Et billede siger mere end hundrede tegn: sms’er taber til Snapchat og iMessage

Vi danskere vælger i stigende grad sms’erne fra, når vi skal kommunikere med hinanden på mobilen. Antallet af sendte sms’er er faldet stødt siden 2010, samtidig med at dataforbruget nærmest er eksploderet år efter år. Det viser nye tal fra Erhvervsstyrelsens telestatistik.

Erhvervsstyrelsens halvårlige telestatistik samler opgørelser for samtlige teleoperatører og giver dermed et meget tydeligt og troværdigt billede af, hvordan danskernes mobilvaner udvikler sig.

De mest iøjefaldende tendenser i den nye statistik er en stærk stigning i dataforbruget og markant færre sms’er. I løbet af 2013 sendte danskerne 15 % færre sms’er end året før. Samtidig er dataforbruget steget med næsten 115 %. Tallene understøtter den oplevelse, Telias personale oplever i butikkerne:

”Kunderne efterspørger data, så de kan bruge sociale medier og apps. Især hører vi, hvordan foto-app’en Snapchat i stigende grad har overtaget den traditionelle sms-funktion, når der skal sendes korte beskeder. Ikke mindst de unge foretrækker at tage et billede, der viser en situation, et godt tilbud eller et ansigtsudtryk, frem for at skulle skrive 100 tegn i en sms. Det er hurtigt og nemt at tage et foto og tilføje en kommentar. Og så behøver man jo ikke at slette alle billederne bagefter – det klarer Snapchat selv. Sms’en bruges efterhånden kun til den mere ’seriøse’ kommunikation med eksempelvis en chef eller forældrene,” siger Christoph Nørgaard, privatkundedirektør i Telia.

Tallene fra Erhvervsstyrelsen viser også, hvordan danskerne i højere grad dokumenterer den lækre middag, turen i fitnesscentret og koncertoplevelserne via billeder i mms’er, som også er steget siden 2010 – og alene fra 2012 til ’13 steg med 22 %.

iPhones sluger dine sms’er

En anden forklaring på faldet i antallet af sendte sms’er er ifølge Telia den store udbredelse af iPhones. iPhone-brugere kan nemlig benytte sig af iMessage, der takseres som data fremfor sms’er – ligesom det i øvrigt gælder for beskeder via Facebook Messenger:

”Siden vi som de første introducerede iPhone herhjemme i 2008, har vores kunder virkelig taget dem til sig. Vi kan blandt andet se, at mere end 75 % af taletrafikken i vores net i april indtil nu er foretaget på iPhones. Det vidner om, hvor udbredt denne telefon er, og kan også være med til at forklare, hvorfor stadig flere beskeder bliver sendt via data frem for sms,” siger Christoph Nørgaard.

Sendte sms’er i 2012: 11.284.481.482
Sendte sms’er i 2013: 9.637.048.200