Første mobilsamtale via almindeligt WiFi

Byg dit eget mobilnet hjemme i stuen. Den virkelighed er nu rykket nærmere efter, at TDC som de første i Danmark er lykkedes med at gennemføre mobilsamtaler via WiFi i sit mobilnet. WiFi-calling, som det kaldes i fagsprog, betyder i al sin enkelthed mobildækning via WiFi – fx det trådløse internet hjemme i stuen. Dermed er vejen banet for at sikre mobildækning i alle danske husstande, blot der er en bredbåndsforbindelse.

”Det er et enormt fremskridt for mobildækningen i Danmark. Med både WiFi-calling og andre helt nye teknologier til indendørs mobildækning, tager TDC fat om to af de største udfordringer, når det gælder at sikre optimal mobildækning til alle danskere,” fortæller Peter Schleidt, der som koncernchef for TDC Operations har det overordnede ansvar for TDC’s mobilnet.

2,6 millioner nye mobilmaster
”Dels kan WiFi-calling skabe indendørs mobildækning i områder, hvor det ellers kniber med at få traditionelle mobilsignaler hele vejen ind i bygninger. Det kommer især folk i landområder til gode,” siger Peter Schleidt. Den anden udfordring, som TDC nu imødegår, er et relativt nyt, men stigende problem, der kan ramme tusindvis af danskere i både by- og landområder i de kommende år. I takt med nybyggeri og energirenovering af ældre bygninger tager til, bliver indendørs mobildækning i Danmark nemlig dårligere.

”Det er paradoksalt, at selvom Danmark får markant bedre mobildækning i disse år med hundreder af nye master hvert år, så bliver indendørsdækningen dårligere og dårligere. Simpelthen fordi mobilsignalerne næsten ikke kan slippe ind i en bygning, der er isoleret efter moderne standarder. Her imødegår de nye teknologier nogle potentielt meget store problemer,” forklarer Peter Schleidt.

WiFi-calling stiller ikke store krav til kapaciteten i netværket. Hvis blot man kan få bredbånd, kan man få mobildækning via WiFi. Med 2,6 mio. private bredbåndsforbindelser i Danmark, er der altså åbnet op for potentielt 2,6 mio. nye ”mobilmaster” i form af danskernes hjemmenetværk.

Markant bedre indendørs dækning
Det er ikke kun med WiFi-calling, at TDC nu kommer den faldende indendørsdækning i forkøbet. Også med tale over 4G-nettet – i fagsprog kaldet VoLTE – som TDC åbnede for i november sidste år, samt såkaldte pico-celler, der blev implementeret i december, kan TDC nu imødegå manglende indendørs dækning på forskellige niveauer alt efter behov.

Med VoLTE udvider TDC den almindelige tale-dækning, da 4G-nettet på grund af langtrækkende signaler har den største geografiske fladedækning. Mens de nye pico-celler er velegnede til indendørsdækning i lidt større byggerier og dermed kan løse dækningsbehovet for mange små og mellemstore virksomheder.

I praksis vil mobil-kunden ikke mærke forskel på de forskellige teknologier. Hvis en samtale fx startes indendørs via WiFi og fortsættes udendørs, vil samtalen fortsætte på det traditionelle mobilnet – helt uden, at man som kunde oplever, at der bliver skiftet mellem de forskellige teknologier.

Teknologi på forkant
Der er dog et lille men. Både mobiltelefon og abonnement skal understøtte WiFi-calling, og det er der ingen telefoner i markedet, der gør på nuværende tidspunkt. TDC begynder at tilbyde abonnementer med WiFi-calling senere i 2016, hvor også de fleste nye mobiltelefoner, der kommer i handelen, ventes at understøtte de nye teknologier. Yderligere vil nogle ganske få af de nyeste topmodeller, der allerede er på markedet, formentlig også kunne understøtte WiFi-calling efter en kommende software-opdatering.

FAKTA: MOBILDÆKNING, % AF BEFOLKNING*

Teknologi 2G og 3G 4G/VoLTE WiFi-calling
Indendørs ca. 93% Ca. 95 % over 99 %
Udendørs Ca. 99 % Ca. 99 % n/a

* = teoretisk beregning

FAKTA: NYESTE TEKNOLOGIER I TDC'S MOBILNET
Danmarks mobildækning er i rivende udvikling. Alene det seneste år har TDC opgraderet netværket med en række af verdens nyeste teknologier inden for mobildækning. Det er så nye teknologier, at kun få telefoner understøtter dem. Teknologierne er implementeret i TDC’s for at være på forkant, når de nye telefoner lanceres i løbet af 2016.

Juli 2015 4G+ 4G på to frekvensbånd samtidig. Fordobler brugerens datahastighed. Teoretisk maks. hastighed over 300 Mbit/s.
I fagsprog: Carrier Aggregation (CA)
November 2015 VoLTE Tale over 4G-nettet. Giver større fladedækning, da 4G-signaler har længere rækkevidde end 2G og 3G. Mulighed for høje datahastigheder også under samtaler
December 2015 Pico celler Lille mini mobilantenne til indendørs brug. Kan afløse større og mere tekniske og komplekse anlæg til indendørs dækning
December 2015 4G+ 4G på tre frekvensbånd samtidig. Fordobler brugerens datahastighed. Teoretisk maks. hastighed over 400 Mbit/s.
I fagsprog: Triple Carrier Aggregation (3CA)
Januar 2016 WiFi Calling Gør det muligt at tale mobil via trådløst internet fx i hjemmet. Har du wifi, har du mobildækning

• wifi
  • 4g
  • volte
  • wifi calling
  • voice over wifi
  • mobil
  • mobildækning
  • yderområder
  • mobilhuller

TDC Group er Skandinaviens foretrukne udbyder af kommunikationsløsninger og home entertainment. Døgnet rundt sikrer koncernen millioner af skandinaviske husstande hurtig og let adgang til musik, tv og film på alle platforme, når som helst og hvor som helst. TDC Group ejer og driver fiber-, kobber-, coax- og mobilnet og er med sit pan-nordiske netværk den vigtigste udbyder af avancerede netværksløsninger til både store og små virksomheder.