Telias mobilanmeldere tester Sony Z5 Premium

Blogindlæg   •   Dec 18, 2015 13:55 CET

Telia har bedt to passionerede testanmeldere (privatpersoner) afprøve den lækre Sony Z5 Premium. De har 14 dage til at crash-teste telefonen og give os deres bundærlige, umiddelbare mening om det nye produkt på markedet. Læs med her, hvad Lasse og Jacob synes om den nye telefon.

Hvad synes I om det overordnede design? Materialer, skærmstørrelse, look, og den generelle følelse I får, når I har den i hånden?

Jacob: Sony Z5 Premium ligner det den er; en high end telefon fra allerøverste hylde. Den er utrolig ”clean” at se på. Jeg tester den sorte udgave, og den lækre, let buede ramme matcher for- og bagsidens blanke finish perfekt. Med hensyn til diskussionen om fedtede fingre på mobilen, så er den da ret modtagelig, men det er til gengæld også super nemt at tørre af igen. Under alle omstændigheder er glasoverfladerne en virkelig lækker detalje, som er med til at få telefonen til at hæve sig over resten.

Lasse: Sony Z5 Premium fremstår ganske eksklusiv, når man har den i hånden grundet det lækre glas på bagsiden og det bløde afrundede metal på siderne. Telefonen er stor og har rimelig store rammer omkring skærmen, som ikke ligefrem gør den mindre, dog ligger den så godt i hånden, at den faktisk ikke føles så stor, som den egentlig er. Jeg har brugt mange timer på at beundre telefonens design og stirret i det blanke spejllignende glas på bagsiden, og det glæder mig at skulle samle den op, da man får en meget “premium” følelse af de kolde eksklusive materialer.

Hvordan vil I vurdere mobilens navigation/styresystem? (Menuer, flow, hurtighed, brugervenlighed, logisk opbygning, brugertilpasning mm.)

Jacob: Som erfaren Xperia-bruger er det en fryd at bruge den nye Z5 Premium, og jeg har i stedet ladet et par venner, som ikke har tidligere erfaring med Xperia-telefoner, teste strukturen i menuer og programmer. De fandt det generelt intuitivt og lettilgængeligt. De savnede en smule intuitivitet i forhold til iPhones, men var til gengæld langt mere imponerede over fleksibiliteten og mulighederne for at brugertilpasse. Min egen oplevelse er den samme, og jeg er desuden blæst helt bagover af hastigheden i denne super-maskine!

Lasse: Telefonen kører Android 5.1.1 med Sony’s Xperias udseende. Følelsen er ret tæt på ren Android, og jeg kan egentlig godt lide Sony's tilgang til Android, da det giver en glidende overgang og hastighed over alt i mobilen. Ligeledes har Sony gjort nogle gode tilføjelser til Android såsom: “Double tap to wake”, små mini applikationer i multitasking, flotte temaer der kan tilpasses og integration med Playstation, der bl.a. gør, at man kan tilslutte en Dualshock 4 controller til enheden. Det skal dog siges, at der er lidt for meget bloatware til min smag, men det meste kan heldigvis afinstalleres. Hele interfacet er rimelig brugervenligt, og jeg tror, at selv ældre teknikhæmmede mennesker vil kunne gøre sig kloge på telefonen.

Sony Z5 Premium

Hvordan fungerer de mest basale funktioner? (sms, opkald, batterilevetid, kontaktoprettelse, kontaktbog mm.)

Jacob: Batterilevetiden var jeg spændt på. 8-kernede overarme og 5,5” 4K-skærm lyder som en temmelig strømslugende kombination,  men det har Sony virkelig fundet de helt rigtige løsninger på. I testperioden har jeg i gennemsnit ladet maskinen op hver anden nat. Ved meget intensivt brug har det været nødvendigt at lade den op hver nat, og over en weekend med sparsomt brug kørte den tre dage på én opladning. Og så er der jo den nye tænd/sluk-knap med indbygget fingeraftryksscanner. Wow! Det kan måske for nogen virke som en ubetydelig ændring, men for mig gør det en stor forskel. Jeg har nemlig både private og arbejdsmailkonti sat op på telefonen, og dermed mulighed for, at uvedkommende kan få adgang til personfølsomme oplysninger. Super funktionelt og rigtig lækkert implementeret.

Lasse: Jeg vil gerne fremhæve fingeraftrykslæseren. Den sidder lige ud for ens tommelfinger og super nem at sætte op. Dog skal det lige nævnes, at Sony kunne have benyttet aflæseren til mere end blot at låse enheden op, men det giver kun mulighed for forbedring fremover.

Hvordan virker skærmen for jer? (Klarhed, reaktion, touch, funktionerne mm.)

Jacob: Sådan. Det kalder jeg sgu en skærm! Indrømmet, 4k-opløsningen er nok lidt svær helt at værdsætte efter fortjeneste, men skærmen er generelt det heftigste, jeg har oplevet på en telefon. Voldsomt klare farver, knivskarp og super-hurtig. Reagerer uden forsinkelse på multitouch-kommandoer. Billeder & videoer præsenterer sig fantastisk (hvis de ellers er i god kvalitet).

Lasse: Dette er verdens første 4K telefon, hvilket har givet store forventninger med en ppi på 806. Jeg vidste på forhånd, at enheden viser alt i standard fuld HD, altså 1080p, og dermed ikke gør brug af 4K over hele linjen - hvilket er en god ting! For havde man haft 4K overalt i interfacet, havde processoren haltet efter, og batteriet ville have givet op langt hurtigere.

Hvad synes I om kameraet? (Billeder, video, kvalitet, kameraets hurtighed, ekstra features mm.)

Jacob: Jeg synes, den største forbedring ligger i hurtigere autofokus og mere præcis autofokus i dårligt belysning. Jeg savner stadig, at kameraets håndtering af høje ISO-værdier bliver bedre.

Lasse: Kameraet er på 23 megapixels og har en blændeåbning på f/2.0, hvilket gør, at den lukker
rimelig meget lys ind. Billederne er skarpe med gode farver og kontrast, og fokus er lynhurtigt, og lige hvor det skal være. Sony bryster sig af at have verdens hurtigste autofokus på blot 0,03 sekunder – og det må siges at være sandt. Video er ligeledes meget imponerende med god kontrast, skarphed og farver, og skyder man i 1080p, skal man lede langt for at finde et så roligt billede. Alle ens små rystelser er fuldstændigt væk takket være den optiske billedestabilisator. Alt i alt er kameraet suverænt, og det er dejligt at se, at Sony endelig skifter kameramodulet ud i deres topmodeller.

Kamera

Hvordan er lydkvaliteten? (Lyd med og uden høretelefonerne, radio, andre lydelementer, mm.)

Jacob: Højttalerne i Z5 Premium er rigtig gode med en klar, sprød lyd. Sonys DSEE HX, som forbedrer lydkvaliteten fra komprimerede musikfiler (f.eks. mp3) får det bedste frem i alt, hvad jeg har hørt på min Z5 Premium de seneste dage. Rock, hiphop, klassisk. Alle detaljer dukker pludselig op til overfladen. Stærkt!

Lasse: Jeg havde også høje forventninger på dette punkt, da telefonen har to frontvendte
højtalere, som giver en stereolyd. Jeg vil sige at jeg blev en lille smule skuffet, dog er lyden klar og stereo frontvendte højtalere er altid bedre, da de skyder lyden den rigtige vej, og ikke
blokeres af håndfladerne, når man ser video eller spiller. Med høretelefoner oplever jeg, at lyden er rigtig god. Den er fyldig og med massere af diskant.

Hvordan fungerer downloads af applikationer? (Download, muligheder, udvalg af apps mm.)

Jacob: Download af apps fungerer upåklageligt. Især downloadhastigheden via 4G-netværk imponerer. Downloadede apps, uanset størrelse, installeres hurtigere end jeg har oplevet det på andre telefoner.

Lasse: Download af apps er gået lidt langsommere end, hvad jeg har været vant til
førhen. Det skal dog siges, at når jeg først har hentet applikationerne, har de fungeret perfekt.
Jeg har næsten ikke oplevet, at programmer har crashet, hvilket man ellers ser en
del af på andre telefoner.

Hvordan fungerer brugen af internettet? ( Brugervenlighed, hurtighed, zoom, navigation)

Jacob: Skærmen kommer virkelig til sin ret, når der surfes på nettet. Størrelsen, skarpheden og farvedybden. Jeg bruger en del nyhedssider, gadgetsider og billedsider, og det er næsten altid med en masse både aktivitet og grafisk indhold. Alle sider fungerer lige som de skal på Z5 Premium, og bare det at kunne have tekst og billeder på skærmen samtidigt, gør brugeroplevelsen rigtig god.

Lasse: Sider indlæses hurtigt, navigationen foregår helt flydende, og nettet er en fryd på den
5,5” store lysstærke skærm. Jeg har dog oplevet at forbindelsen er lidt svingende.

Giv en samlet vurdering (Giv Sony Z5 et samlet antal stjerner (1-5), hvor 1 er lavest, og 5 er højest)

Jacob: Sony Z5 Premium imponerer voldsomt på en masse parametre, men der er et par punkter, hvor jeg kunne ønske mig lidt forbedringer. Rammen rundt om telefonen er hævet en ganske lille smule op over både for- og bagside for at beskytte glasset mod ridser. Bortset fra et par småting, så har denne telefon en imponerende kombination af brutal kraft, lækkert clean design, utrolig 4k-skærm og overbevisende holdbarhed, at den naturligvis kun kan ende med 5 stjerner ud af 5.

Lasse: Jeg må sige, at jeg igennem testperioden virkelig har begyndt at kunne lide denne telefon. Den er lynhurtig, kameraet er formidabelt, batteritiden er over gennemsnittet og de apps, jeg bruger, kører lige, som de skal.

Designet er super lækkert, selvom det blanke glas muligvis ikke falder i alles smag, synes jeg dog, at telefonen føles robust, lækker og afrundet. Dog større rammer end hvad nødvendigt er. At Sony Z5 Premium ikke opnår toppoint skyldes en række småting. Jeg synes, at den store størrelse er mere klodset end skærmstørrelsen relaterer sig til, og den gør ikke rigtig brug af den store skærm.  Havde prisen været lidt mere konkurrencedygtig i forhold til, hvad man får af ekstra features, kunne enheden nok godt lande på fuldt hus, men den for høje pris og de små mangler gør, at det ikke kan lade sig gøre. Dog må jeg sige, at man får en telefon, der bare fungerer, gør det godt i dagligdagen, og har fart over feltet i kameraet såvel som i hele brugerfladen. Jeg har derfor valgt at give Sony Xperia Z5 Premium 4 ud af 5 stjerner.