Danskere får færre spam-mails

7,5 milliarder uønskede mails. Så mange såkaldte spammails blev i løbet af 2014 fanget i TDC’s spamfilter, der beskytter private internetkunder. Det viser en årsopgørelse over trusselsbilledet mod danske internetkunder, som TDC har udarbejdet.

7.502.280.633 spam-mails
Helt præcist har TDC i 2014 registreret i alt 7.502.280.633 spam-mails, som dermed aldrig nåede frem til kundernes indbakker. Trods det store tal ser TDC faktisk en tendens til, at antallet af spam-mails målrettet danske internetkunder set over hele året har været faldende. Efter et højt spam-niveau både i sidste halvdel af 2013 og i starten af 2014, hvor marts måned toppede med næsten 1 milliard spam-mails på bare én måned, er mængden af spam faldet og har henover året stabiliseret sig på et relativt lavt niveau.

”Det er selvfølgelig positivt, at vi har et effektivt spamfilter. Men vi må ikke glemme, at ligesom alt anden teknologi er i konstant udvikling, sidder der også nogle bagmænd og opfinder nye kreative måder til at spamme almindelige internet-kunder. Den udfordring, skal vi selvfølgelig fortsat være klar til at imødegå,” fortæller TDC’s tekniske sikkerhedschef, Lars Højberg med henvisning til, at spam-bagmænd hele tiden finder nye måder at udforme spammails på for at bevæge sig under radaren. Desuden inficerer bagmændene løbende intetanende brugeres computere for at etablere såkaldte botnets, der så uden ejerens viden kan misbruges til at udsende spam fra.

”Normalt kan den daglige mængde af spam være meget varierende. Vi kan se ganske tydeligt, at hver gang der bliver lukket ned for et botnet på internettet, så falder mængden af spam drastisk. Det varer dog kun ved, indtil det lykkes bagmænd at inficere nye computere og oprette nye botnets,” fortæller Lars Højberg.

Mindre spam per kunde
Når TDC gør 2014 op, er det ikke kun den samlede mængde af spam-mails, der er faldet. Også andelen af hvor mange mails, der er spam – i fagsprog kaldet spam-procenten - er faldet en smule. I første kvartal af 2014 var det således 87,97 % af samtlige mails, der blev sendt ind i TDC’s netværk, der var spam. I sidste kvartal af 2014 var det tilsvarende tal faldet til 83,02 %.

Den faldende mængde af spam kan også aflæses i, hvor mange spam-mails, der hver dag rettes mod den enkelte danskers indbakke. I årets første kvartal blev hver enkelt TDC-kunde i gennemsnit forskånet for mere end 26 spam-mails hver eneste dag. I det sidste kvartal af 2014 lå gennemsnittet på lige knap 20 daglige spam-mails per kunde.

TDC SPAM-STATISTIK
2014 Spam-mails Spam-procent
Januar 735.348.184 86,57%
Februar 851.728.399 88,71%
Marts 903.711.183 88,42%
April 467.547.833 80,56%
Maj 464.803.710 79,78%
Juni 662.175.908 85,71%
Juli 546.463.039 84,71%
August 524.289.570 82,42%
September 536.762.931 82,11%
Oktober 555.923.109 82,06%
November 633.825.022 84,02%
December 619.701.745 82,88%
Spam-mails: Antal mails fanget i TDC's spam-filter
Spam-procent: Andel af spam i forhold til samlet antal mails
Kilde: TDC

Graf over antallet af registrerede spam-mails måned for måned er vedhæftet

• internet
  • tryghed
  • hverdag
  • sikkerhed
  • spam

TDC Group er Skandinaviens førende udbyder af kommunikationsløsninger og home entertainment. Døgnet rundt sikrer koncernen millioner af skandinaviske husstande hurtig og let adgang til musik, tv og film på alle platforme, når som helst og hvor som helst. TDC Group ejer og driver fiber-, kobber-, coax- og mobilnet og er med sit pan-nordiske netværk den vigtigste udbyder af avancerede netværksløsninger til både store og små virksomheder.