Det eneste man ikke må - er ikke at gøre noget

Hvis en medarbejder eller kollega viser tegn på at have et misbrug, er det eneste, man ikke må gøre - ikke at gøre noget

Når en medarbejder begynder at ændre adfærd, så er der god grund til at være ekstra opmærksom. Det kan være ændret adfærd i form af større sygefravær, humørsvingninger, ydre tegn på misbrug, svingende præstationer og flere fejl fra medarbejderens side. Signaler der vil fremstå mere og mere tydeligt. Erfaringen viser, at såfremt der er mistanke om et misbrug, så er der som regel noget om snakken.

”Man skal også være opmærksom på, at misbrug ikke alene påvirker den, der har problemet. Kollegaer påtager sig ofte opgaver fra misbrugeren og dækker måske over forsømmelser. Det påvirker derfor hverdagen for kollegaer i form af bekymringer, tidspres og stress, indtil der bliver grebet ind,” siger Anne-Margrethe Overgaard,der er afdelingsleder i Tjelehuset, og som har været ansvarlig for Dare to Care i en årrække.

Det bliver altid værre, aldrig bedre. Derfor er det vigtigt, at man som virksomhed griber ind, hvis en medarbejder har misbrugsproblemer. Vores erfaring er, at langt de fleste, der gennemgår et behandlingsforløb, kommer styrket ud på den anden side med genvunden selvtillid og selvrespekt til følge. Til stor glæde for alle parter. Så der er håb for enden af tunnelen, hvis man fører en aktiv misbrugspolitik.

Hvad giver det virksomheden at gribe ind?

”Erfaringen viser, at virksomheden får en loyal, motiveret og taknemmelig medarbejder tilbage efter vellykketbehandling. Det har en positiv effekt på arbejdsmiljøet, da en aktiv indsats fra arbejdspladsens side,udover at forbedre den pågældende medarbejders livskvalitet, også styrker virksomhedens generelle sociale profil markant. Det har således en positiv effekt i et bredt perspektiv for alle virksomhedens medarbejdere,” siger Anne-Margrethe Overgaard. En aktiv misbrugspolitik bidrager til, at man fastholder den viden og de kompetencer, som medarbejderen rummer i stedet for, at det ender med en fyring/afskedigelse af den pågældende medarbejder.

Vi ser de højeste helbredelsesprocenter hos de klienter, hvor både arbejdspladsen og familien er involveret og bakker op omkring behandlingen.Derfor er det også vigtigt at have en tæt dialog med virksomheden i forløbet. Det kan være planlægning og sparring i forbindelse med den nødvendige samtale med medarbejderen inden indlæggelsen samt under selve behandlingsforløbet. Ved behandlingens afslutning tilbydes derfor en udskrivningssamtale på behandlingsstedet med klient, arbejdsgiver og rådgiver, så vejen er banet for det bedst mulige resultat for alle parter.

”Det er meget livsbekræftende, hver gang et menneske får knækket koden til misbruget/afhængigheden og får skabt en nødvendig forandring. Mange skifter rollen som misbruger ud og bliver i stedet en respekteret rollemodel for kollegaerne,” siger Anne-Margrethe Overgaard, der samtidig fremhæver de mange positive aspekter for virksomheder, der fører en aktiv misbrugspolitik.

• intervention
  • misbrugsproblemer på arbejdspladsen