Før vi fik mobil: Savner du også at tale med svigermor?

For præcis 20 år siden etablerede Telia sig som et af de første mobilselskaber i Danmark. Det faldt sammen med, at mobiltelefonen i 1995 begyndte at blive allemandseje – og dermed indledtes en revolution af vores hverdag med sms’er, tilgængelighed overalt, mobilt internet, apps, streaming, sociale medier og meget andet. Men er der egentlig noget, vi savner fra tiden, før vi fik mobil? Det har Telia og YouGov spurgt danskerne om.

Ifølge den nye, landsdækkende undersøgelse har kun 30 % af alle voksne danskere stadig en fastnettelefon i hjemmet. Blandt de 18-34-årige er det dog kun godt hver tiende, der stadig bruger en stationær telefon. Færrest i Københavnsområdet og flest i Midtjylland.

Spørger man danskerne, hvorvidt de overhovedet savner noget fra dengang, en hel husstand havde fælles telefonnummer, og mobiler var en sjældenhed, er der tre svar, der skiller sig ud:

1. Flere end hver fjerde af os savner, at man i højere grad var tvunget til at overholde sine aftaler, fordi man ikke lige kunne fange hinanden på farten og sige, at man var forsinket.
  2. Flere end hver femte voksne dansker savner, at man en gang imellem kom til at tale med sine svigerforældre eller børnenes legekammerater, fordi hjemmet kun havde ét telefonnummer. Det er især kvinderne, der nævner dette.
  3. Næsten lige så mange danskere savner, at fastnettelefonen ikke kunne flyttes rundt – så når man talte i telefon, så talte man i telefon og lavede ikke alt mulig andet.

42 % af os savner intet ved tiden før mobiltelefonen, og 2 % har aldrig haft en fastnettelefon.

”Det er interessant at læse, hvad nogle af os i et nostalgisk øjeblik kan savne fra tiden før mobiltelefonen. Engang imellem afføder det besværlige og uforudsigelige jo sjove oplevelser, som det fleksible og smarte oftest sparer os for. Undersøgelsen viser dog også – heldigvis for os – at danskerne er rigtig glade for de mange muligheder, som de seneste 20 års udvikling inden for mobilteknologien har givet os,” siger privatkundedirektør hos Telia, Christoph Nørgaard.

Hvad er så ifølge danskerne de vigtigste gevinster ved den moderne smartphone og de muligheder, den giver os i vores dagligdag? Her er en TOP 5:

1. Jeg føler mig mere opdateret om nyheder og om, hvad der sker rundt om i verden.
  2. Jeg får taget flere billeder og dermed dokumenteret flere begivenheder i mit liv.
  3. Jeg holder mig i tættere kontakt med familie og venner.
  4. Jeg føler mig mere tryg – fx når jeg er ude om aftenen eller i naturen.
  5. Jeg spilder mindre tid med at prøve at få kontakt med folk, fordi jeg kan ringe, sms’e, maile, chatte mv. fra min smartphone.

• fastnet
  • mobil
  • telia
  • yougov