Må julefrokosten deles på Facebook og Instagram?

Med mobilen i hånden kan vi med få klik dele sjove oplevelser med hele vores netværk. Du bør dog tænke dig ekstra godt om, inden du sender chefens limbodans og kollegaens snapseflirt på de sociale medier. Det viser en ny juleanalyse fra Telia og YouGov.

Vi står foran årets tre store julefrokostweekender, og der bliver traditionen tro fuld knald på festerne, når vi skal møde kollegerne omkring et veldækket bord og på et fyldt dansegulv. Det betyder også masser af gode muligheder for sjove billedopdateringer på Facebook og Instagram, når paraderne falder, og cheferne smider slipset.

Ifølge en ny undersøgelse, som er foretaget af Telia og YouGov, bliver du imidlertid ikke populær blandt kollegerne, hvis du publicerer alle julefrokostens sjove – og pinlige – episoder på de sociale medier.

Mere end en fjerdedel af danskerne over 18 år mener således, at man skal afholde sig fra overhovedet at fotografere til firmajulefrokosten. Næsten lige så mange mener, at man godt må tage billeder – men kun først på aftenen, inden snapsen for alvor slipper gækken løs.

Generelt bliver vi mere restriktive, jo ældre vi er. Kun hver tiende af de 18-34-årige stemmer fx for at gemme mobilkameraet helt væk under firmajulefrokosten, mens det gælder for mere end hver tredje over 50 år.

Én ting er at tage festbilleder, en anden er at lægge dem ud på Facebook eller Instagram uden at spørge personerne på billederne om lov. Det, mener hele 84 % af danskerne, er dårlig stil. Faktisk er der markant flere kvinder end mænd, der frabeder sig at få festportrætterne lagt på de sociale medier uden at vide det.

”Undersøgelsen viser, at vi er blevet stadig mere bevidste brugere af de sociale medier. I forhold til sidste jul, så har vi i år flere forbehold over for publiceringen af fotos fra firmajulefrokosten – og det er en sund udvikling. Det viser, at vi kender de sociale mediers gennemslagskraft, fordi vi bruger dem året rundt til at dele sjove og stærke oplevelser. Derfor har vi fået en mere klar holdning til, hvilke billeder vi ønsker at dele, og hvornår vi fx bør spørge om lov fra dem, vi har fotograferet. Vi er måske ved at udvikle et moralsk regelsæt for brugen af billeder på de sociale medier,” siger Mette Honoré, kommunikationsdirektør hos Telia.

Julefrokostens røde øjne er dog ikke det eneste, vi tager billeder af i december. Her er julemånedens yndlingsmotiver blandt de 18-34-årige:

• 1. Vejret / landskaber
  • 2. Juleudsmykning og juletræer
  • 3. Situationer fra julefrokoster
  • 4. Andre familiemedlemmer
  • 5. Mad / bordopdækning

• julefrokost
  • smartphone
  • mobil

Telia i Danmark er en del af TeliaSonera koncernen, som er den førende telekommunikationsvirksomhed i de nordiske og baltiske lande, med virksomheder i Spanien samt i en række lande i Eurasien, inklusiv Rusland og Tyrkiet. Ved udgangen af 2013 havde TeliaSonera en omsætning på 101,7 milliarder svenske kroner, og 189 mio. kunder (72,5 mio. på hjemmemarkederne og 116,5 mio. igennem delvist ejede selskaber). TeliaSonera er noteret på børserne i Stockholm og i Helsinki. Telia i Danmark udbyder mobil og fastnettelefoni til både privat- og erhvervskunder samt bredbåndsforbindelser og data-services. Telia havde i 2013 en omsætning på 4,6 milliarder danske kroner. Enkelthed og service er vigtigt for at vi kan skabe profitabel vækst og værdi for vores kunder og ejere. Læs mere på www.telia.dk