Digital health – få styr på kroppen

Blogindlæg   •   Maj 27, 2014 10:27 CEST

En trend, der vinder momentum i 2014, er digital sundhed. Det er længe blevet spået, at de såkaldte ’wearables’ og tilhørende intelligente applikationer vil kunne spille en større rolle i forhold til vores sundhed, og udbuddet er efterhånden stort. Der er fx hjælp at hente, hvis man ønsker at holde sig i form, spise sundere eller sove bedre. Læs her, hvordan din sundhed er under digital forandring.

Kroppen er en kompleks maskine, som ofte kan være svær at forstå. Det samme gælder for moderne teknologi, der næsten udvikles hurtigere, end vi kan følge med. Imidlertid kan en sammensmeltning af både fysisk aktivitet og digitale måleenheder være med til at afklare mange af de spørgsmål, du måtte have, eller give dig den motivation, du mangler til at komme i gang med motionen.

Sony Core – intelligent og moderigtig

De seneste års tid har der været meget hype om wearables, som både findes i form af ure, armbånd, clip-ons og briller. Fælles for de smarte wearables er, at de ofte kan arbejde sammen med din smartphone, som gør det muligt at tjekke pulsen, se gennemsnitsfarten på løbeturen eller følge dagens kalorieforbrænding på telefonen.

Et eksempel på en intelligent teknologi er Sony Core, som er en lille chip, der kan registrere din færden i løbet af dagen. Den første wearable med Core er allerede på vej til Danmark med navnet ’SmartBand’. Som navnet indikerer, er det et intelligent armbånd, der gør det let at hoppe med på fitness- og sundheds-bølgen, da den både viser, hvor mange skridt du tager i løbet af en dag, hvordan dit hjerte slår, og hvor lang tid du sover, spiser eller sidder og ser TV. På den måde fungerer Smartband som en personlig livsjournal, hvor du konstant kan indhente data om din daglige aktivitet. Sony Core er endda vandtæt, så man kan have den på hele dagen.

Fitbit One – alternativet til et intelligent armbånd

Har du ikke lyst til at bære et wearable armbånd, har Fitbit løsningen. Den hedder Fitbit One og er mindre end et armbånd og let at have med, da man kan placere det i lommen eller klikke det fast på tøjet. Skulle man alligevel få lyst at have det om armen, er det faktisk også muligt. Der følger en rem med, som man blot sætter på sin Fitbit One, hvorefter den kan spændes på armen.

Fitbit One indsamler mange af de samme informationer, som andre wearables. Når du bevæger dig, registrerer den de antal skridt, du tager, hvor mange kalorier du forbrænder, og hvor langt du rent faktisk bevæger dig. Derudover indeholder den et par ekstra features, som fx et stopur, der gør den ekstra brugbar på løbe- eller cykelturen. Efter en dag med masser af motion er det muligt at se, hvor meget du rent faktisk har bevæget dig. Fitbit One synkroniserer nemlig automatisk med din smartphone eller computer, så du altid kan få det forkromede overblik.

Withings Bluetooth blodtryksmåler

Det hele handler dog ikke om fitness og kalorier. Med Withings Bluetooth blodtryksmåler har du mulighed for at tjekke blodtrykket derhjemme. Det er i sig selv ikke nogen banebrydende nyhed, men muligheden for at få detaljerede optegnelser og følge udviklingen over tid på din smartphone eller tablet er derimod rigtig smart. Der følger en gratis applikation med, som findes både til Android og iOS.

Hvis man ønsker en komplet oversigt over vægt, blodtryk og lign., så tilbyder Withings også en interaktiv vægt og andre smarte gadgets, der kan transmittere dine data direkte til din smartphone.

Det er dog ikke alle, som har lyst til at bære rundt på en wearable, uanset hvor lille og smart den er. Til dem findes der smartphone applikationer, der kan hjælpe med at holde styr på både kosten og motionen.

Myfitnesspal - den ultimative kalorietæller

Vil du gerne tabe et par kilo eller bare få et overblik over, hvad du egentlig spiser i løbet af en dag, så kan applikationen myfitnesspal være svaret. Det er en brugervenlig kalorietæller, der har en enorm fødevaredatabase, der er lige til at gå til. Man skal blot indtaste informationer om sin højde, alder og lignende samt et ønsket antal kilo, man gerne vil tabe sig om ugen. Herefter kan man søge efter alverdens typer mad og indtaste den mængde man har indtaget, hvorefter applikationen automatisk lægger kalorierne sammen og viser, om man har syndet for meget eller følger kostplanen.

Hent myfitnesspal til Android her (0 kr.)
Hent myfitnesspal til iOS her (0 kr.)

My Tracks – hold styr på bedrifterne

Når der er styr på kosten, kan applikationen My Tracks hjælpe dig med at få et overblik over dine motionsvaner. My Tracks registrerer din motionsrute, hastighed, afstand og højde, uanset hvilken form for motion, du foretrækker. For at holde motivationen oppe er deling af resultater med vennerne ofte en god ide, og med My Tracks er det let at dele sine resultater med vennerne eller se de resultater, de har delt.

Det er Google, der står bag My Tracks, så den arbejder fejlfrit sammen med bl.a. Google Maps og viser meget præcist, hvor og hvor langt din motionstur har været.

Hent My Tracks til Android her(0 kr.)
Hent My Tracks til iOS her (o kr.)