Børnefamilierne har styr på børnene i bilen

Pressemeddelelse fra TDC og Rådet for Sikker Trafik den 7. februar 2013.

Børn på bagsædet og en lang tur i bil kan være en udfordrende kombination. Heldigvis er danskerne rigtig gode til at håndtere situationen, viser en ny undersøgelse, som Epinion har lavet for Rådet for Sikker Trafik og TDC.

”Hvornår er vi der?!” Det spørgsmål lyder som regel flere gange undervejs fra bagsædet, når børnefamilier er på farten. Hvis man er på vej på skiferie i fx Sverige, Norge eller Alperne, kan det blive en lang tur – og urolige børn på bagsædet kan forstyrre kørslen og potentielt bringe føreren i en farlig situation.

Det er danske børnefamilier opmærksomme på. Hele 60 % svarer, at de altid eller for det meste gør noget for at forebygge, at barnet/børnene i bilen tager opmærksomheden fra kørslen, viser en ny undersøgelse, som Epinion har lavet for Rådet for Sikker Trafik og TDC. Derudover svarer 11 %, at de engang imellem gør noget, mens kun 19 % siger, at de aldrig gør noget for at forbygge, at barnet/børnene i bilen tager opmærksomheden fra kørslen.

Underholdningen består i alt fra tablets, smartphones, Nintendo, dvd’er, legetøj, lydbøger, musik, bøger og blade. Jette Schmidt Lund, CSR chef i TDC uddyber:

- Vi kan se, at danskerne i høj grad har taget smartphones og tablets til sig. Derfor er det også oplagt at anvende dem til at sikre en god og sikker rejse. Eksempelvis er det en god idé at downloade musik, børnefilm og -serier på sin tablet eller smartphone. Jeg tror i hvert fald, at de fleste kan genkende hvordan underholdning være med til at sikre ro undervejs.

Det afspejler sig også tydeligt i, at kun 9 % inden for det seneste år har oplevet en situation, hvor de var ved at miste kontrollen over bilen som følge af, at børn i bilen har distraheret deres kørsel.

-  Det er glædeligt, at børnefamilierne er opmærksomme på, at børn på bagsædet kan være distraherende for kørslen. Når der er ro i bilen, er der ro til at fokusere på kørslen. Så vi kan kun opfordre alle til at sine forholdsregler inden og under turen, siger Jesper Sølund, dokumentationschef i Rådet for Sikker Trafik.

Gode råd til at få ro på børnene

Inden I tager hjemmefra:

Hvis der er to voksne i bilen, er det en god idé at aftale, at føreren koncentrerer sig om kørslen, mens den anden koncentrerer sig om at underholde børnene og løse eventuelle konflikter.

Det vigtigste for en vellykket tur er, at de basale ting er dækket ind. Ungerne skal have fået noget at spise, være spændt ordentligt fast og have noget underholdning til turen.

Pak rigeligt af sunde snacks; frugt, grøntsagsstænger, rugbrødshapser, kiks etc. Lad være med at give børnene slik. Det samme gælder chaufføren, da sukkerholdige fødevarer får blodsukkeret til at stige og falde hurtigt og medfører træthed. Husk derfor også sunde drikkevarer som fx vand frem for sodavand.

Undervejs på turen:

Pauser

Pauser mindst hver anden time er godt for børnene, så de kan få rørt sig og dermed blive naturligt trætte, når de igen skal ind og sidde i bilen. Tag evt. et sjippetov med og aftal, hvor mange hop man skal lave i pausen, så der bliver en leg ud af det.

Pauser er også vigtige for den, der kører bilen, da træthed bag rattet er lige så farligt som spritkørsel. App, der minder dig om, hvornår det er godt at holde pause: http://www.antisleeppilot.com/da/app

Her finder du apps,  der er gode at anvende undervejs og downloades inden I tager af sted:

Til børnene

KidZone app'en fungerer som et sikkert rum fyldt med børneunderholdning, hvor du selv kan tilføje flere spil. Den sikrer dig samtidig mod, at børnene kommer til at slette mails eller andre vigtige ting på din smartphone: http://www.zoodles.com/en-DK/home/marketing

Forslag til en lang række børnevenlige apps finder du her:  http://netnyt.tdc.dk/publish.php?id=31869

Til de voksne

Tourist Eye er en rejseguide, som foreslår seværdigheder. Fordelen er, at du kan bruge den uden dataforbindelse: http://www.touristeye.com/mobile-apps

Er uheldet er ude og bilen går i stykker eller I kører galt, så kan du se her, hvad I skal gøre: http://www.sos.dk/da/Consumer/DetRoedeKort/Mobil_applikation/index.html

Denne app fortæller dig om sneforholdene, så du kan bedre kan bestemme, hvor du skal tage hen: https://play.google.com/store/apps/details?id=com.skireport&hl=da

Her finder du mere viden om, hvordan du spænder dit barn korrekt fast i bilen: http://www.sikkertrafik.dk/Raad-og-viden/I-bil/Boern-i-bilen/Rigtigt-og-forkert.aspx (på hjemmesiden kan du også gratis downloade brochuren ”Børn i bilen”).

Fakta om undersøgelsen:

Undersøgelsen er lavet af Epinion for Rådet for Sikker Trafik og TDC. Den er gennemført som en webbaseret undersøgelse på Epinions Danmarkspanel. Der er gennemført i alt 1026 interviews med bilister med børn på 0-14 år fra 30. januar – 2. februar 2013.

Kontakt:

Jesper Sølund, dokumentationschef i Rådet for Sikker Trafik: 21 62 83 62.

Camilla Sebelius, kommunikationsrådgiver i TDC: 29 93 44 56

TDC kan med over 280.000 km fiber-, kobber- og coaxkabler forsyne samtlige danske husstande med telefoni og internet. Sammen med Danmarks mest stabile mobilnet på tværs af både 2G-, 3G- og 4G-teknologierne tilbyder TDC mobildækning til ca. 99 pct. af Danmark. TDC forbinder Danmark