Asus PadFone 2

Blogindlæg   •   Feb 21, 2013 10:52 CET

Bliver du sommetider frustreret over begrænsningerne, som din smartphones skærmstørrelse giver, og er du træt af at synkronisere din smartphone med din tablet? Så læs med her, hvor vi kigger nærmere på Asus PadFone 2 – en sand transformer.

Med Asus PadFone 2 får man en smartphone, som kan transformeres til en tablet på få sekunder. Man slider simpelthen bare smartphonen på plads på bagsiden af den medfølgende tablet, hvorefter  du er klar til at køre videre på den større skærm. Se, hvordan transformationen sker i praksis:

Reelt set skal man se det som en mulighed for lynhurtigt at forbedre skærmstørrelsen på sin smartphone. Det er et smart etui, som booster din smartphone, når det giver mening for dig, at have en større skærm. Funktionaliteterne fra smartphonen følger nemlig med, så du fx både kan ringe, sms’e og fotografere med tabletten.

Derudover er det også værd at bemærke, at din smartphone faktisk lader, når den er tilsluttet det medfølgende tablet etui, kaldet PadFone Station. Det vil sige, at du faktisk har ekstra batteri-tid med dig, hvis du har din tablet i tasken. Det er en lille detalje, men de fleste af os smartphone-brugere har nok stået i situationer, hvor man har været ved at løbe tør for strøm, og dette ville have været en kærkommen nødløsning til at holde liv i smartphonen!

Asus PadFone 2 – the phone

Man kunne frygte, at PadFone 2 mest af alt blev solgt på ideen om smartphone og tablet i ét. Men smartphonen er i sig selv faktisk ganske imponerende, og den bærer ikke præg af, at der skulle være sparet noget væk for at få råd til at inkludere en tablet.

Smartphonen er bygget i en metalramme, som vi fx også ser med iPhone, mens bagsiden er udført i en slags plast-materiale med et diskret cirkel-mønster med konjunkturer centreret om kameraet.  Sleep/Stand by-knappen samt volumen+/- er placeret på højre side, mens sim+høretelefoner sættes i øverst. I bunden finder vi stik til lader samt tilslutningen til PadFone Station-tabletten.

Siden den første PadFone kom på markedet, er skærmen vokset fra en 4,3” til 4,7” LCD-skærm, hvilket er større end både iPhone og Lumia 920, men stadig en smule mindre end SGS III. Indeni har PadFone 2 rigeligt med kræfter i systemchippen med fire kerner og 2GB ram og fås med 32 eller 64 GB hukommelse.

Kameraet i PadFone 2 kan optage i fuld HD (1920×1080 pixel) og har hele 13 megapixel at gøre godt med. Sammen med indmaden leverer det nogle rigtig fine billeder, som du kan se her:

Asus har desuden sørget for at give os rigtig mange muligheder for at sætte særpræg på billederne med standardkameraet i PadFone 2. Se videoen her:

PadFone Station

Når smartphonen transformeres til en tablet via PadFone Station, får man pludselig 10,1” at arbejde med i en opløsning på 1280×800 pixel, hvilket er højere end iPad 2, som kører med 1024×768. Til tider kan skærmen virke en anelse uskarp, når man fx zoomer ind på tekst, men det er ikke noget, som vil ødelægge oplevelsen for de fleste.

PadFone Station ligger godt i hånden med de bløde former og den matte, skridsikre bagside med metalliske detaljer. Den er blevet både tyndere og lettere, så den er nemmere at sidder med. Det gør selvfølgelig også, at den er let at have med sig rundt på farten. Og fart er der meget af med PadFone 2, som kører 4G.

”Et stort minus ved PadFone 2 er, at enheden endnu ikke har tastaturtilbehør, hvilket den første PadFone havde. Det saboterer lidt af selve pointen med en hybridløsning. Med et tastatur havde PadFone 2 været et rigtig skarpt alternativ til en bærbar computer. PadFone 2 er en fed telefon og tablet, men mangler desværre det der lille ekstra, der kunne have gjort den til det ultimative køb”, Steen Jørgensen, chefredaktør Magasinet Mobil.