Sony klar med ny Xperia X-serie

Nyhed   •   Feb 25, 2016 13:39 CET

Sony er klar med to flagskibe og en mellemklasse-smartphone, som desuden får selskab af en række smarte produkter, når Xperia-serien udvikles.

Sony præsenterede hele to nye smartphone-flagskibe på årets Mobile World Congress i Barcelona: Xperia X og Xperia X Performance. Samtidig løftede producenten også sløret for Xperia XA, som henvender sig til midter-segmentet.

Morten Johansen, marketingchef hos Sony Mobile i Danmark siger selv om produkterne:
"De tre nye telefoner i X-serien strækker sig fra smart design i mellemklassen til de bedste specifikationer i premium-segmentet, så de tilbyder noget til alle. Fælles for modellerne er blandt andet kameraer i verdensklasse samt et nyt design, hvor telefonerne ligger endnu bedre i hånden. Det nye design og de iøjnefaldende farver, tror vi, tiltaler endnu flere mennesker end tidligere," udtaler Morten Johansen, der er marketingchef hos Sony Mobile i Danmark.

Fokus på kamera, batteri og design
Xperia-modellernes kameraer er nogle af de mest anmelderroste mobilkameraer, og kamerateknologien tages til et nyt niveau i Xperia X-serien med den såkaldte "Predictive Hybrid Autofocus". Den nye teknologi følger motivet på billedet, sporer dets bevægelse og holder konstant motivet i fokus. Det bringer fotos af bevægelige motiver til helt nye højder, så du kan fange en situation med perfekt skarphed – uden at frygte uskarpe billeder.

Sony_kamera

Selfie-kameraet i Xperia X og Xperia X Performance er nu også udstyret med hele 13 megapixels, så du virkelig kan skovle alle de likes, du har fortjent. I Xperia XA er der også blevet plads til hurtig autofokus, et hovedkamera på 13 megapixels og et selfie-kamera på 8 megapixels.
Sony Xperia
Som noget helt nyt introducerer Sony i Xperia X og X Performance "adaptiv opladning". Det betyder, at telefonen over tid ved, hvornår du har brug for, at batteriet bliver ladt op hurtigt, og hvornår det er mere hensigtmæssigt at lade forsigtigt - som fx over en hel nat. På den måde slides mindre på batteriet, og telefonen får en længere levetid.

Designet af de nye modeller er resultat af et samarbejde mellem Sony i Lund og i Tokyo. Alle modeller har en skærm på 5”, mens størrelsen, formen og materialet nøje er udvalgt, så telefonerne ligger bekvemt i hånden og er nemme at bruge. Andre designnyheder er de afrundede kanter samt det afrundede glas. Med sin IP65/68-klassificering er Xperia X Performance desuden vand- og støvtæt.

Lancering i Danmark
• Xperia X lanceres ved månedsskiftet maj/juni
• Xperia XA lanceres i juni
• Xperia X Performance lanceres ved månedsskiftet juni/juli

Samtlige modeller lanceres i farverne hvid, sort, lime gold og rose gold. Til hver model findes forskellige typer covers i matchende farver.
Sone_performance_all

Specifikationer

Xperia XA Xperia X Xperia X Performance
MålVægt 143,6 mm x 66,8 mm x 7,9 mm <138 g 143 mm x 69 mm x 7,9 mm <156 g 143,7 mm x 70,4 mm x 8.7 mm <165 g
Design Kant til kant-display Fingeraftrykslæser for hurtig og sikker oplåsning Fingeraftrykslæser for hurtig og sikker oplåsning
IP65 / IP68 vandtæt og støvafvisende 3
Processor Mediatek Helio™ P10 octa-core 64 bit processor Qualcomm® Snapdragon™ 650 hexa-core 64 bit processor Qualcomm® Snapdragon™ 820 quad-core 64 bit processor
Hukommelse RAM: 2 GB Flash: 16 GMB (Understøtter microSD™ kort op til 200 GB) RAM: 3 GB Flash: 32 GMB (Understøtter microSD™ kort op til 200 GB) RAM: 3 GB Flash: 32 GB (Understøtter microSD™ kort op til 200 GB)
Skærm 5” HD 720 p Mobile BRAVIA engine 2 5” Full HD 1080 p TRILUMINOUS Display for mobile 5” Full HD 1080 p TRILUMINOUS Display for mobile
Opkobling LTE Cat4, Wi-Fi, NFC, Bluetooth 4.1 LTE Cat6, Wi-Fi, NFC,
Bluetooth 4.2
LTE Cat9, Wi-Fi, NFC,
Bluetooth 4.2
Batteri Op til to dage, 2300 mAh Quick charging Pump Express+ 2.0 (10 min. opladning giver 5,5 t brug) Op til to dage, 2620 mAh Qualcomm® Quick Charge 2.0 (10 min. opladning giver 5,5 t brug) Adaptiv opladning med Qnovo 2700 mAh Qualcomm® Quick Charge 2.0 (10 min. opladning giver 5,5 t brug) Adaptiv opladning med Qnovo
Kamera 1/3” 13 MP kamera med Exmor RS™ til mobile image sensor med Hybrid Autofocus 5x clear image zoom Sony Exmor RS™ for mobile image sensor

Video Stabilizer

HDR Photo

Auto Scene Recognition

23 MP kamera with Exmor RS™ for mobile image sensor Predictive Hybrid Autofocus Quick launch
24 mm wide-angle G Lens

5x clear image zoom

HDR for photos

ISO12800 Photo / 3200 Video

SteadyShot with

Full HD Video

23 MP kamera with Exmor RS™ for mobile image sensor, with Predictive Hybrid Autofocus Quick launch 24 mm wide-angle G Lens

5x clear image zoom

HDR for photos

ISO12800 Photo / 3200 Video

SteadyShot with

Full HD Video

Selfie-kamera 8 MP with Exmor R™ for mobile image sensor Wide-angle camera (88 degrees) Video Stabilizer

HDR Photo

Auto Scene Recognition

13 MP with Exmor RS™ for mobile image sensor 22 mm wide-angle Lens F2.0 SteadyShot with

Superior Auto

13 MP with Exmor R™ for mobile image sensor 22 mm wide-angle Lens F2.0 SteadyShot with

Superior Auto

Lyd Clear Audio+ High-Res Audio: LDAC, FLAC, ALAC, DSD DSEE-HX Digital Noise Cancelling

S-Force Front surround

Stereo speakers

ClearAudio+

High-Res Audio: LDAC, FLAC, ALAC, DSD DSEE-HX Digital Noise Cancelling

S-Force Front surround

Stereo speakers

ClearAudio+

Planlagt lancering Juni 2016 Månedsskiftet maj/juni 2016 Månedsskiftet juni/juli 2016
Farver
Hvid, sort, lime gold og rose gold

Tilbehør
Xperia Ear
Xperia Ear er næste generations trådløse øresnegl, som gør det muligt at kommunikere, uden at du behøver gå glip af noget i dine omgivelser eller hele tiden strække dig efter din smartphone. Xperia Ear forsyner dig med brugbare informationer som fx dine aftaler, vejret og de seneste nyheder, mens du er undervejs. Med stemmestyring kan du bede Xperia Ear om at ringe, Google, notere eller guide dig frem.

Xperia Ear kobles ganske enkelt sammen med din Android-telefon via NFC og Bluetooth. Batteriet holder hele dagen og oplades enkelt i et transportabelt etui, som du kan have med dig i lommen eller taske

Xperia Eye
Xperia Eye er et kamerakoncept, som enkelt dokumenterer hverdagen i høj kvalitet. Kameraet er i den mindst tænkelige størrelse, og det er designet til at fungere som et accessory til at hænge om halsen eller fæste på trøjen. Med en 21 megapixels Exmor RS-sensor og en avanceret vidvinkeloptik fanger Xperia Eye billeder i et stort og naturligt synfelt. Derudover kan det indspille i 4K samt livestreame video. Kameraets intelligente automatik anvender stemme og ansigtsudtryk for at fange billeder, som gør det enkelt at gemme hverdagens øjeblikke, uden du behøver tænke på teknikken.

Xperia Projector
Konceptet Xperia Projector tager familiens vægkalender ind i den digitale online-alder. Ved at projicere et interaktivt billede på væggen kan Xperia Projector dele nyheder, kalendere og anden information med hele familien. Med touch, bevægelser og stemmekommando styrer du Xperia Projector præcis som din normale smartphone.

Xperia Agent
Xperia Agent er en vision for en personlig assistent og udviklet til at tage sig af dig, dine interesser og din profil, og herfra forsyne dig med brugbare informationer og anbefalinger. Ved stemmekommandoer kan du nemt styre Xperia Agent og via den blandt andet styre anden elektronik i hjemmet. Xperia Agent har et indbygget kamera og en projektor, der ligesom Xperia Projector projicerer indholdet på hvilken som helst glat overflade.

Smart lyd i bilen
Udover Xperia-konceptet lanceres et Bluetooth-modul til bilen, RM-X7BT, som gør, at du enkelt kan streame musik og styre din smartphone, mens du kører. Med modulet kan du bladre mellem dine favoritnumre, lave håndfrie samtaler og få navigations-instrukser – uden du behøver tage din smartphone frem.