Rulles hver lille tesa rulle virkelig separat?

Nyhed   •   Jan 11, 2018 08:00 CET

Hvordan fungerer tapeproduktionen på den tekniske side? Se med her.

Vi bliver ofte spurgt om, hvordan vores tape rulles op. Faktisk ville processen for tapeproduktion være ekstremt dyr, hvis vi skulle coate og indpakke hver enkelt taperulle separat.

Tapeproduktion: En videnskab i sig selv

Alt starter med klæbestoffet. Som regel producerer vi dette selv. I tilfælde af akrylatstoffer betyder det, at vi begynder med polymerisationen. Med andre ord blandes klæbestofkomponenterne, molekylekæderne eller polymererne med hinanden i en kemisk procedure. Derefter forberedes disse klæbestoffer sådan, at vi kan påføre dem let og meget tyndt på det ønskede bagsidemateriale. Hvordan dette foregår afhænger af klæbestoffet

Under produktionen overføres nogle klæbemidler med et organisk opløsningsmiddel, der fordamper meget let. Det er nøjagtigt det, som vi bruger til vores fordel: klæbestoffet påføres i et meget tyndt lag på bagsiden med opløsningsmidlet ved at presse det gennem en meget snæver revne. Så passerer den overfladebehandlede bagside gennem en tørretunnel, og opløsningsmidlet fordamper. Tapens overflade bliver fast og sidder godt fast på bagsiden efter tørreprocessen. Det fordampende opløsningsmiddel genvindes næsten helt hos tesa og føres tilbage til klæbestofproduktionen.

Processen er tilsvarende ved vandbaserede klæbemidler. Normalt vand tilsættes som opløsningsmiddel for disse og forsvinder derefter i tørreovnen som damp. En proces, der er udbredt hos tesa.

I en tredje proces produceres den såkaldte smeltelim. Her bliver klæbestoffet flydende ved at opvarme det, og det blandes i en ekstruder, en slags kødmaskine. Dette klæbestof påføres også jævnt på bagsiden gennem en meget smal revne.

Opløsningsmiddel- og vandbaseret teknologi: Opløsning og blanding af råmaterialer med organiske opløsningsmidler eller vandjustering af tørstofindholdet (1). Coating (3) af bagsiden (2) med det opløste klæbemiddel. Fordampning af opløsningsmidlerne (4) i tørrekanalen (5). Oprulning og opslidsning af taperuller (6).

Kompleks, detaljeret og spændende

Cleanroom-facilitet på tesa-fabrikken i Hamborg

Andre produktionstrin kan være nødvendige for bestemte klæbestoffer og anvendelser. Vi forbereder for eksempel bagsiden kemisk eller fysisk, så klæbestoffet klæber bedre på den. Hvis vi ikke kan finde noget, der tilfredsstiller vores behov, producerer vi selv bagsidematerialet, skræddersyet så det passer til bestemte behov. De laves for eksempel helt krystalklare.

Inden for elektronikindustrien anvendes vores tape delvist til at tape forskellige lag i en mobiltelefonskærm. Du bør ikke kunne se tapen senere naturligvis, så de optiske egenskaber på tapen skal være perfekte. Den indvendige spænding i materialet er lige så problematisk som urenheder. De mindste støvpartikler kan medføre, at tapen ikke længere er optisk klar. Derfor producerer vi specielle løsninger i et klasse 7 renrum. Det er et rum, hvor luften er 1.000 gange renere end på toppen af et bjerg. I dette næsten støvfri miljø, kan vi overfladebehandle tapen, så de ikke længere kan ses. Og det er der ikke mange tapeproducenter, der kan.

Overfladebehandling: En proces, der kræver en masse plads

Produktionsenhed hos tesa fabrikken Offenburg

Under overfladebehandlingen af tape har bagsidematerialet endnu ikke formen af smalle, lange strips, men er nærmere brede og lange. De består af stof, plastfolier, skum eller andre materialer. Bagsiden rulles op af en enorm, bred rulle, derefter overfladebehandles den og tørres, hvis det er nødvendigt i processen, og til sidst omvikles hele den store strip. Når tapen er dobbeltklæbende, indsættes der også et skillelag ved oprulningen. Derefter begynder processen igen for at overfladebehandle den anden side af tapen. Først efter dette klippes de brede ruller i en anden maskine med mange små rulleknive for at producere små ruller. De emballeres derefter og sendes til kunden.

Kommentarer (0)