbejdere, der hver dag kæmper for endnu bedre digitale oplevelser ved at udfordre vanetænkning og sætte nye standarder til gavn for mennesker og virksomheder i Danmark. Sammen med vores 480.000 tv-, bredbånds- og telefonikunder er det vores mål at gøre Danmark til en digital vindernation.

Stofa er en del af energi- og telekoncernen, SE, der bl.a. leverer el, energi-effektivisering, fiberbredbånd og kabel-tv til 650.000 kunder. SE koncernen har rødder i Syddanmark, men koncernes ca. 1.400 medarbejdere arbejder fra forskellige lokationer i hele Danmark. Vi lever efter værdierne åbenhed, mod, bæredygtighed og nærhed. Inden for rammerne af vores værdier har vi syv forpligtende leveregler, som præger alt, hvad vi gør på tværs af hele SE koncernen.

Læs mere om Stofa på www.stofa.dk og om SE-koncernen på www.se.dk.

Henrik Eske

Pressekontakt Kommunikationspartner Stofa, Stofa erhverv og SE/Stofa sociale medier 3092 0641