Tænk over dette, før du deler feriebilleder

Tænk over dette, før du deler feriebilleder

Ferien skaber uforglemmelige minder for både store og små, som ofte deles flittigt på de sociale medier. Det er dog altid en god idé at tænke sig om og tage børnene med på råd, før du deler feriebilleder af dem.

Deling af ferieminderne på de sociale medier kan være hyggeligt og sjovt for både en selv og ens nærmeste. Man bør dog tage nogle få forholdsregler, før man vælger at dele billeder af især børn og unge på internettet. Dette handler både om, hvad der er lovligt – men også om en god portion sund fornuft og refleksion omkring, hvem der ser med.

Telenor har talt med Social Media konsulent hos bureauet Mindjumpers, Martin Santon, der giver et par gode råd omkring deling af billeder på de sociale medier.

Tænk over hvem og hvor mange, du vil dele med

- Ofte er det helt uskyldige billeder af ungerne i strandkanten, men vi bør altid tænke på, at de billeder, som vi deler på fx Instagram eller Facebook, hurtigt kan hentes ned og deles videre af andre og derved havne udenfor vores kontrol, forklarer Martin Santon.

- Hvis man vil have kontrol over sit indhold, kan det være en god ide at have en lukket profil på Facebook og Instagram. På Facebook er det muligt at ændre sine kontoindstillinger, så billeder kun deles med egne venner. Man kan endda vælge kun at dele med få udvalgte eller oprette en lukket gruppe til billeddeling. Det er også et godt råd, man kan give videre til sine børn, som de kan bruge, når de opretter sig på Facebook eller Instagram.

Man bør derfor overveje, hvilke billeder, man ønsker at dele, og på hvilke kanaler, man gør det, fortsætter Martin Santon og anbefaler, at det også kan være fornuftigt at spørge ens børn om tilladelse, før der deles billeder af dem på de sociale medier.

- Ved at spørge børnene om tilladelse, får man ikke blot indblik i deres holdninger, man er samtidig også en god rollemodel for dem, ved at lære dem, at man ikke bare fotograferer og deler billeder af andre, med mindre man har fået lov.

Ikke alt behøver at blive fotograferet

Selv om det kan være skønt at dokumentere og dele ferieminderne, bør man tænke en ekstra gang over, hvilke situationer, man tager billeder af og deler på de sociale medier.

- Billeder risikerer desværre at blive brugt til noget helt andet, end det som oprindeligt var hensigten. Derfor kan det være en god idé, at gøre sig nogle overvejelser inden man poster billeder, hvor børnene er letpåklædte, eller hvor de græder og er sårbare. For selvom du har ophavsretten til dine billeder, så mister du delvist kontrollen, når de deles på de sociale medier, og det kan være svært at få dem slettet igen, hvis de først har spredt sig, afslutter Martin Santon.

Telenor er Danmarks næststørste teleselskab og en del af Telenor-koncernen, som opererer i hele Skandinavien og Asien, og på verdensplan hjælper vi 172 millioner kunder med at kommunikere. I Danmark er vi ca. 1.400 medarbejdere, har 57 butikker fordelt over hele Danmark og gør hver dag vores yderste for at gøre det nemt for vores kunder at kommunikere og sikre deres forbindelse på både mobil og internet. I Danmark er CBB Mobil også en del af Telenor-familien. Du kan læse mere om os på www.telenor.dk.