TDC skruer op for mobildækningen

I dag opgraderer TDC mobildækningen på over 1.000 mobilmaster. Det betyder bedre dækning og bedre lydkvalitet for en meget stor del af danske mobilbrugere, når TDC fra i de kommende uger laver et stort teknologiskifte.

TDC er lige nu i gang med en omfattende opgradering af mobildækningen i hele Danmark. Over 1.000 mobilmaster, der tilsammen dækker cirka halvdelen af Sjælland er allerede blevet opgradet med den nyeste 4G-teknologi, som giver mulighed for de højeste internethastigheder via mobilnettet. Nu er turen så kommet til 3G-nettet, der både bruges til tale og internet

Området, der opgraderes, står til sammen for 40 pct. af TDC’s samlede trafik.

Mobilmaster får længere rækkevidde
Sideløbende med opgraderingen til 4G i de sjællandske mobilmaster har TDC også gjort 3G-antennerne i de samme master klar til at anvende det længere rækkende 900 MHz-frekvensbånd. Og det er netop det teknologiskifte, TDC nu er klar til at sætte i drift. I fagsprog taler man om en såkaldt refarming.

”Når vi refarmer, skaber vi et markant bedre mobilnetværk til vores kunder. De får et sammenhængende 3G- og 4G-netværk og især en væsentlig bedre 3G-dækning,” fortæller Kim Søgård, der som strategidirektør i TDC er ansvarlig for udbygningen af TDC’s mobilnet.

4G til hele landet
Selvom det i første omgang er Bornholm og Nordsjælland, der er blevet opgraderet, kommer resten af landet ikke til at vente længe på bedre mobildækning. TDC er allerede i gang med at skifte udstyr på mobilmaster på midtsjælland og sydover. I løbet af sensommeren og efteråret kommer turen til Fyn og Jylland. Og i februar 2015 vil TDC være færdig både med at skifte udstyr og refarme samtlige 3.500 mobilmaster i hele landet.

netvaerk.tdc.dk kan man se, hvornår hvilke postnumre opgraderes.

33 pct. mere datatrafik på Bornholm
Bornholm er det første sted i landet, hvor TDC allerede er færdig med at refarme mobilnettet. Resultaterne på øen er ikke til at tage fejl af.

”Resten af landet kan godt glæde sig. På Bornholm har vi målt væsentlig bedre lydkvalitet. Men endnu vigtigere; det lille E på mobilens display, som ellers indikerer, at man er på 2G-nettet, det er forsvundet. Samtidig måler vi nu langt højere datahastigheder end tidligere,” siger Kim Søgård og fortsætter.

”I løbet af det første døgn steg datatrafikken på øen med 33 pct. Det er et udtryk for, at netværket nu lever op til den efterspørgsel, der er hos vores kunder. Men det er en kraftig stigning på kort tid og det skal vi også teknisk kunne håndtere, hvis det samme sker i København og Nordsjælland.”

• 4g
  • 3g
  • mobildækning

TDC kan med over 280.000 km fiber-, kobber- og coaxkabler forsyne samtlige danske husstande med telefoni og internet. Sammen med Danmarks mest stabile mobilnet på tværs af både 2G-, 3G- og 4G-teknologierne tilbyder TDC mobildækning til ca. 99 pct. af Danmark. TDC forbinder Danmark