60’er design i ny udgave

Pressemeddelelse  •  2012-07-06 11:46 CEST

Som en del af virksomhedens 50 års jubilæum, lancerer Svedbergs i efteråret en serie klassiske spejlskabe til badeværelset. Smagfuldt formgivet af industridesigner Roger Persson, som har ladet sig inspirere af tidligere tiders spejlskabe, og opdateret dem med moderne linier. Det første på gaden er et placeringsvenligt spejlskab i seks farvenuancer, blandt andet i dæmpede pasteller, som fører tankerne tilbage til 1960’erne.

Svedbergs badeværelseshistorie begyndte for 50 år siden med en serie spejlskabe som revolutionerede indretningen i de svenske badeværelser. De har fortsat med at udvikle nye løsninger til os, som værdsætter tiden i badeværelset. Innovation på innovation har afløst hinanden, præcis som designet.

I forbindelse med 50 års jubilæet, lancere de et spejlskab, som tager sit udspring fra deres historie som blikvirksomhed. Industridesigneren Roger Persson, har taget udgangspunkt i Svedbergs klassiske modeller men har sikret skabet et fremtidigt udtryk. Farver og former er opdateret og kigger man nærmere på skabet, oplever man at det er gennemført kvalitet, lige fra det lakerede ydre til hver eneste lille detalje. Svedbergs fremstiller fortsat sine skabe i Dalstorp, Sverige, og leverer dem færdigsamlet, hvilket også gør dem enkle at sætte op. Den runde form, smelter fint sammen med forskellige stilarter ogf giver det mest private rum et personligt udtryk. Gad vide om man ikke ser lidt smukkere ud, når man spejler sig.

Fakta Spejlskab Jenny
Størrelse: Spejl 60 cm diameter. Skab: B35cm H:43cm D:8cm. Total dybde (spejl og skab): 10cm.
Farver: Hvid, sort, grå, gul og dæmpede pasteller i grøn og rød
Materiale: Bukket og lakeret stål.

Kan købes hos forhandlere og velassorterede indretningsforretninger fra og med oktober 2012. For yderligere information om forhandlere se www.svedbergs.dk

Om Roger Persson
Roger Persson er opvokset i Karlskrona, i 1995 flyttede han til Gøteborg for at studere på Højskolen for Design & kunsthåndværk. Med en eksamen som industriformgiver Master og Fine Arts, fortsatte han derefter til New York for at studere møbeldesign på School og Visual Arts. Siden 2009 har han drevet sit eget designbureau og formgiver typisk møbler og belysning for flere af Sveriges førende møbel- og indretningsvirksomheder, bl.a. Swedese, Karl Andersson & Sønner og Rydéns. Hans formgivning var blandt andet været udstillet på Röhsska Meseet og på udstillinger i New York & Tokyo.

Om Svedbergs
Svedbergs har ikke altid produceret badeværelsesmøbler. Historien begynder med at Holger Svedbergs i 1920 starter et blikkeri, som fremstillede mælkejunger. Svedbergs havde set dagens lys. Da hans sønner overtog virksomheden i begyndelsen af 60’erne, begyndte man at fremstille badeværelsesskabe som revolutionerede Sveriges badeværelser. Kort efter byggede de et stort værksted og fremstillingen af badeværelsesmøbler tog fart. I dag er Svedbergs en af de ledende baderums virksomheder i Norden. Og selv i dag har blikkeriet en vigtig rolle i produktionen, ikke mindst for de klassiske spejlskabe i bukket stål. Vigtigst af alt er, at passionen og følelsen af ej nøjsomt og præcist håndværk fortsat lever videre i Dalstorp.

Kontaktpersoner:
Marie Bengtsson, Markedschef Svedbergs
Marie.bengtsson@svedbergs.se

Dan Pettersson, Kreativ chef Svedbergs
Dan.pettersson@svedbergs.se

Vedhæftede billeder er til fri publicering.

Svedbergs er Nordens førende badeværelsesproducent med salg i Sverige, Norge, Danmark, Finland, Island, Storbritannien, Estland, Letland, Litauen, Rusland og Ukranie. Moderselskabet Svedbergs i Dalstorp AB har sin virksomhed i Dalstorp, Västergötland, der også største delen af produktionen sker. Svedbergs aktier er noteret på Stockholms Fondbørs.

You haven't completed the steps for your Hosted Newsroom