Danmark får bedre mobildækning

Med en landsdækkende opgradering af mobilnettet har Danmarks største teleselskab, TDC, sat Europa-rekord i netværks-udbygning. Dermed er TDC klar til at tilbyde alle danskere en markant bedre mobildækning.

Over de seneste 14 måneder har TDC opgraderet samtlige af selskabets over 3.400 mobilmaster. Nye teknologier og længere rækkevidde betyder et kvalitetsløft til alle mobilbrugere på TDC’s net. Efter planen skulle mobilnettet først være klar i december 2015, men er nu færdigt ni måneder før tid. Det gør det til den både hurtigste og mest omfattende mobilopgradering i Europa til dato.

”Opgraderingen er så massiv, at den kan aflæses på datatrafikken i vores mobilnet. På landsplan er datatrafikken mere end fordoblet efter opgraderingen,” fortæller koncerndirektør i TDC Operations, Peter Schleidt.

Fortsætter udbygning – 100 nye master
Bag opgraderingen ligger en investering på i alt 4 mia. kroner. For den pris dækker TDC nu – afhængig af hvilken type mobiltelefon kunden står med i hånden – ca. 99,5 pct. af hele landet med både tale og højhastighedsinternet.

”Uanset hvor mange master vi sætter op, vil der altid være områder, der er udfordret på dækning. Derfor fortsætter vi med at udvide netværket. I løbet af 2015 sættes yderligere over 100 nye master i drift,” fortæller Peter Schleidt.

Teknologisk Institut tester danske netværk
Den historisk omfattende opgradering er en del af TDC’s ambition om altid at have Danmarks bedste netværk. Men det er ikke nok kun at sige, man har Danmarks bedste netværk.

”Enhver kan påstå at have det bedste netværk. Men kunderne skal kunne mærke det, og vi skal kunne bevise det. Derfor har vi bestilt en uvildig undersøgelse hos Teknologisk Institut, som vi har bedt sammenligne alle mobilnet herhjemme. De foreløbige resultater ser meget lovende ud, men vi tør ikke konkludere noget, før vi har det endelige resultat.”

Bedre dækning i yderområder
Som en del af opgraderingen har TDC også forbedret dækningen ekstraordinært i 207 af Danmarks tyndest befolkede postnumre. Det hænger sammen med, at TDC som det eneste mobilselskab har påtaget sig en særlig forpligtelse til også at sikre bedre dækning i Danmarks yderområder. En opgave som samtlige konkurrenter aktivt har fravalgt at påtage sig.

”Det er naturligt for TDC som Danmarks førende teleselskab, at vi tager ansvar for også at sikre bedre dækning i yderområder, selvom vi godt ved, at der altid vil være områder med svingende dækning. Det er et vilkår, når man arbejder med mobilteknologi. Derfor fortsætter vi også med at opgradere og udbygge netværket. Det er et arbejde, der aldrig slutter,” fastslår Peter Schleidt.

FAKTA OM BEDRE MOBILDÆKNING

Opgradering

TDC investerer 4 mia. kr. i at forbedre sit mobilnet over hele landet
Samtlige af TDC’s ca. 3.400 mobilmaster er opgraderet.
TDC dækker 99,5 pct.af Danmark med den nyeste 4G mobilteknologi

100 nye master

I løbet af 2015 bygger TDC yderligere mindst 100 nye master
Masterne fordeles over hele landet – primært yderområder

Samfundsansvar

Øget internetforbrug

Fra marts 2014 til februar 2015 er datatrafikken i TDC’s net steget 106 pct.
Normalt stiger den mobile datatrafik ca. 60 pct. på om året

• teknologisk institut
  • dækning
  • mobiltelefoni
  • lte
  • 4g
  • teknologi
  • mobil
  • yderområder

TDC Group er Skandinaviens førende udbyder af kommunikationsløsninger og home entertainment. Døgnet rundt sikrer koncernen millioner af skandinaviske husstande hurtig og let adgang til musik, tv og film på alle platforme, når som helst og hvor som helst. TDC Group ejer og driver fiber-, kobber-, coax- og mobilnet og er med sit pan-nordiske netværk den vigtigste udbyder af avancerede netværksløsninger til både store og små virksomheder.