Digitalt værktøj løfter plejeområdet

VELFÆRDSTEKNOLOGI: Frederikshavn Kommune har købt en ny kommunikationsløsning til Sæby Ældrecenter, der skal mindske medarbejdernes administrative byrde og give bedre overblik over dagens opgaver. Løsningen bliver leveret af løsningspartneren TDC Erhverv og software-leverandøren Sekoia.

Frederikshavn Kommune har indgået aftale med TDC Erhverv og Sekoia om opsætning af touchskærme på et af kommunens plejecentre. Til at starte med bliver der sat skærme op hos beboerne på Sæby Ældrecenter, men hvis investeringen viser gode resultater i forhold til kvalitet for borger, arbejdsmiljøet og understøttelse af opgaveløsning, vil der blive set på om løsningen kan skabe værdi på de andre plejecentre og botilbud i kommunen.

- Medarbejderne har mange gøremål hver dag. Opgaverne strækker sig fra personlig pleje til praktisk hjælp til de ting beboeren behøver støtte til. Der er mange afbrydelser i løbet af dagen f.eks. at give og modtage informationer til forskellige samarbejdspartnere, besvare spørgsmål fra pårørende og akut opståede opgaver. Vi har dygtige og erfarne medarbejdere, og vi har en tro på, at skærmene bliver en stor hjælp til at løse dagligdagens opgaver hos den enkelte beboer og huset i almindelighed. En støtte der kan styrke overblikket og roen, så unødig stress undgås, og øge trygheden for beboeren, siger Birte Ploug, der er leder af Sæby Ældrecenter.

Gode resultater
Løsningen består af touchskærme med apps tilpasset medarbejderen og den enkelte borger, og skærmen sættes op i den enkelte bolig. Med løsningen kan medarbejderen hurtigt få overblik over opgaver, foretage bestillinger og rapportere hændelser.

- Frederikshavn Kommune prioriterer at sikre gode plejecentre til vores borgere – også i fremtiden. Derfor investerer vi i digitale løsninger. Resultaterne fra andre steder er rigtig gode, så vi ser frem til samarbejdet med TDC Erhverv og Sekoia, der giver os ny og brugervenlig teknologi kombineret med stor driftssikkerhed og support, fortæller social- og sundhedsdirektør Rikke Albrektsen.

Viden, velfærd og brugervenlighed
Med løsningen og skærmen i den enkelte bolig rapporteres, der hurtigt og enkelt til kommunen og kolleger, og selv familien derhjemme kan også følge med i dagens hændelser hos beboeren. På samme måde kan man sende billeder hjemme fra familien til skærmen, så beboeren kan få del i oplevelsen. Løsningen er med til at understøtte kommunikationen mellem borger, pårørende og personale.

- Vi samler viden, velfærd og brugervenlighed. Vi er glade for, at vi i samarbejde med TDC Erhverv kan indgå i dette partnerskab med Frederikshavn Kommune, så vi kan nå endnu flere med vores løsning. Vi har gode erfaringer med at støtte medarbejdere i deres arbejde, og det ser vi frem til at gøre i Frederikshavn Kommune, siger Mads Fischer Rasmussen, der er direktør i Sekoia.

Effektiv værdiskabelse med hjælp fra velfærdsteknologi
Samarbejdet med TDC Erhverv har givet mulighed for at rulle løsningen bredt ud og skabe en sammenhængende løsning til gavn for alle parter.

- Vi glæder os til at implementere løsningen på Sæby Ældrecenter og forhåbentligt på de andre plejecentre og botilbud i kommunen, så vi kan levere på kommunens ønske om effektiv værdiskabelse til gavn for borgerne, medarbejderne og organisation. Vi er i TDC Erhverv glade for partnerskaber, og med vores erfaring og størrelse kan vi sammen med Sekoia få borgernær teknologi ud til rigtig mange borgere og medarbejdere, og vores ønske er at vi sammen med Frederikshavn Kommune viser, at velfærdsteknologi kan leveres i stor skala, forklarer Peder Burgaard, afdelingsleder i Offentlig Digitalisering i TDC Erhverv.

FAKTA: Resultater af den digitale løsning fra andre kommuner

• 33% mindre kontortid
  • 50% færre utilsigtede hændelser
  • 32% mindre sygefravær
  • (tal fra Fredericia Kommune)

Kilde: Sekoia/TDC Erhverv

For flere oplysninger kontakt venligst TDC Group Communications på 70 20 35 10.