Sociale medier: Unge kvinder er bedst til at rydde op i profilerne

Telia og YouGov har gennemført 1.007 interviews blandt unge i alderen 18-34 år om brugen af sociale medier. Resultaterne viser, at unge kvinder i højere grad end mændene har fokus på selviscenesættelsen og er opmærksomme på at ”rydde op” i deres online-profiler.

To ud af tre unge kvinder sorterer og sletter billeder fra Facebook, når de fx skifter kæreste eller job. Kun godt halvdelen af mændene i samme aldersgruppe er lige så opmærksomme på at holde deres online tilstedeværelse ajour i forhold til deres aktuelle livssituation.

Selvom flere kvinder end mænd aktivt strømliner deres profiler på de sociale medier, er årssagerne til oprydningen de samme:

”Den mest gængse anledning til at slette og sortere i billederne er, at man simpelthen bliver ældre og ikke vil have gamle fest- eller feriebilleder liggende offentligt. Vi har nok alle sammen nogle billeder liggende fra år tilbage, som man ikke i samme grad kan identificere sig med nu – og så har man jo valget om, hvorvidt man vil strømline sin profil ved at fjerne dem eller lade det være en naturlig del af helheden og historien på ens profil. Her ser vi, at hver tredje ung vælger det første,” siger Camilla Wilfert, ekspert i sociale medier hos Telia.

Ændringer i kærlighedslivet er en anden markant anledning til at få ryddet op og fjernet tags. Helt op til hver fjerde i aldersgruppen har valgt at sortere i de online billedalbums, når de har slået op med en kæreste eller er blevet skilt. Det samme har hver femte 18-34 årige gjort, når en ny kæreste er kommet ind i billedet.

”Sociale medier er jo blevet et af de vigtigste værktøjer i forhold til dating, og derfor er det naturligt for mange at opdatere profilen i takt med kærlighedslivets op- og nedture. Vores online profiler sender nogle klare signaler om vores person og værdier, og det gælder jo ikke mindst i forhold til fx kærlighed og karriere, hvor selviscenesættelsen er vigtig,” siger Camilla Wilfert.

15 pct. af de 18-34 årige sorterer i billederne, når de skifter job eller uddannelse.

Læs også: ”Hvilken version af dig selv viser du din nye chef på Facebook?” og ”Skal din nye chef se dine gamle festbilleder?”

• sociale medier
  • yougov