Sådan kommer du til- og fra nytårsfesten

Blogindlæg   •   Dec 29, 2015 14:19 CET

Den store nytårsfest nærmer sig med hastige skridt, og blandt de øvrige traditioner gemmer der sig også det årlige ræs for at få taxaer til turen hjem, når festen ebber ud. Her har vi samlet et par apps og transportmuligheder, der kan hjælpe.

Bus, tog og metro
Som alternativ til cykel eller egen bil kan det være rart at benytte den offentlige transport. Movias egen applikation er nedlagt pr. 1. december i år, men til gengæld kan du få et fuldt overblik over din rute på www.dinoffentligetransport.dk, hvor du kan tjekke køreplaner eller få vist et udvalg af ruter, du kan tage.

Du kan med fordel hente app'en DOT Mobilbilletter, så du kan købe billet til den offentlige transport direkte fra telefonen.

App'en fås til iOS her og Android her.

GoMore buludlejning og samkørsel
Hvis du fx skal fejre nytåret lidt længere væk, kan det være en ide at udnytte samkørsels-ordningen fra GoMore, hvor du også kan leje en privatbil i en kortere periode. Der er intet løbende abonnement eller oprettelsesgebyr, og app'en har omkring 3.000 biler til leje i hele Danmark.

App'en fås til iOS her og Android her.

DriveNow
Du har måske lagt mærke til de små, elektriske BMW i3-biler i gadebilledet, hvis du færdes i hovedstadsområdet. Bilerne er en del af en ny, smart måde at komme rundt på. Via app'en kan man let finde den nærmeste bil, som man kan bruge på sin rejse. Det kan fx være praktisk på vej til en fest, så man undgår besværet ved at hente den dagen efter eller diskussionen om, hvem der skal holde sig ædru og køre hjem.

App'en fås til iOS her og Android her.

Car2Go
Konceptet er meget lig DriveNow, hvor du får vist ledige biler direkte i app'en, så du let kan komme afsted. Du efterlader blot bilen, når du er ankommet, og du behøver ikke bekymre dig om at tanke eller betale P-afgift.

App'en fås til iOS her og Android her.

Taxaselskaberne har apps
De fleste taxaselskaber har i dag en dedikeret app, hvor man kan bestille sin taxa igennem. Det kan være en fordel, hvis man vil undgå at hænge i en telefon eller vifte med armene efter de forbikørende vogne på gaden. Søg blot efter 'Taxa' i din app-butik.