Verdens første hybrid gaffeltruck med forbrændingsmotor

Pressemeddelelse  •  2009-08-14 15:01 CEST

Toyota Industries Corporation TICO starter salget af Toyota hybrid truck med dieselmotor til det japanske marked i december 2009. Den nye truck halverer brændstofforbruget og CO2-udslippet.

Ved at trække på Toyota gruppens erfaring og stærke position inden for hybridteknologi kombinerer den banebrydende nye ‘GENEO-HYBRID’ 3,5 ton gaffeltruck en 2,5 liter dieselmotor, en elmotor og et nikkel-hybrid batteri for at halvere brændstofforbruget og CO2-udslippet samtidig med, at den leverer et fremragende driftsresultat.

Mens virksomheder sørger for at reducere brændselsomkostninger og CO2-udslip, tilbyder Toyota Hybridteknologi en praktisk og veldokumenteret løsning ved at drage nytte af fordelene ved eksisterende brændstofkilder og infrastruktur. Den nye GENEO-HYBRID truck reducerer CO2-udslip og brændstofforbruget med 50 % samtidig med, at den leverer det samme driftsresultat som en tilsvarende konventionel dieseldrevet gaffeltruck. Resultatet er en gaffeltruck, der både leverer en forbedret miljøindsats og økonomiske fordele for kunder på grund af lavere brændselsomkostninger.

GENEO-HYBRID bliver drevet af en særdeles effektiv Toyota hybridteknologi, og den kombinerer et Seriel Hybrid System for fremdrift og et Parallel Hybrid System for løft og sænk. Med Series Hybrid Systemet kører gaffeltruckens drivmotor på el-kraft fra den motordrevne generator og batteri. Løft og sænk bliver drevet af et Parallel Hybrid System med en hydraulikpumpe, der bliver forsynet med mekanisk energi fra dieselmotoren og generatoren samt elektrisk energi fra batteriet. Nikkel-hybrid batteriet bliver genopladet af motorens kørsel og har ikke brug for opladning fra ekstern strømkilde, hvilket gør det til en ideel løsning for arbejde i flere skift. Truckens motoreffektivitet øges ydermere af den integrerede brug af regenereret energi, der bliver genvundet, når gaspedalen slippes, og når køreretningen ændres.

Verdens førende inden for materialehåndtering, TICO, solgte over 193.000 gaffeltruck verden over i 2008 og er nævnt på magasinet FORTUNE’s liste over de 50 mest beundrede virksomheder i verden. I overensstemmelse med sin miljøforpligtelse og filosofi om vedvarende forbedring (kaizen) undersøger Toyota en række teknologier, der anvender eksisterende brændstoffer såvel som alternative energikilder for at imødekomme de industrikrav, der opstår på kort, mellemlang og lang sigt.

GENEO-HYBRID trucken er udviklet og produceret i Japan og bliver lanceret på det japanske marked først, hvilket giver TICO’s ingeniører mulighed for at være tæt på hybrid truckens kunder under lanceringen af denne avancerede teknologi. Tidsplanen for lanceringen af Toyota hybrid gaffeltruck uden for Japan er endnu ikke blevet fastsat.

I mere end et årti har Toyota Hybridteknologi sat industristandarden med Toyota Prius, der har skrevet historie som verdens første masseproducerede hybridkøretøj. Siden Toyota Prius blev lanceret i Japan i 1997, samt i Europa og USA i 2000, er der blevet solgt over 1,7 million Toyota hybridkøretøjer verden over.

Håkan Dahllöf, øverst ansvarlig for Toyota Material Handling Europe siger: “Toyota gruppen har etableret sig selv som både pioneren og lederen inden for hybridteknologi. Vi ser de nye Toyota hybrid gaffeltruck som et spændende skridt fremad for vores industri og som yderligere bevis på Toyotas forpligtelse til at tilbyde vores kunder avancerede produkter, service og løsninger, der understøttes af de seneste teknologiske innovationer.”

Kommentarer (0)

You haven't completed the steps for your Hosted Newsroom