En serie badværelsesskabe inspireret af 60’ernes farver og former.

Pressemeddelelse   •   Aug 24, 2012 12:41 CEST

60’ernes formsprog er endnu engang højaktuel og det har 50 års jubilaren  Svedbergs taget til sig, netop som de nu lancerer en serie spejlskabe til badeværelset. Med inspiration fra deres første badeværelsesskab fra 1962, har de i samarbejde med designeren Roger Persson udviklet fire nye spejlskabe, med ægte retro følelse i former og farver.

Svedbergs badeværelseshistorie begyndte for 50 år siden med et badeværelsesskab, som nærmest revolutionerede indretningen i de svenske badeværelser. Ingen havde tidligere kombineret baderumsspejl med et skab. Siden da har Svedbergs fortsat med at udvikle nye løsninger til os, som værdsætter stunderne i badeværelset.

I forbindelse med Svedbergs 50 års jubilæum kommer nu en serie spejlskabe, som har sit afsæt i Svedbergs historie som stålvirksomhed. Industridesigneren Roger Persson, har taget udgangspunkt i Svedbergs klassiske modeller, tilført dem et nutidigt udtryk, med respekt for tankerne fra 60’erne. Svedbergs fremstiller fortsat sine skabe i Dalstorp, Sverige, og leverer dem færdigsamlet, hvilket gør dem enkle at sætte op. De smelter fint sammen med forskellige stilarter og giver vores private rum en ansigtsløftning med sine bløde, organiske former, materialeblandninger og farvesammensætninger.

Om Roger Persson
Roger Persson er opvokset i Karlskrona, i 1995 flyttede han til Gøteborg for at studere på Højskolen for Design & kunsthåndværk. Med en eksamen som industriformgiver Master og Fine Arts, fortsatte han derefter til New York for at studere møbeldesign på School og Visual Arts. Siden 2009 har han drevet sit eget designbureau og formgiver typisk møbler og belysning for flere af Sveriges førende møbel- og indretningsvirksomheder, bl.a. Swedese, Karl Andersson & Sønner og Rydéns. Hans formgivning var blandt andet været udstillet på Röhsska Meseet og på udstillinger i New York & Tokyo.

Fakta Spejlskab Jenny
Størrelse: Spejl60 cmdiameter. Skab: B:35 cm H:43 cm D:8 cm. Total dybde (spejl og skab):10 cm.
Farver: Hvid, sort, grå, gul og dæmpede pasteller i grøn og rød
Materiale: Bukket og lakeret stål.

Fakta Sally
Størrelse: Skab: B:55 cmH:63 cmD:12,5 cm.
Farver: Hvidt skab og stålindsats i hvid, sort, grafitgrå og rød.
Materiale: Træ, bukket og lakeret stål.

Fakta Holger
Størrelse: Spejl B:45 cmH:60 cm. Skab: B:43 cm H:58 cm D:10 cm. Total dybde (spejl og skab):12 cm.
Farver: Hvid, sort, grafitgrå, postkasse rød, støvet grøn & gul.
Materiale: Bukket og lakeret stål.

Fakta Pixi
Størrelse: B:65 cmH:63 cmD:13,5 cm
Farver: Hvidt korpus, dør (træ) i hvid, gråbejds og lys eg.
Materiale: Træ, bukket og lakeret stål.

Kan købes hos forhandlere og velassorterede indretningsforretninger fra og med oktober 2012. For yderligere information om forhandlere se www.svedbergs.dk

Kontaktpersoner:
Marie Bengtsson, Markedschef Svedbergs
Marie.bengtsson@svedbergs.se

Dan Pettersson, Kreativ chef Svedbergs
Dan.pettersson@svedbergs.se

Vedhæftede billeder er til fri publicering.

Svedbergs har ikke altid produceret badeværelsesmøbler. Historien begynder med at Holger Svedbergs i 1920 starter et blikkeri, som fremstillede mælkejunger. Svedbergs havde set dagens lys. Da hans sønner overtog virksomheden i begyndelsen af 60’erne, begyndte man at fremstille badeværelsesskabe som revolutionerede Sveriges badeværelser. Kort efter byggede de et stort værksted og fremstillingen af badeværelsesmøbler tog fart. I dag er Svedbergs en af de ledende baderums virksomheder i Norden. Og selv i dag har blikkeriet en vigtig rolle i produktionen, ikke mindst for de klassiske spejlskabe i bukket stål. Vigtigst af alt er, at passionen og følelsen af ej nøjsomt og præcist håndværk fortsat lever videre i Dalstorp.