​TDC Group tester 5G - op til 1000 gange hurtigere mobilnet

Danmarkspremiere: TDC Group og netværksleverandøren Huawei har kigget ind i fremtiden og som de første i landet testet ultrahurtigt 5G

TDC Group dækker i dag mere end 99 % af Danmark med hurtigt 4G-netværk, der leverer mobilnet til kunderne. Det opfylder rigeligt kundernes behov nu, men hvad med i fremtiden? På bare ét år er datatrafikken i TDC Groups mobilnetværk steget med 300 procent. Det gør indtryk, og derfor er det naturligt for TDC Group at teste 5G sammen med Huawei.

- Der er ingen tvivl om, at 5G er next step. I TDC Group fortæller vi gerne om, at vi har Danmarks bedste netværk, men det forpligter også. Kunderne forventer meget af os, og vi er nødt til at være på forkant med udviklingen for også at have det bedste netværk i fremtiden, fortæller Louise Knauer, der er koncerndirektør i TDC Group.

1000 gange hurtigere
I 5G-testen har TDC Group og Huawei været oppe på en hastighed på over 70 Gigabit pr. sekund. Det er 1000 gange hurtigere end den nuværende gennemsnitshastighed TDC Groups netværk. Det lyder meget voldsomt, og behovet er der heller ikke lige nu.

- Men det kommer. Det er ikke til at forudsige datatrækket, når der kommer selvkørende biler, når antallet af Internet of Things-enheder eksploderer og skal forbindes til mobilnettet, eller når alle får deres egen streaming-tjeneste, men det kommer til at øge kravet til båndbredde markant. Det skal vi være helt klar til, så mobilnettet i Danmark stadig er i superligaen, siger Louise Knauer.

- Det er afgørende for den teknologiske rejse i Danmark, at vi fastholder vores førerposition globalt set. Det indebærer blandt andet udvikling af 5G-teknologien og løsninger til 5G.

TDC Group er meget tilfredse med testen, men der kommer til at gå et stykke tid, før danskerne kan opleve 5G på deres egne smartphones. Det er ikke faslagt, hvornår 5G kan rulles ud i mobilnetværket.

• TDC Group tester som de første i Danmark 5G
  • Testen er gennemført sammen med Huawei, som også i dag er leverandør til TDC Groups mobilnet
  • Hastigheden på 70 Gigabit pr. sekund er den hurtigst målte i Europa
  • 70 GB svarer til data som på 2-3 DVD-film – og det er på ét sekund.
  • Testen er foretaget på et frekvensbånd på 73 GHz
  • Kilde: TDC Group

For yderligere spørgsmål kontakt TDC Group Stakeholder Relations på 70 20 35 10.

TDC Group forbinder danskerne og har en klar ambition om at gøre det enklere og bedre for kunderne at få adgang til digitale tjenester og indhold. Virksomheden er Danmarks foretrukne udbyder af kommunikations- og underholdningstjenester i hjemmet og på farten. YouSee, Telmore, Fullrate og Blockbuster giver danskerne hurtig og let adgang til massevis af musik, film og tv på alle platforme når som helst og hvor som helst. TDC Erhverv skaber fremtidens vækst i såvel store som små danske virksomheder gennem digitale og enkle løsninger. I Norge leverer TDC Group mobil, tv og bredbånd til norske hjem via selskabet Get, der er Norges hurtigst voksende bredbåndsudbyder.