Mobilsikkerhed: Vores smartphones er lige så ubeskyttede som for 5 år siden

Pressemeddelelse   •   Nov 10, 2016 10:00 CET

Flere danskere er begyndt at sjuske med sikkerheden på deres smartphone

Danskere sjusker med sikkerheden på mobilen. Trods en voldsom teknologisk udvikling og en mere udbredt brug af blandt andet mobilbetalinger og betalingsapps er vi ikke blevet mere påpasselige med adgangen til vores mobiler. Tværtimod. Det viser en ny analyse om mobilsikkerhed, som Telia har fået gennemført.

Hver femte mobiltelefon, der risikerer at blive tabt på gaden eller glemt på en café, er en åben bog af personlige oplysninger, private billeder og chat-samtaler. Uvedkommende har fri adgang til at ringe, sms’e, maile og bruge apps i ejermandens navn. Det øger blandt andet risikoen for såkaldt identitetstyveri.

Sjusker med sikkerheden
Telia har de seneste fem år fået analyseinstitutet YouGov til at undersøge danskernes forhold til mobilsikkerhed. De nyeste resultater viser, at over 20 pct. af alle danske mobiler i dag hverken er beskyttet af adgangskode eller fingeraftryksgenkendelse. Tilbage i 2011 var tallet 17 pct. Det vil sige, at selvom mobilen i dag indeholder langt flere personfølsomme oplysninger end for fem år siden, så er der i dag flere danskere, der sjusker med sikkerheden end tidligere.

Samme billede gør sig gældende på andre sikkerhedsområder. Fx svarer næsten 7 ud af 10 danskere, at de ikke har installeret nogen form for beskyttelse som fx antivirus eller firewall på deres mobiletelefon. Men er det altid nødvendigt at installere dyre beskyttelsesprogrammer på sin mobiltelefon for at sikre sig mod hacking og anden misbrug?

”Vi vil altid anbefale, at man sikrer sin telefon mest muligt. Men erfaringen viser også, at firewalls og antvirus ikke altid er nok. De fleste problemer, der følger af manglende sikkerhed, skyldes faktisk sjusk fra ejeren selv. Det er ærgerligt, for det kan ofte undgås med nogle få retningslinjer. I Telia har vi derfor opstillet fem gode råd om mobilsikkerhed,” siger privatkundedirektør i Telia, Christoph Nørgaard.

TELIAS FEM RÅD OM MOBILSIKKERHED

1.BRUG ADGANGSKODE
- giv ikke en evt. mobiltyv direkte adgang til dine oplysninger, apps og netværk.

2.BRUG KUN DET ORIGINALE STYRESYSTEM
- og husk at holde det opdateret.

3.BRUG KUN ORIGINALE APPS
- og download kun fra app-markeder, du har tillid. Det kan også anbefales at læse anmeldelser af app’en, inden du installerer den.

4.VÆR NÆRIG MED NETVÆRK
- sluk alle forbindelser, fx bluetooth og internetdeling, når du ikke bruger dem.

5.PAS PÅ DINE PERSONLIGE OPLYSNINGER
- slet al data, inden du sælger eller bortskaffer din telefon. Tag jævnligt back-up.

Vi er Telia Company, den nye generation af teleselskab. Vores 26.000 talentfulde kollegaer servicerer hver dag millioner af kunder i en af verdens mest teknologimodne regioner. Med en stærk tele-infrastruktur er vi samlingspunkt for det digitale økosystem, som hver dag gør det muligt for private, virksomheder og samfund at følge lige præcis det, som giver allermest mening for netop dem – på deres egne betingelser. Med hovedkvarter i den nordiske region – epicenter for innovation og teknologi - er vi klar til at forandre branchen og bringe hele verden endnu tættere på vores kunder.