TDC-kunder kan igen bruge mobil i udlandet

TDCs roamingtrafik er i løbet af natten til søndag blevet genetableret og stabiliseret. Det betyder, at der igen er forbindelse til alle lande, og at kunder i udlandet kan anvende deres mobil til tale, sms og mobildata.

”Det har taget længere tid, end vi havde håbet, og vi har trukket store veksler på vores kunders tålmodighed. Heldigvis har vi nu fået vores mange kunder i udlandet på mobilnettet igen, så de kan anvende deres mobil som normalt,” siger koncerndirektør Peter Trier Schleidt, TDC Operations.

TDC valgte i går ved middagstid at lukke for alt roaming i udlandet for at stabilisere driften. Umiddelbart efter blev der iværksat en procedure, hvor kunderne gradvist blev koblet på nettet igen land for land.

Imidlertid blev processen sat i stå, da kunderne ikke blev genindkoblet i det omfang, det var ventet. Efter et omfattende fejlsøgningsarbejde med hjælp af fagfolk fra Ericsson, Huawei og iBasis, der håndterer TDCs roamningtrafik, lykkedes det i nat for teknikerne at få indkoblingen til at fungere som planlagt.

Trafikken til og fra Tyrkiet blev som det sidste land åbnet kort før kl. 6 søndag morgen.

”Det er dybt beklageligt, at vi bliver ramt af denne type fejl på det tidspunkt af året, hvor der er flest danskere på ferie i udlandet. Jeg er ked af, at vi har forstyrret ferien og givet anledning til uro blandt familie og venner, som ikke har kunnet komme i kontakt med hinanden, mens det har stået på,” siger Peter Trier Schleidt.

Det var et sammenfald af uheldige omstændigheder fredag eftermiddag, der forårsagede nedbruddet. Fejlen betød, at et mindre antal kunder havde besvær med at blive koblet på udenlandske mobilnet. Da der samtidig var tale om meget stor roamingaktivitet som følge af mange på rejse til og fra feriemålene, udviklede fejlen sig i løbet af natten til lørdag yderligere, og endte med at påvirke mobilforbindelsen for ca. 250.000 kunder i udlandet.

Fejlen viste sig ved, at kunderne havde svært ved at få forbindelse til et mobilnet, eller at de efter kort tid mistede forbindelsen til nettet.

”Der forestår nu et stort arbejde for os med at kortlægge præcist, hvad der forårsagede nedbruddet. Vi skal have det grundigt undersøgt sammen med vores leverandører. Vi vil gøres vores bedste for at undgå lignende fejl fremover,” siger Peter Trier Schleidt.

Yderligere oplysninger: TDC Presse, tlf. 70 20 35 10

TDC kan med over 280.000 km fiber-, kobber- og coaxkabler forsyne samtlige danske husstande med telefoni og internet. Sammen med Danmarks mest stabile mobilnet på tværs af både 2G-, 3G- og 4G-teknologierne tilbyder TDC mobildækning til ca. 99 pct. af Danmark. TDC forbinder Danmark