Danske it-chefer vejrer forårsstemning

It og telekommunikation står højt på dagsordenen, når danske virksomheder investerer i 2012. Det fremgår af en ny stor undersøgelse, som TDC Erhverv har foretaget blandt mere end 2.000 personer med ansvar for it og tele i mindre og mellemstore danske virksomheder.

Mere end halvdelen – 60 procent – svarer i undersøgelsen, at de skruer op for investeringerne i it og telekommunikation i 2012. Det er især for at få mere effektive medarbejdere, at det er kommet på dagsordenen.

”Der er stor fokus i virksomhederne på at blive mere effektive og få det optimale ud af deres ressourcer. Med investeringer i en moderne It- og teleinfrastruktur i virksomheden kan de udnytte deres tid langt bedre ved eksempelvis at kunne besvare mails, mens de er på farten,” siger direktør Asger Hattel fra TDC Erhverv.

87 procent af de adspurgte svarer, at it og telekommunikation i fremtiden bliver vigtigere eller meget vigtigere end i dag for at få effektive medarbejdere.

Binder kommunikationen sammen
Ifølge virksomhederne er behovet for investeringer allerstørst i løsninger, der binder al virksomhedens kommunikation som mail og telefoni sammen med kalender, dokumenter og kundesystemer. Seks ud af 10 firmaer peger på, at det største behov ligger her.

”Vi ser nu en ny bølge i markedet, hvor det er muligt at tilgå mere end blot mail og kalender. Hele kontoret bliver tilgængeligt, så du kan tilgå og dele dine dokumenter, uanset hvor du er henne, og lige meget om du har en telefon, tablet eller computer,” fortæller Asger Hattel.

På andenpladsen over største behov ligger forbedring af medarbejdernes mobilitet, så de altid kan tilgå deres data, uanset hvor de er.

”En tredje trend, som vi kommer til at se, er, at virksomhederne vil søge imod at få hele deres it-infrastruktur og deres servere hosted, så de kan koncentrere sig om deres kerneforretning, mens andre tager hånd om omstilling, sikkerhed og sågar også opdatering af software,” siger Asger Hattel.

FAKTA
I undersøgelsen deltog 2.229 personer – typisk med ansvar for it og tele – fra mindre og mellemstore virksomheder. De blev spurgt om, hvilke forventninger de har til investeringer i it og tele i 2012.

Undersøgelsen blev foretaget i perioden september til december 2011. Virksomhederne, som de repræsenterede, fordelte sig bredt over forskellige brancher.

Når flere kommunikationsplatforme som eksempelvis chat, e-mail, fastnet-telefon og mobiltelefon bliver bundet sammen i én løsning, hedder det unified communications.

TDC Erhverv er Danmarks største leverandør af it- og teleydelser til erhvervslivet. 73 procent af alle danske virksomheder er kunde hos TDC.