Danske priser på grundlæggende tandpleje er de laveste i Skandinavien

Det er slet ikke så dyrt at gå til tandlæge i Danmark, som mange tror. En ny sammenligning af priser i Danmark, Norge og Sverige viser, at priserne på de mest almindelige grundlæggende tandplejeydelser næsten over hele linjen er lavest i Danmark.

Sammenligningen viser eksempelvis, at en almen undersøgelse koster patienterne og det offentlige 85 % mere i Sverige end i Danmark. En tandrensning er 27-40 % dyrere i Sverige end i Danmark. En behandling af et lille hul i en kindtand (enkeltfladet fyldning) koster 22 % mere i Sverige og 13 % mere i Norge end i Danmark. Og skal man have trukket en tand ud, må man i Sverige og Norge af med mindst 60 % mere end i Danmark.

- Jeg håber, at sammenligningen kan være med til at rokke lidt ved den opfattelse, at danske tandlæger er dyrere end alle andre. Vi har en høj brugerbetalingsandel i Danmark, men når det handler om de ydelser, som de fleste voksne danskere oftest har brug for, så er priserne i Danmark lavere end i vore skandinaviske nabolande, siger Tandlægeforeningens formand Freddie Sloth-Lisbjerg.

Ifølge tandlægeformanden er de lave danske priser på grundlæggende tandplejeydelser et udtryk for, at man i Danmark har valgt at satse på forebyggelse frem for behandling.

- Vi vil aldrig kunne konkurrere med priserne på store behandlinger udført i lande som Polen, Ungarn og Tyrkiet. I Tyskland vil det også ofte være billigere end i Danmark. Men det skyldes ikke, at de tyske tandlæger tjener mindre end de danske. Tværtimod viser en McKinsey-rapport, at gennemsnitsindkomsten for tandlæger er næsten dobbelt så stor i Tyskland som i Danmark, siger Freddie Sloth-Lisbjerg.

Priserne på de grundlæggende tandplejeydelser er i Danmark fastsat i en overenskomst mellem Danske Regioner og Tandlægeforeningen. Overenskomsten er godkendt af Sundhedsministeriet.