Samsung Galaxy Note 4 - perfekt til multitasking

Blogindlæg   •   Sep 30, 2014 09:52 CEST

I 2011 introducerede Samsung en ny kategori af smartphones, som senere blev døbt phablets. Navnet blev inspireret af størrelsen, som lå mellem 5.0 og 6.9 tommer, der er spændet mellem størrelsen på almindelige smartphones og tablets. Produktet hed Samsung Galaxy Note, som på det tidspunkt havde en usædvanlig stor 5.3” skærm. Siden da er udviklingen gået stærkt, og nu er Samsung Galaxy Note 4 på markedet.

Phablets er ikke længere et sjældent syn, og mange flagskibssmartphones har i dag en skærm omkring de 5”. Galaxy Note 4 er dog med sin 5.7” skærm stadig en stor telefon, som ikke blot adskiller sig på størrelsen af skærmen, men også ved den medfølgende S Pen og diverse features. Vi har kigget lidt nærmere på, hvad den nye Galaxy Note 4 byder på.

S Pen – hvad kan den

Netop den medfølgende S Pen er en unik feature ved Note-serien, som gør det muligt at tegne, skrive og bruge multitasking features på telefonen. Samsung har denne gang arbejdet med, hvordan det føles at bruge S Pennen. Ifølge Samsung føles det nu som at skrive med en rigtig pen på et papir. Foruden den forbedrede føling har Samsung også tilføjet ekstra features, såsom Action Memo, Screen Write, Image Clip og Smart Select, der alle skulle gøre dagligdagen lidt lettere for den dedikerede smartphonebruger.

Transportabel biografskærm

Udover den medfølgende S Pen er Note-serien kendetegnet ved skærmen. Den 5.7” Quad HD skærm har et knivskarpt billede, der viser alting i 2K, eller hvad man kan beskrive som dobbelt HD opløsning. Skærmen har dog flere formål end blot at være en stor skærm til streaming og spil, da man kan udnytte den medfølgende S Pen til at arbejde i flere åbne vinduer på en gang og dermed bruge sin smartphone til multitasking.

En ting, som man ikke kommer udenom ved nutidens smartphones, er batteritiden. Næsten lige meget hvilken smartphone man har, så ville man ønske, at den kunne holde batteri bare lidt længere. For Note 4 vil den store skærm konstant tære på batteriet, men Samsung har kompenseret for dette med et stort batteri. Derudover har de kreative hjerner hos Samsung udarbejdet en teknologi, som gør det muligt at oplade batteriet fra 0 % til 50 % på ca. 30 min. Hvis du virkelig er presset på tid og skal bruge en fuldt opladt telefon, så kan man aktivere Samsung Ultra Power Saving mode mens man oplader, hvilket fremskynder processen. Det burde gøre hverdagen en smule lettere og fjerne lidt af batteri-stresset.

Samsung har fået øjnene op for design

Samsungs smartphones har i en årrække været kendetegnet ved brugen af plastic i designet. På trods af, at det er et yderst holdbart og stærkt materiale har mange kunder ønsket mere high-end materialer. Det leverede Samsung med lanceringen af den stilfulde Galaxy Alpha, og med Note 4 forsætter tendensen med mere high-end materialer. Rundt i kanten finder man nu en metalramme med en flydende overgang til bagsiden, som gør telefonen behagelig at holde på. Materialet på bagsiden er et slidstærk materiale, der leder tankerne hen på læder. På denne måde får man en stilfuld smartphone, som kan holde til dagens udfordringer.

Smarte features

Galaxy Note 4 er spækket med features, der gør den oplagt til kreative og travle personer. Fx kan man med den nye Photo Note feature tage et billede af sine notater og hurtigt forvandle dem fra at være analoge til digitale. Herefter er det muligt at ændre i notaterne eller tilføje flere informationer direkte på sin Note 4. En anden smart feature, som for alvor udnytter den store skærm er muligheden for at arbejde i flere vinduer på en gang. Det er ikke en nyhed i Note 4, men Samsung videreudvikler konceptet fra gang til gang, så det er endnu mere flydende. En smart feature, som man hurtigt vænner sig til.

Galaxy Note Edge

Galaxy Note 4 har også fået en bror, som på mange måder minder om den, men samtidig adskiller sig tydeligt ved en bestemt design feature. På Galaxy Note Edge fortsætter skærmen udover den ene kant, hvor man på siden kan finde hurtig adgang til mest brugte apps, notifikationer og praktiske informationer såsom batteriniveau. Ved at flytte både de praktiske informationer og notifikationer undgår man forstyrrende elementer på skærmen, når man streamer eller spiller.

Specifikationer

Processor: Exynos 5433 octa-core 1,9 GHz