Takt & Tone: Hvad er god mobil-skik juleaften?

Pressemeddelelse   •   Dec 20, 2016 09:01 CET

Hygge omkring juletræet og selve julemiddagen er ifølge danskerne mobilfri zone - i hvert fald på sociale medier

Juleaften er et rent slaraffenland på de sociale medier. Der er så mange gode fotomotiver - lige fra julemaden til gaverne, der pakkes ud. Omvendt er det også en traditionsrig aften, som mange af os helst vil holde fri for mobil-klikkeri og netsurferi. Så hvordan forholder vi os til den problematik? Det har Telia spurgt danskerne om i en ny undersøgelse.

Få ting giver så mange ’likes’ på de sociale medier som et smukt juletræ og søde børn med nissehuer. Men er det egentlig OK at tage billeder af maden ved julebordet? Eller at filme familien, mens de traver rundt i stuen og forsøger at ramme tonerne til ’Glade jul’?

Julebordet er mobilfri zone
Ifølge en ny analyse, som Telia har fået lavet, vil syv ud af ti danskere ikke se mobiltelefonen ved julebordet. Til gengæld synes en femtedel, at det er helt i orden at tage billeder af andestegen og risalamanden for at dele billederne med søde julehilsner på fx Facebook eller Instagram.

Spørgsmålet deler generationerne. Blandt de 18- til 34-årige synes flere end hver tredje, at det er helt OK at bruge mobilen ved bordet, mens det kun gælder hver tiende over 55 år. Nordjyderne er generelt mest strikse, mens københavnerne ser mest afslappet på mobiltelefoner juleaften.

Hvis du overvejer at filme familien, mens de åbner julegaver eller går syngende rundt om juletræet, må du hellere spørge først. Seks ud af ti danskere vil nemlig gerne have sig frabedt, at deres travetur om juletræet lægges på Facebook eller Instagram. Der er et overtal af kvinder blandt modstanderne.

”Mange af os har efterhånden vænnet os til, at alle særlige begivenheder skal dokumenteres med mobilkameraet og deles på sociale medier. Hvis ikke oplevelsen er delt, har den ikke fundet sted, synes at være devisen. Undersøgelsen viser dog, at man bør mærke efter i situationen, inden der klikkes på mobilkameraet. Nogle gange er det bedst bare at suge oplevelsen og øjeblikket til sig uden at tænke på de ’likes’, du går glip af”, siger Mette Honoré, kommunikationsdirektør hos Telia.

Undersøgelsen er foretaget af YouGov på vegne af Telia Danmark.

Mobilen skal væk under julemiddagen, mener de fleste danskere - især hvis der uploades billeder til sociale medier.

Vi er Telia Company, den nye generation af teleselskab. Vores 26.000 talentfulde kollegaer servicerer hver dag millioner af kunder i en af verdens mest teknologimodne regioner. Med en stærk tele-infrastruktur er vi samlingspunkt for det digitale økosystem, som hver dag gør det muligt for private, virksomheder og samfund at følge lige præcis det, som giver allermest mening for netop dem – på deres egne betingelser. Med hovedkvarter i den nordiske region – epicenter for innovation og teknologi - er vi klar til at forandre branchen og bringe hele verden endnu tættere på vores kunder.