Sundhedsstyrelsen: Tandlægerne udfører de forventede behandlinger

Sundhedsstyrelsen har i dag offentliggjort en længe ventet evaluering af de nationale kliniske retningslinjer for undersøgelsesintervaller i tandplejen. Der er tale om de retningslinjer, som bl.a. pålægger tandlægerne at inddele patienterne i tre farvekategorier – rød, gul og grøn.

- Ved første øjekast ser evalueringen ud til at indeholde en skarp kritik af tandlægerne. Men jo længere man læser sig ind i rapporten, desto mere anerkendende er den over for tandlægernes indsats på klinikkerne, siger Tandlægeforeningens formand Freddie Sloth-Lisbjerg.

Det fremgår af evalueringen, at Sundhedsstyrelsen anser antallet af patienter, som har modtaget behandling for gingivitis (tandkødsbetændelse), parodontitis og caries, som værende ”som forventet”. Til gengæld påpeger Sundhedsstyrelsen, at mange patienter fejlagtigt er blevet indplaceret i den gule kategori, bl.a. pga. ”låsninger” i it-systemer.

- Jeg er først og fremmest rigtig glad for, at Sundhedsstyrelsen slår fast, at tandlægerne ikke har behandlet raske patienter som værende syge. Evalueringen bekræfter dermed, at tandlægerne ikke har behandlet patienterne for sygdomme, som de ikke havde, siger Freddie Sloth-Lisbjerg.

Formanden oplyser, at der ifølge evalueringen har været nogle startproblemer med at indplacere patienterne i korrekt farvekategori.

- Disse problemer har vi selv gjort opmærksom på gennem lang tid, og vi er nu i gang med at løse dem i samarbejde med Danske Regioner. Men selv om problemerne med at indplacere patienter i korrekt farvekategori bliver løst, vil der stadig mangle i størrelsesordenen 300 mio. kr. i den økonomiske ramme til tilskud til patienterne i den almene voksentandpleje. De problemer, der har været med implementeringen, har hverken kostet patienterne eller det offentlige penge. Og de patienter, der har sygdomme i tænder og mund, bliver jo ikke pludselig raske af at blive placeret i en anden farvekategori, fastslår Freddie Sloth-Lisbjerg.

Flere IFB-ydelser er ikke overraskende

Ifølge Sundhedsstyrelsen har der været en uforklarlig massiv stigning i antallet af såkaldte IFB-ydelser (individuel forebyggende behandling). Men stigningen kommer ikke som en overraskelse for Freddie Sloth-Lisbjerg.

- Den grundlæggende tanke med retningslinjerne fra Sundhedsstyrelsens side var, at tandlægerne skulle hjælpe patienterne til at tage mere vare på deres egenomsorg. Her skulle IFB-ydelsen indtage en nøglerolle. Det kan man bl.a. se på det forløbsdiagram, som Sundhedsstyrelsen udarbejdede allerede i 2013. Hvis Sundhedsstyrelsen ønsker, at tandlægerne skal udføre færre IFB-ydelser, må de præcisere eller ændre retningslinjerne.

Sundhedsstyrelsen mener også, at antallet af tandrodsrensninger er steget overraskende meget.

- Her må jeg konstatere, at Sundhedsstyrelsen åbenbart ikke har styr på deres egne retningslinjer. Som bekendt offentliggjorde Sundhedsstyrelsen samtidig med retningslinjen om undersøgelsesintervaller et andet sæt retningslinjer – om behandling af parodontitis og andre sygdomme i væv omkring tænder og tandimplantater. Ved implementeringen af disse retningslinjer blev der indført et nyt og mere systematiseret forebyggelses- og behandlingsforløb for patienter med parodontitis. Dette forebyggelses- og behandlingsforløb indebærer bl.a., at tandlægerne skal være ekstra opmærksomme på at registrere alle tandrodsrensninger. Ellers risikerer tandlægerne sanktioner fra Styrelsen for Patientsikkerhed. Så det er ikke så mærkeligt, at antallet er større, end før retningslinjerne blev implementeret.

- Det er blevet slået meget klart fast, at patienterne modtager de behandlinger, som de har behov for. De startproblemer, som der altid vil være, når man iværksætter så stort et projekt, må kunne løses ved hjælp af en præcisering af de forløbspakker, som Sundhedsstyrelsen har fastsat. Og de kommende forhandlinger mellem Tandlægeforeningen og Danske Regioner ser jeg nu frem til med større optimisme, idet vi må forudsætte, at Sundhedsstyrelsen og Sundhedsministeriet sikrer den nødvendige økonomi til patienternes tandsundhed, siger Freddie Sloth-Lisbjerg.