Telias mobilanmeldere tester LG G5

Blogindlæg   •   Maj 13, 2016 13:59 CEST

Telia har bedt to passionerede testanmeldere (privatpersoner) afprøve den lækre LG G5. De har i 14 dage testet den første modulære mobil for at give deres bundærlige og umiddelbare mening om LG's nyeste produkt. Læs med her og se, hvad Allan og Sammy synes om den nye LG G5.

Hvad synes du om det overordnede design?

Allan:
Det er forfriskende at se LG prøve noget nyt. Med deres nye G5 model er de kommet først på markedet med en modulærtelefon, hvor du kan udskifte bunden på og tilføje nye features. For at skifte modul/bund, skal du trykke på en knap på siden af telefonen, hvor du herefter kan trække hele bunden ud inklusiv batteriet. Det er nemt at skifte til et ekstra batteri, hvis man er flittig mobilbruger og hurtigt løber tør for strøm.

Jeg kan godt lide mobilens look og finish. Selvom G5 er en såkaldt metal unibody (metal over det hele), så føles den utrolig let i hånden. Dette skyldes, at LG har valgt at give telefonen et tykt lag maling som også gør, at telefonen føles mindre glat, og bagsiden ikke tiltrækker så mange fedtfingre.

Sammy:
Mobilen har et simpelt design, er lækker tynd, har runde kanter og giver en luksusfølelse, når man holder den. Skærmen er 5.3 tommer og føles god i hånden, da den ikke er for stor. Lydknappen er tilbage på siden (venstre side), mens tænd/sluk knappen, som også fungerer som fingeraftrykslæser, stadig er placeret bag på mobilen. Det er en god placering i forhold til, hvor ens pegefingeren normalt er, når man tager telefonen.

LGG5_show

Hvordan vil du vurdere mobilens navigation/styresystem?

Allan:

LG G5 kører Android 6.0 Marshmellow, som er den nyeste udgave af android styresystemet. LG har dog lagt deres egen UX 5.0 brugerflade henover. UX 5.0 fungerer hurtigt og upåklageligt. Det er let at finde rundt i menuerne, og telefonen har gode tilpasningsmuligheder.

De har fjernet app drawer med UX 5.0, så styresystemet nu minder om iPhones hjemmeskærmen med apps, hvor man bladrer fra side til side på iPhone. Det har gjort telefonen enkel og let at navigere, noget som jeg tror, mange vil sætte pris på. Det er dog muligt at få app drawer tilbage med en opdatering.

De fleste androidtelefoner har Bloatware, der er apps, som producenten mener, at man ikke kan leve foruden. LG har begrænset sig til et absolut minimum af apps. Telefonen er født med nogle administrations apps som strømsparer, batteriforbrug og nogle typiske LG apps som f.eks. musik, quickremote o. lign. Heldigvis er det let at skjule de apps, man ikke bruger, og dermed få en mindre rodet hjemmeskærm.

Sammy:

LG har ændret den måde, man er vant til at se sine apps/programmer på en android mobil. De har nemlig slettet ”app skuffen”, hvor man traditionelt finder alle programmer på mobilen i et grid ved at klikke på midten af hovedmenuen på et skrivebord. De har nu lavet det samme design som på en iPhone. Personligt synes je, at fordelen med den traditionelle androidvisning er genial, da man gemmer de programmer, man ikke anvender nede i skuffen, mens de programmer og widgets, man altid anvender, kan placeres i de skriveborde, man selv synes og gruppere dem, som man har lyst.

Hvordan er den at bruge til de mest basale funktioner?

Allan:

Telefonen fungerer rigtigt godt i hverdagen. Telefonopkald er klar i lyden og SMS, opkald og kontaktbogen er som man kender det fra android. Det gode ved android er, at det er let at finde andre apps til f.eks. telefonbog, SMS m.m. Hvis du er utilfreds med udseendet, kan man prøve noget andet i Google Play Store.

Batterilevetiden på LG G5 er ganske fin. Jeg kan let klare mig igennem dagen uden at skulle lade op. Telefonen lader hurtigt op, og du får et fuldt batteri på ca. en time, hvilket er rigtigt hurtigt. Telefonen føles dejlig hurtig, og hvis du er til mobilspil, får du ingen problemer med at køre selv de mest krævende androidspil.

Hvis du synes, at G5’erens 32 GB hukommelse er for lidt, så er det muligt at opgradere den via et SD kort (op til 2 TB). Du kan dog ikke bruge den ekstra hukommelse til at lægge apps på, men i stedet må man nøjes med gemme billeder og video på et SD kortet.

Sammy:

Hvis man kan lide en android mobil, er denne telefon et rigtig godt valg. Hvis man elsker at tage billeder, så synes jeg denne telefon ville være perfekt, da den har én af androids bedste kameraer.

Batteriet er lidt mindre end LG's forrige mobil. G5 har et batteri på 2800mAh og kan godt holde en dags tid, afhængigt af, hvor meget man anvender skærmen. Til gengæld har den et 1200mAh batteri, som jeg flittig anvender, hvis jeg er på farten. Så har man nemlig hele 4000 mAh. Det er smart, da man altid kan have et ekstra batteri i tasken, man kan skifte på få sekunder. Mobilen oplader hurtigt, og på blot 27 minutter er mobilen ladet op til 50%.

Læs også: Top 10: Mest solgte mobiler i april

Hvordan virker skærmen for dig?

Allan:

LG G5 har en super klar og skarp skærm. Farverne er utroligt gode, og det er generelt en rigtig god oplevelse at kigge på skærmen. Den kommer med en QHD skærm, og er man vant til at kigge på en iPhone 6 skærm, tror jeg, at man vil blive blæst bagover af G5’erens skærm. De 5,3 tommer passer perfekt i min hånd, og det er nemt at trykke rundt på skærmen med én hånd. Her har LG også ramt helt rigtigt.

LG G5 har "banke-på"-funktion, hvilket gør, at du kan banke på mobilen for at vække den, og du kan låse den op ved hjælp af en ”bankekode”. Dette er ganske smart, hvis fingeraftrykslæseren ikke lige er tilgængelig, fordi telefonen ligger på bordet.

Sammy:

LG G5 er udstyret med en smuk skarp skærm på hele 2560x1440 pixels – større end fuld HD, med en tæthed på 550 ppi. Skærmen har en stærk kontrast samt lysstyrke, der gør den brugbar under alle forhold også midt på dagen med masser af sol. LG skærm har også implementeret "always on", hvor du altid kan se tiden og dato samt ikoner fra dine notifikationer fra Facebook, mail, sms og mistet opkald. Skærmen er en meget flot og behagelig skærm at se film på fra Youtube eller Netflix.

LGG5_Alwayson

Hvad synes du om kameraet?

Allan:

LG G5 prøver virkelig noget nyt med deres kamera. I stedet for ét kamera får du to indbyggede kameraer på bagsiden. Du får både et 16 MP kamera og et 8 MP kamera, som kan tage billeder i en 135º vinkel. Det betyder, at når du zoomer ud, kan du tage virkelig fede vidvinkelbilleder. Dette giver nogle ret sjove muligheder for at eksperimentere med dine billeder.

LG tager gode billeder uden, at du behøver at rode med indstillingerne. Søgeren er hurtig, og farverne er generelt klare og ganske naturtro. G5 gør det muligt at rode med avancerede funktioner med alt fra hvidbalance, lukker, ISO m.m. hvis man ønsker at indstille selv. Kameraet reagerer hurtigt, og det er muligt at indstille telefonen, således to tryk på den nederste volumeknap starter kameraet.

Kameraet kan optage i 4K, og ligesom med billederne bliver resultaterne rigtigt gode og klare. Det er muligt at optage i slowmotion, og det kan give nogle ganske sjove videoer. Frontkameraet tager gode selfies, og der er endda en slider, hvor du selv kan bestemme, hvor meget ansigtsforskønnelsesfilter kameraet skal lægge over dit billede.

LGG5

Sammy:

LG G5 er en highend mobil med hele tre kameraer. Et super 16 megapixel med f/1.8 samt et 8 megapixel med en f2.4 linse med en bred synsfelt på hele 135 grader. Kameraet fokuserer ved hjælp af laserautofokus teknik. Billederne er ultra skarpe med mange detaljer og tager gode billeder i lav belysning. Vidvinkellinsen har en f2.4 med fixfocus, så den bruger ikke tid på at fokusere og er derfor hurtig. Kameraet er udstyret med en kamera stabilisator, som fjerner rystelser under optagelsen, eller formindsker det. Det hjælper meget især ved videooptagelser. Det giver glimrende resultater både indendørs og udendørs.

Kameramodulet er et af de udskiftende moduler, som gør det sjovere og nemmere at tage billeder, da modulet har ekstra knapper så som en rulleknap, der anvendes til zoom, så man ikke behøver at anvende skærmen til disse funktioner. En lille fin detalje G5 har, er en smart udløsermekanisme når man tager selfies, hvor den med ansigt/smile genkendelse tager billedet.

Testanmelders_billede3  Testanmelders_billede4

Testanmelders_billede2  Testanmelders_billede1

Foto: Sammy

Hvordan er lydkvaliteten?

Allan:

Lyden på G5 er klar og god, og det er let at høre alarmer, ringetoner og beskeder. Højtalerne spiller fint højt, og det er nemt at høre både musik og ringetoner via de indbyggede højttalere. Lyden i høretelefoner er der heller ikke noget at sætte en finger på. Senere på året bliver det muligt at købe et DAC modul fra B&O, som sikkert vil glæde brugere med audiofile tendenser.

Sammy:

Lyden er god og fyldig. Jeg anvender Spotify Premium, og lyden er udmærket, også uden B&O ekstra modul (32 bit konverter). Der sidder en 24bit/192 kHz konverter, der spiller godt. Her kan du anvende filformater af typerne WAV, WMA, MP3, FLAC, eAAC+, MIDI. Hører man fra den direkte højtaler, er lyden fremragende. Især fordi det kommer fra en single højtaler.

Hvordan fungerer downloads af applikationer?

Allan:

LG har stadig LG Remote i deres telefoner, som er lidt oldschool. De har samtidig indbygget en infrarød sensor, som betyder, at du kan bruge din telefon som fjernbetjening. Jeg bruger det faktisk en del, hvor jeg kan styre mine to fjernsyn og forstærkere, selvom de ikke er fra LG. App’en finder hurtigt dit tv eller anlæg, og det er også muligt for den at læse knaptryk fra din originale fjernbetjening og på den måde “kopiere” den. Så kudos for at beholde muligheden for at bruge din telefon som universal fjernbetjening.

LG har også deres egen app store, som de kalder LG Smartworld. Jeg oplevede den både som langsom og klodset, og den er på ingen måder i nærheden af Googles Play Store. Mit råd er at gå en lang bue uden om LG Smartworld.

Sammy:

Mobilen kommer med android 6.01, som har et bedre sikkerhedsniveau, hvor man kan ændre applikationens adgangsrettigheder til de forskellige dele i mobilen, såsom kontakter, kalender, billeder med flere.
Mobilen kommer også med flere af LG's egne applikationer, såsom remotekontrol til TV samt egen sundhedsapplikation.Jeg synes, det var meget nemt at styre og flytte sine apps til der, hvor man ønsker samt gruppere dem i mapper.

Hvordan fungerer brugen af internettet?

Sammy:

Internettet på denne LG G5 mobil er godt og hurtigt, især i de områder hvor der er fuld dækning af 4G net. Også derhjemme eller på arbejdet med forbindelse til en trådløs router, er den hurtig. Den supporter hastigheder op til 450 Mbps i download samt 50Mbps i upload. Opstart af Youtube videoer er også hurtig, og der er ingen lak eller filmstop.

Læs også: Samsung GS7: Årets hidtil bedste smartphone?

Giv LG G5 et samlet antal stjerner (1-5), hvor 1 er det laveste, og 5 er det højeste samt en kort begrundelse.

Allan:

Jeg giver LG G5 4 ud af 5 stjerner. Det er generelt en rigtig god telefon, og man mærker, at det er et premium produkt, man har i hænderne. Du får et rigtigt godt kamera, som tager rigtig gode billeder, og vidvinkelkameraet er et sikkert hit. Telefon er super hurtig og føles aldrig hverken sløv eller langsom. Skærmen er klar og farverig at kigge på også i længere tid. Den får ikke fem stjerner pga. nogle mindre ting som de skarpe kanter, og at modulerne stadig føles lidt som om, det er på forsøgsstadiet. Jeg er helt klart fan af idéen om at kunne udbygge min telefon via moduler, men det virker endnu på et tidligt stadie. Jeg vil mene, at købsargumentet for en LG G5 skal findes i kameraet og ikke i modulopbygningen.

Sammy:

Denne telefon tilhører den høje ende af mobiler. Fra 1-5 ligger den på en 4.75. Men tager man ud fra, at det er den første modulær mobil, så er det en ren 5’er, men der mangler flere moduler i et rimeligt prisniveau. Ren processor hastighed og benchmark så ligger den flot og lige i halen af Samsung S7 Edge. Selvom processoren er en 4 kernet processor Snapdragon 820 (som består af to duel processor), med Andreno 530 som grafiks processor, så opnår denne LG G5 et meget tilfredsstilende resultat i de forskellige benchmarks, som LG kun kan være stolt af.

Andet?

Allan:

Det har generelt været en fornøjelse at have mulighed for at teste LG G5. Især fordi LG på en række punkter forsøger at gøre noget nyt på et mobilmarked, der i min optik er ved at være lidt kedeligt. Alle toptelefonerne ligner mere eller mindre hinanden, og derfor synes jeg, at det er friskt at LG tør prøve noget nyt.

Sammy:

Nyeste flagskib fra selskabets LG i deres G-serie. Her synes selskabet at gå all-in på mulighederne ved at sammensmelte et udsøgt smuk finish, som er et must i 2016, hvis man har interesse for nytænkning og nye løsninger som for eksempel en mobil med modulært design.
Hvis man er fotograf eller en person, der elsker at tage gode billeder, så er denne telefon en must, med modulet CAM freinds, så har man ekstra batteri samt dedikeret knapper til håndtering af det fremragende mobilkamera, hvor man virkelige kan opnår gode resultater on the go.

Læs mere om LG G5 her