SVEDBERGS INDGÅR AFTALE MED SPÆNDENDE DESIGNERE.

Pressemeddelelse   •   Maj 12, 2014 08:34 CEST

Svedbergs har i den seneste periode indgået aftaler med tre succesrige designere, Form Us With Love, Morten Voss og Lina Odhe. En kraftig oprustning i antallet af designere sammenlignet med for blot nogle år siden. Svedbergs samarbejder allerede med Ehlén & Mia og Roger Persson.

– Ideen er at designerne skal supplere vores egen udviklingsafdeling og skærpe vores sortiment yderligere på det nordiske marked, siger Dan Pettersson, design- og produktchef hos Svedbergs.

FORM US WITH LOVE
Dette studio med hovedsæde i Stockholm blev startet i 2005 og har siden da udfordret det konventionelle med design som våben. I dag samarbejder de med mange forskellige virksomheder og udvikler alt fra brugsgenstande til møbler og belysning. I 2012 blev de af Fast Company udnævnt til et af verdens kommende 50 mest indflydelsesrige designfirmaer. Og i 2013 modtog de hædersprisen Årets Designer fra Elle Decoration Sweden.

MORTEN VOSS
Han har formsansen i blodet. Allerede som barn var han omgivet af alle de klassiske designmøbler. Desuden havde hans morfar et møbelsnedkeri og hans bror en møbelbutik. I dag er han selv kendt som den nye generations danske designer. Han tør gå sine egne veje og er ikke bundet af traditioner. Mest kendt er han måske for sine loungemøbler Attitude.

LINA ODHE
Har designet alt fra brillekollektioner og taskeovertræk til håndklædekroge og toiletpapirholdere. Tanken bag produkterne er, at hver serie skal hænge sammen med hensyn til form og udtryk, samtidig med at hvert produkt skal have sin egen identitet.

Uddannelse: Industridesigner MFA, Högskolan för Design och Konsthantverk i Göteborg, civilingeniør MSC og Chalmers Tekniska Högskola.

EHLÉN & MIA
De har vundet flere designpriser, siden de engang mødtes som ansatte hos IKEA. Ehlén Johansson tog eksamen fra HDK – Högskolan för Design och Konsthantverk ved Göteborgs universitet. Mia Gammelgaard studerede på Stockholms Konstfack og ved det Kongelige Danske Kunstakademi. De har bevaret deres individuelle særpræg og stilarter, men samarbejder gerne på tværs af grænserne. Resultatet bliver ofte legende i form af møbler, belysning og badeværelser.

ROGER PERSSON
Begav sig i 1995 til Göteborg for at studere på Högskolan för Design och Konsthantverk. Med en eksamen som Industridesigner Master of Fine Arts fortsatte han derefter til New York for at studere møbeldesign på School of Visual Arts. Driver i dag sit eget designbureau med kunder som Swedese, Rydéns og Svedbergs.

For yderligere information, kontakt:
Stefan Svensson, vicedirektør
+46 (0)321-53 30 16
stefan.svensson@svedbergs.se

For billedmateriale, kontakt:
Kicki Ljungviken
+46 (0)321-53 30 12
kicki.ljungviken@svedbergs.se

Svedbergs blev startet i 1920 som et blikkenslageri, men gik i 1962 over til at fremstille badeværelseskabe. I halvfjerdserne udviklede man badeværelsemøbler, og i firserne valgte man det nuværende fokus, at udvikle, fremstille og markedsføre det komplette badeværelse under varemærket Svedbergs. Virksomheden er markedsledende i Norden inden for badeværelsemøbler og udvikler løbende sortimentet, så det dækker alle de behov, forbrugerne har i deres badeværelser. Moderselskabet Svedbergs i Dalstorp AB driver virksomhed i Dalstorp, Västergötland, hvor hovedparten af produktionen foregår.