Telia sænker mobilpriserne i udlandet

Fra i morgen sænkes de såkaldte roamingpriser som følge af EU-regulering på området. Telia går et skridt videre og lægger nu endnu mere data i SurfAbroad-udlandspakkerne, så kunderne får rig mulighed for at dele oplevelserne fra ferien med samme vante tryghed.

I morgen falder det generelle prisniveau på dataroaming i EU-lande hos Telia med helt op til 56 pct. Det sker som del af en fælles regulering i branchen, som Telia fra starten har bakket op om:

”For os er det helt basalt vigtigt at sikre kunderne mulighed for at bruge mobil og tablet i udlandet uden bekymringer om regningen. Alternativet er for mange, at de helt slukker telefonen, så lavere priser er reelt en win-win-situation for telebranchen og kunderne,” siger Christoph Nørgaard, privatkundedirektør i Telia.

Selv med lavere priser er det stadig vigtigt at sikre kunderne mod et for højt dataforbrug, når de er ude at rejse. Ikke mindst fordi en del datatrafik foregår gennem automatiske synkroniseringer og opdateringer, man som bruger ikke nødvendigvis er opmærksom på.

Derfor vil Telia fortsat orientere kunderne, når de rammer et fastsat loft på 10 MB i døgnet. Derefter kan man ved at sende en sms tilkøbe pakker af data til en fast pris – som nu bliver markant lavere pr. MB. Det er en enkel og gennemskuelig prisstruktur, som kunderne sætter pris på:

”Med pakkeløsningen har man altid overblik over, hvor meget data, man bruger, og hvad man betaler for sit forbrug. Det giver tryghed”, siger Christoph Nørgaard.

Tryghed er i sig selv naturligvis ikke nok til, at man har lyst til at bruge sin telefon i udlandet. Priserne skal være attraktive, før man fx slår op på Google Maps, uploader billeder til Facebook og tjekker sin mailboks. Derfor lægger Telia nu også ekstra data i SurfAbroad-pakkerne.

I dag koster data i EU-lande 42 kr. for de første 10 MB. Fra i morgen er prisen 1,86 per MB – dvs. blot 18,60 kr. for de første 10 MB.

Når de første 10 MB er brugt, vil mobilkunder få mulighed til at købe ekstra datapakker. Hvis man ikke aktivt vælger at tilkøbe en datapakke, lukkes der blot for dataroaming, og man har styr på regning og forbrug.

Tilkøbspakkerne indeholder henholdsvis 20 MB (29 kr.), 50 MB (79 kr.) og 100 MB (99 kr.), hvilket vil sige, at køber man fx 100 MB i tilkøb, er prisen under en krone per MB. De ekstra MB gælder fra købstidspunktet indtil midnat dansk tid.

• roaming
  • priser