Ny undersøgelse: Forældre er nervøse for børns oplevelser på internettet

Pressemeddelelse   •   Maj 27, 2016 08:19 CEST

Adgang til internettet er efterhånden blevet et moderne grundvilkår, men det giver samtidig anledning til bekymringer, når børn surfer alene. Red Barnet og Telia har sat sig for at skabe opmærksomhed om problemet samt give forældre og børn redskaber til en mere tryg og sikker online adfærd.

En ny undersøgelse, som analyseinstituttet YouGov har lavet for Telia, viser, at hele 58 pct. af alle danske forældre er bekymrede for, at deres børn skal møde ubehagelige oplevelser på nettet.

Vi er som forældre mest bekymrede for, at vores børn skal ”se ting, børn ikke bør se”, når de er online. Derudover er der ofte forskel på, hvad mor og far er mest bekymrede for. Kvinder er fx mere bange end mænd for, at børnene skal komme i kontakt med pædofile på nettet, ligesom markant flere kvinder er bekymrede for, at børnene skal få ”en forkert oplevelse af, hvad der er rigtigt og forkert”. Det kan fx være forskruede kropsidealer, groft sprog eller diskrimination.

”Ligesom i den virkelige verden kræver vores online tilstedeværelse også en vis erfaring og viden om, hvordan man bedst opfører sig for at beskytte sig selv og andre. Så når næsten 39 pct. af alle forældre siger, at de har svært ved at vide, hvad deres barn laver på internettet, og 22 pct. specifikt efterspørger mere information om, hvordan man vejleder de yngste netsurfere om sikker adfærd på nettet, så vil vi som teleselskab gerne bidrage til at skabe mere oplysning og tryghed”, siger Mette Honoré, kommunikationsdirektør hos Telia.

Sammen med Red Barnet har Telia taget initiativ til en særlig indsats for at skabe tryggere rammer om børns digitale adfærd. De fælles aktiviteter omfatter undersøgelser, informationsmateriale samt et arrangement på Folkemødet 2016, hvor et børnepanel sammen med eksperter og politikere vil diskutere farer og faldgruber, når børn færdes alene på nettet.

”Der er ingen tvivl om, at tryghed for børn på nettet er og bliver et vigtigt indsatsområde for os. Vi ved, at børns bekymringer i høj grad handler om digital mobning og deres privatliv, mens forældre ofte bekymrer sig om fx pædofili og forskruede idealer. Derfor er det vigtigt at belyse begge perspektiver. Den faglige indsigt, som Telia og Red Barnets eksperter sidder med, betyder, at vi sammen kan formidle ny viden og skabe øget opmærksomhed om emnet”, siger generalsekretær i Red Barnet, Jonas Keiding Lindholm.

Oplev Telia og Red Barnets debat på folkemødet ”Børn på nettet: Behov for færdselsregler?” lørdag d. 18. juni kl. 13:00-14:00 ved Skurvognen på havnen i Allinge.

Fra analysen: Hvad er dine største bekymringer, når dit barn surfer alene på internettet?

1. At de ser ting, børn ikke bør se
2. At de kommer i kontakt med pædofile/børnelokkere
3. At de får en forkert oplevelse af, hvad der er rigtigt/forkert (fx kroppe, sex, adfærd mv.)
4. At de bliver udsat for digital mobning fra jævnaldrende på sociale medier
5. At de kommer til at sprede personlige oplysninger på internettet

Yderligere oplysninger:

Mette Noppenau, pressechef, Red Barnet, men@redbarnet.dk, mobil: 2961 8090

Vi er Telia Company, den nye generation af teleselskab. Vores 26.000 talentfulde kollegaer servicerer hver dag millioner af kunder i en af verdens mest teknologimodne regioner. Med en stærk tele-infrastruktur er vi samlingspunkt for det digitale økosystem, som hver dag gør det muligt for private, virksomheder og samfund at følge lige præcis det, som giver allermest mening for netop dem – på deres egne betingelser. Med hovedkvarter i den nordiske region – epicenter for innovation og teknologi - er vi klar til at forandre branchen og bringe hele verden endnu tættere på vores kunder.