Svedbergs prisbelønnet design opdateres

Pressemeddelelse   •   Okt 04, 2010 09:15 CEST

Svedbergs møbelserie Bianca fik 2007 den prestigefulde designpris Elle Deco International Design Award. Nu har designerne bag succesen, Mia Gammelgaard og Ehlén Johansson, opdateret og finpudset Bianca.

Mia Gammelgaard mener, at man skal være forsigtig, når man ændrer på et fremgangsrigt koncept. Det er en balancegang, der det gælder at bibeholde karakteristika, ikke fordyre produktionen, men stadig tilføre noget nyt.

- Underdelenes låger er blevet skiftet ud mod skuffefronter. Vi har også fremtaget nye greb og farver. Ændringerne vi har gjort er små, men tydelige. Frem for alt tror vi, at muligheden for at vælge fronter i forskellige farver, passer en ny målgruppe, som våger prøve lidt mere, siger Mia Gammelgaard og fortsætter: Når man designer hele badeværelsesindretninger, er det vigtigt at få produktion og økonomi til at hænge sammen med nye ideer og smarte funktioner. Med Bianca lykkedes vi få den rigtige balance.

Den fremgangsrige designer duo ved, hvordan man lykkes. Med lang erfaring og flere priser ved de, hvad de taler om.

- Det gælder om at tænke på slutkunden. Da vi tog frem Bianca var det vigtigt at optimere opbevaringen. Derfor er eksempelvis afløbet placeret længst bag, hvilket giver meget opbevaringsplads under vasken. En løsning som både er æstetisk og funktionel.

Svedbergs startede 1920 som blikkenslageri, men overgik i 1962 til at fremstille badeværelsesskabe. I 1970´erne udvikledes badeværelsesmøbler og i 80´erne begyndte man at udvikle, fremstille og markedsføre det komplette badeværelse under varemærket Svedbergs. Firmaet er markedsledende i Norden med badeværelsesmøbler og udvikler hele tiden sortimentet for at dække alle de behov, som forbrugerne har i deres badeværelser. Moderselskabet Svedbergs i Dalstorp AB driver sin virksomhed i Dalstorp, Västergötland, der hoveddelen af produktionen finder sted.