Gå til indhold
​Synsam Group leverer en meget stærk organisk vækst på 9 procent og et stærkt resultat for 2019

Pressemeddelelse -

Pressemeddelelse - 4. marts 2020

Synsam Group fortsætter den gode trend og leverer et stærkt resultat for hele 2019 med et korrigeret EBITDA på 984 millioner SEK. Siden vi påbegyndte vores forandringsrejse i 2016, er resultatet blevet forbedret mere end 70 procent. Den kraftige vækst er baseret på en stærk kundeorienteret abonnements/aftale-forretning, et attraktivt livstilssortiment og fokuserede satsninger på øjensundhed samt butiksetableringer.

Synsam Group i tal – for hele 2019 vs. 2018:

• Nettoomsætning 3.741 (3.380) millioner SEK
  • Organisk vækst 9,0 % og LFL 5,9 % for året 2019
  • Korrigeret EBITDA 984* (643) millioner SEK
  • Totalt antal butikker 472, heraf 432 egne butikker, heraf 25 butiksetableringer i året 2019
  • Salget af Lifestyle-abonnementer/aftaler steg med 61%
  • Koncernen driver butikker i Sverige, Danmark, Norge, Finland samt e-handel/omnichannel-salg i de pågældende lande.Der drives også franchise-butikker på Island og Færøerne

*EBITDA er i løbet af 2019 øget med 261 millioner SEK som følge af implementering af IFRS 16.

– Når vi nu lukker året, er jeg stolt over, at vi har nået vores økonomiske mål og samtidig med stor succes har åbnet 25 nye butikker i Norden. Vi har fortsat vores satsninger med hovedfokus på øjensundhed, kundeservice og bæredygtighed. Takket være alle vores engagerede medarbejdere og kompetente optikere i vores butikker har vi forbedret vores resultat på samtlige markeder og opnået en stærk organisk vækst. Jeg er overbevist om, at vi er godt rustede til også at nå vores strategiske og økonomiske mål i fremtiden, siger Håkan Lundstedt, administrerende direktør og koncernchef for Synsam Group.

Stærk organisk vækst baseret på Synsam Groups stærke butikskoncept og et attraktivt samt bæredygtigt livstilssortiment.

Vores CSR-initiativ "På lige vilkår" har fået en meget positiv modtagelse, og vi har allerede hjulpet mere end 15.000 børn med gratis aktivitets- og sportsbriller. I forbindelse med det unikke nordiske initiativ forærer Synsam Group og vores samarbejdspartnere gratis aktivitets- og sportsbriller til alle børn mellem fem og tolv år med synsnedsættelse.

Synsam Lifestyle™, Synsam Groups abonnements/aftale-ordning for briller, solbriller og sportsbriller, har haft betydelig fremgang siden lanceringen i midten af 2016 og tegnede sig for et salg på 343 millioner SEK (295) i fjerde kvartal 2019. Synsam Lifestyle™ understøtter vores livsstilsbaserede sortiment, som tager udgangspunkt i kundernes individuelle behov. Det akkumulerede antal bestilte Lifestyle-abonnementer/aftaler beløb sig til ca. 208.000 pr. 31. december 2019, hvilket udgør en stigning på 90.000 siden fjerde kvartal 2018.

Vi styrker vores position på markedet for kontaktlinser. I fjerde kvartal har vi haft en fortsat stabil udvikling i vores nye linseabonnement, som blev lanceret i maj 2018. Antallet af linseabonnementskunder var pr. 31. december 2019 steget til ca. 43.000 i Sverige, Norge og Finland, hvilket svarer til 7.000 nye kunder for kvartalet.

I løbet af sidste kvartal er der etableret syv nye butikker i Sverige, en butik i Danmark, tre butikker i Norge og tre butikker i Finland, hvilket er i overensstemmelse med vores etableringsplan. Etableringen af butikker giver øget tilgængelighed og service for vores kunder kombineret med vores digitale tilstedeværelse. Vi ser, at Synsam Groups nystartede butikker bliver rentable og når deres salgstempo-potentiale inden for ca. to år. Synsams Flagship Store på Norrmalmstorg i Stockholm – Europas største destination for Eye Fashion og Eye Health, som åbnede i marts 2019, har fortsat sin særdeles positive udvikling med et akkumuleret EBITDA på 6 millioner SEK siden åbningen.

Synsam Group fortsætter med at fokusere på øjensundhed.Vores satsninger på unikke øjensundhedscentre, hvor højtuddannede optikere tilbyder sundhedstjek af øjnene, styrker vores position på markedet.Udrulningen af nye øjensundhedscentre forløber efter planen.

Vores bæredygtighedsagenda indeholder også miljøinitiativer, og vi har således i løbet af året intensiveret vores arbejde med bæredygtighed og lanceret både Fellepini Sea2See, brillestel af genanvendt plast fra havet samt Synsam Circular, der er verdens første genanvendelsessystem for brillestel. Det vidner om, at vores medarbejdere hver eneste dag leverer en stærk indsats for at gøre os bedre.

Vores egne mode- og livsstils-varemærker, D.Arnesen, Fellepini, Readers, Ai og Oscar Eide samt designsamarbejdet med Bernadotte & Kylberg fortsætter med at udvise positive resultater også for dette kvartal. Vores nyeste house brand, sportsmærket RIGEL, som vi lancerede i andet kvartal, bliver fortsat modtaget positivt af kunderne.

Vi skaber helstøbte kundeoplevelser ved at udvikle vores digitale kanaler og arbejde datadrevet. Vi har udviklet et integreret omni-koncept, hvor vi sammenkæder digitale og fysiske salgs- og servicekanaler for at kunne tilbyde vores kunder det bedste udbud af produkter og tjenester samt købs- og serviceoplevelser.

For mere information bedes du venligst kontakte:Håkan Lundstedt, adm. direktør og koncernchef
Tlf.: +46 (0) 8 619 28 60

Per Hedblom, CFO:Tel: +46 (0) 8 619 28 60

Om Profil Optik by Synsam

Synsam Group er en af Europas ledende aktører inden for optikbranchen og tilbyder unikke løsninger inden for både Eye Health og Eye Fashion med et bredt sortiment af produkter, der tager udgangspunkt i kundens alsidige livsstil og øjensundhedsbehov.
Koncernen ligger i Norden og har ca. 2000 ansatte og en samlet omsætning på 2,6 milliarder DKK (2019). I alt har koncernen ca. 470 butikker drevet under varemærket Synsam, eller Profil Optik i Danmark.
 Siden 2015 har Synsam Group transformeret hele sit udbud og har med en høj grad af digitalisering og andre innovative koncepter opnået en vækst og rentabilitetsudvikling, der er blandt de højeste i Europa.

Louise Funk-Hansen

Pressekontakt Digital Marketing & Communications Manager +45 31 93 93 99

Velkommen til Profil Optik by Synsam Danmark!

Hos Profil Optik møder vi vores kunder med høj kompetence og et højt serviceniveau. Vi hjælper kunderne med at finde en individuel løsning blandt vores brede kvalitetssortiment af briller, solbriller og kontaktlinser fra verdens førende mærkevarer og leverandører. Profil Optik er en del af Synsam Nordic, og derfor står der by Synsam under Profil Optik-logoet.

Profil Optik by Synsam Danmark
Oldenburg Allé 1, 2. sal