Teracom sætter ny digitaliseret kystradio i drift

Pressemeddelelse   •   Jan 04, 2016 12:16 CET

De næste 10-15 år vil driften af den nye digitaliserede danske kystradio ligge i hænderne hos Teracom, der med SAAB og Danphone som underleverandører også har stået for design og etablering. Den nye kystradio er nu blevet afleveret og godkendt til drift.

Energistyrelsen har nu godkendt digitaliseringen af Kystradioen, som hermed er taget i drift. Det er Teracom, der har forestået opgaven, og som fremover skal stå for driften, mens Forsvaret skal stå for betjeningen.

Teracom vandt med SAAB og Danphone som underleverandører i februar 2015 en kontrakt på op til 15 år. Opgaven lød på at designe, etablere og drive en ny og digitaliseret kystradio nødtjeneste, som understøtter VHF/MF radiokommunikation med skibe i dansk territorialfarvand. Den nye kystradio skulle være ombygget og i drift inden årets udgang (2015), herunder etableringen af et nyt kontrolrumsystem hos Lyngby Radio samt ombygningen af 24 sites over hele landet.

Hovedsigtet med digitaliseringen af kystradioen var et påtrængende behov for modernisering. Den gamle analoge kystradio, som blev drevet af TDC, var på kanten af sin levetid, krævede stadig mere vedligeholdelse og var samtidig dyrt at drive. Den helt store gevinst for Energistyrelsen og dermed for skatteborgerne er især af økonomisk karakter, da den nye kystradio er billigere at drive.

- Vi er stolte over at have stået i spidsen for et avanceret projekt i denne skala, og som er blevet løst til tiden og inden for budgettet. Og så er det en særlig fjer i hatten, at vi har fået bekræftet Teracoms spidskompetence i at etablere og drive missionskritiske net. Derudover har vi dokumenteret, at Teracom har været i stand til at sammensætte en konkurrencedygtig løsning med ”best-of-breed” komponenter fra eksterne partnere. Det har især en positiv effekt på udviklingsomkostningerne, der således vil blive minimeret for kunden, siger Martin Løbel, direktør for Teracom A/S.

Yderligere oplysninger:

Direktør Martin Løbel, Teracom A/S

Mail: martin.lobel@teracom.dk –  mobil: +45 27226237

eller www.teracom.dk

Teracom er Danmarks førende udbyder af analog og digital transmission af radio- og tv-udsendelser og sendenet. Vi leverer sendenetværk til DR, TV2 og Digi-TV og udbyder teletjenester til danske teleoperatører. Dette gør os til den førende totalleverandør til både public-service, kommercielle og lokale radio- og tv-stationer.

Kommentarer (0)