Misbrug på arbejdspladsen – alle kender det

Medarbejdere med misbrugsproblemer er ikke noget ukendt fænomen på danske arbejdspladser. I disse år vinder især andre misbrug end alkohol frem, hvilket er kokain, hash, medicin og spil.

Medarbejdere med misbrugsproblemer har erfaringsmæssigt flere sygedage, nedsat effektivitet, humørsvingninger og laver flere fejl. Kollegaer overtager ofte arbejdsopgaver fra misbrugeren og dækker måske også over forsømmelser. Det påvirker derfor kollegaer i form af bekymringer, tidspres og stress. Misbrug kan også føre til utilfredshed hos kunder og samarbejdspartnere.

Misbrug og afhængighed påvirker derfor ikke alene den, der har problemet, men har også en direkte negativ økonomisk betydning for virksomheden og arbejdsmiljøet.

Tjele har et målrettet tilbud til virksomhederne

Behandlingscenter Tjele var i begyndelsen af oktober måned på HR-Messen i Øksnehallen for 5. år i træk, og der var stor interesse for at høre nærmere om Tjeles Dare to Care koncept, som er målrettet misbrugsproblemer på arbejdspladsen og samtidig give værktøjer til virksomhederne til at spotte og tackle misbrug. Derfor er det også positivt, at virksomheder er villige til at tage et ansvar også i forhold til det tabu, der stadig er i forhold til misbrug.

Tag hånd om misbrug, inden det skader din virksomhed

Det er sund fornuft at håndtere et misbrugsproblem, når det konstateres. Det gavner arbejdsmiljøet at gribe ind. Der er endvidere god økonomi i, at en medarbejder får behandling, så han eller hun så hurtigt som muligt kan komme tilbage på jobbet og fungere optimalt i stedet for at skulle ud i en turbulent tid med sygefravær etc. ”Det bliver altid værre og ikke bedre og derfor er det vigtigt, at man som virksomhed griber ind”, siger Anne-Margrethe Overgaard, der er leder af Dare to Care Sjælland. Derfor er det også glædeligt, når virksomheder har omsorgsvinklen på i forhold til at gribe ind overfor en medarbejder i stedet for at være styret af frygten for at tage fejl og gribe ind.

”Rigtig mange kommer godt igennem et behandlingsforløb med genvunden selvtillid og selvrespekt til følge. Klienter får her værktøjer til at skabe den livstilsændring, der er nødvendig for at håndtere et misbrug/en afhængighed. Der er således håb for enden af tunnelen, hvis man fører en aktiv misbrugspolitik og gør noget ved problemet i stedet for at lukke øjnene”, fortæller Anne-Margrethe Overgaard.

Hvad får virksomheden ud af at gribe ind?

En aktiv misbrugspolitik bidrager til, at man fastholder den viden og de kompetencer, som medarbejderen har i virksomheden. I modsat fald kan det ende med en fyring/afskedigelse af den pågældende medarbejder, hvor vigtig viden/ekspertise går tabt fra virksomheden. Samtidig skal virksomheden i gang med at ansætte en ny medarbejder og oplære den pågældende. Behandling er derfor en god investering både i social og økonomisk sammenhæng.

Behandling forbedrer den pågældende medarbejders livskvalitet mærkbart og styrker virksomhedens sociale profil. Det har derfor en positiv effekt på arbejdsmiljøet, når der bliver gjort en aktiv indsats og har derfor også en positiv effekt i et bredere perspektiv.

Det er muligt at få professionel hjælp, når virksomheden skal konfrontere en medarbejder. ”Det eneste, man ikke må gøre, - er ikke at gøre noget, hvis en medarbejder/kollega viser tegn på at have et misbrug”, siger Anne-Margrethe Overgaard.

Er der derfor brug sparring eller hjælp enten til planlægning af en samtale eller til selve konfrontationen, er det muligt at få professionel hjælp gennem Behandlingscenter Tjeles Dare to Care koncept.

• Sundhed, sundhedsvæsen, lægemidler

• intervention
  • sparring omkring misbrugsproblemer
  • hjælp til den svære samtale