Test af ny 4G frekvens giver gode resultater

I disse uger sættes en ny fase i Telias 4G udrulning i værk. Det vil ske med opstillingen af en række nye mobilmaster, der anvender en lavere frekvens end de eksisterende, hvilket giver en større geografisk rækkevidde og en stærkere penetration af fx bygninger og køretøjer.

Der er til at starte med opstillet to master med 800 MHz-sendere omkring Jyllinge ved Roskilde Fjord, og de første målinger viser fremragende resultater. De nye master er placeret i et område omkring byen, men alligevel dokumenterer målingerne en meget høj aktivitet på 4G-netværket. Faktisk på højde med de mest travle 3G master i København.

Kommunikationsdirektør i Telia Mobility Services, Mette Honoré: ”Disse fine resultater siger os to ting: For det første, at der findes rigtig mange mobiler og dongles derude, som kører på 4G – også uden for de større byer. Og for det andet, at vi basalt set bruger netværket mere, når hastigheden og dækningen er god. Vi når simpelthen at surfe, streame og downloade mere, når teknikken er i top. Vi vil henover de kommende måneder fortsætte udrulningen af 4G på 800 MHz henover Danmark”.

Udover den høje netværksaktivitet er det positivt at konstatere, at opstillingen af de to nye 800 MHz-master ved Jyllinge ikke har betydet et fald i trafikken på det eksisterende 1800 MHz 4G netværk i området. Til gengæld aflastes 3G netværket markant, hvilket betyder mere kapacitet til tale og datatrafik på 3G.

Selvom den helt store styrke ved 800 MHz-masterne er bred geografisk dækning, så viser testresultaterne, at hastighederne er på højde med Telias 1800 MHz-net, som hovedsageligt bruges til at give danskerne lynhurtige hastigheder i tættere befolkede områder.

Telia var i december 2010 det første teleselskab herhjemme, der introducerede 4G til sine kunder. I dag er 192 byer og 75 procent af befolkningen dækket af det lynhurtige mobildatanetværk.

Byer dækket af 4G fra Telia:
Aabenraa, Aabybro, Aalborg, Aarhus, Aars, Albertslund, Assens, Avedøre Holme, Bagsværd, Ballerup, Beder, Bellinge, Billund, Birkerød, Bjerringbro, Borup, Bramming, Brande, Brøndby, Brønderslev, Brønshøj, Brørup, Buddinge, Børkop, Charlottenlund, Dragør, Ebeltoft, Esbjerg, Espergærde, Farum, Fensmark, Fredensborg, Fredericia, Frederiksberg, Frederikshavn, Frederikssund, Frederiksværk, Faaborg, Galten-Skovby, Gentofte, Gilleleje, Give, Gladsaxe, Glostrup, Grenaa, Greve, Grindsted, Gråsten, Haderslev, Hadsten, Hadsund, Hammel, Harrestrup, Haslev, Hedehusene, Hedehusene-Fløng, Hedensted-Løsning, Hellebæk, Hellerup, Helsinge, Helsingør, Herlev, Herning, Herstedvester, Hillerød, Hinnerup, Hirtshals, Hjortekjær, Hjørring, Hobro, Holbæk, Holstebro, Holte, Hornbæk-Dronningmølle, Hornslet, Horsens, Humlebæk, Hundested, Hundige, Hvidovre, Høng, Hørning, Hørsholm, Ikast, Ishøj, Jyderup, Jyllinge, Jægerspris, Kalundborg, Kastrup, Kerteminde, Kirke Værløse, Kjellerup, Klampenborg, Klarup, Kokkedal, Kolding, Kongens Lyngby, Korsør, København, Køge, Lemvig, Lillerød, Lundtofte, Lynge, Lystrup, Løgstør, Løgten-Skødstrup, Maribo, Middelfart, Munkebo, Mørkhøj, Måløv, Mårslet, Nakskov, Nibe, Nivå, Nordborg, Nyborg, Nykøbing F, Nykøbing M, Nykøbing S, Nærum, Næstved, Odder, Odense, Ordrup, Otterup, Padborg, Randers, Ribe, Ringe, Ringkøbing, Ringsted, Roskilde, Rudkøbing, Ry, Rødekro, Rødovre, Rønne, Sakskøbing, Silkeborg, Skagen, Skanderborg, Skive, Skjern, Skovlunde, Skovshoved, Skælskør, Slagelse, Slangerup, Smørumnedre, Solrød Strand, Sorgenfri, Sorø, Strib, Struer, Støvring, Sunds, Svendborg, Svenstrup, Svogerslev, Sæby, Søborg, Søllerød, Sønderborg, Tarm, Thisted, Trørød, Tune, Tønder, Taarbæk, Tårnby, Taastrup, Valby, Vallensbæk, Vamdrup, Vangede, Vanløse, Varde, Vedbæk, Vejen, Vejle, Viborg, Viby S, Videbæk, Virum, Vodskov, Vojens, Vordingborg, Værløse, Ølstykke-Stenløse

• 4g
  • 800 mhz
  • hastighed
  • netværk
  • netværksdækning
  • 3g
  • master

Telia i Danmark er en del af TeliaSonera koncernen, som er den førende telekommunikationsvirksomhed i de nordiske og baltiske lande, med virksomheder i Spanien samt i en række lande i Eurasien, inklusiv Rusland og Tyrkiet. Ved udgangen af 2013 havde TeliaSonera en omsætning på 101,7 milliarder svenske kroner, og 189 mio. kunder (72,5 mio. på hjemmemarkederne og 116,5 mio. igennem delvist ejede selskaber). TeliaSonera er noteret på børserne i Stockholm og i Helsinki. Telia i Danmark udbyder mobil og fastnettelefoni til både privat- og erhvervskunder samt bredbåndsforbindelser og data-services. Telia havde i 2013 en omsætning på 4,6 milliarder danske kroner. Enkelthed og service er vigtigt for at vi kan skabe profitabel vækst og værdi for vores kunder og ejere. Læs mere på www.telia.dk