Mobilhacking: Sådan sikrer du bedst din smartphone

Pressemeddelelse   •   Jan 31, 2017 09:00 CET

Sikker mobil. Med få huskeregler kan du gøre din mobil meget mere sikker.

Digital svindel er et stigende problem. Stadig flere danske mobilbrugere oplever, at deres smartphones eller forskellige digitale tjenester bliver forsøgt udnyttet af kriminelle. Få gode råd fra Telias sikkerhedseksperter om, hvordan du undgår at blive udsat for digital svindel.

”Historier om hacking, identitetstyveri og andre digitale forbrydelser fylder stadig mere i medierne. De kriminielle kræfter har i stigende grad fokus på vores digitale værdier, og det er vi som teleselskab naturligvis opmærksom på,” fortæller Christoph Nørgaard, privatkundedirektør i Telia.

Erfaringerne fra Telia viser, at stort set al kriminalitet rettet mod smartphones, digitale konti eller tjenester kan henføres til, at vi ikke som mobilbrugere har overholdt de basale forholdsregler.

Danskerne føler sig trygge
En nylig undersøgelse foretaget af Telia og YouGov viser, at hele 62 pct. af alle danskere ”slet ikke” eller kun ”i mindre grad” er bekymrede for, at deres smartphone skal blive hacket.

”Det er selvfølgelig dejligt, at vi danskere er trygge ved vores digitale dagligdag. Det har vi også grund til. Men vores tryghed må ikke blive en sovepude – for selvom teleselskaberne gør meget for at beskytte vores netværk og tjenester, kan vi altså ikke beskytte kunderne mod egen uagtsomhed. Derfor vil vi gerne sætte fokus på sikre digitale vaner,” siger Christoph Nørgaard.

Hacking og andre digitale indbrud foregår oftest ved, at kriminelle har haft fysisk fat i din smartphone, eller at de via installerede apps har skaffet sig adgang til dine data. På den baggrund har Telia opstillet de fem vigtigste råd til, hvordan man som mobilbruger bedst sikrer sin smartphone.

TELIAS FEM RÅD TIL GODE MOBILVANER:

1. Brug en tastelås
– enten kode eller fingeraftryksaflæser

2. Vær opmærksom på de apps, du henter
– tjek om det er en troværdig udbyder

3. Vær nærig med tilladelser
– giv kun apps adgang til relevante oplysninger

4. Ryd op i tilladelser og adgange
– gennemgå jævnligt, hvilke apps, der har adgang til hvilke oplysninger på din telefon

5. Vær kritisk
– er du i tvivl, så afvis adgang og tilladelser for apps og programmer

Vi er Telia Company, den nye generation af teleselskab. Vores 26.000 talentfulde kollegaer servicerer hver dag millioner af kunder i en af verdens mest teknologimodne regioner. Med en stærk tele-infrastruktur er vi samlingspunkt for det digitale økosystem, som hver dag gør det muligt for private, virksomheder og samfund at følge lige præcis det, som giver allermest mening for netop dem – på deres egne betingelser. Med hovedkvarter i den nordiske region – epicenter for innovation og teknologi - er vi klar til at forandre branchen og bringe hele verden endnu tættere på vores kunder.