Onsdag blev der afholdt regionsmesterskaber for elektriker elever.

Mads Ploug Nielsen blev vinder af Regionsmesterskaberne i Skills for Elektrikere

Ansigtsudtrykkene var koncentrerede og installationerne mange, da en håndfuld unge onsdag dystede om at blive regionsmester inden for elektrikerfaget. En titel, der giver adgang til DM i Skills 2020 og giver de unge mulighed for at vise hvad de kan.

-Det er jo en konkurrence hvor eleverne kan få lov til at fremvise deres håndværk, forklarer Johannes Simonsen, der er uddannelsesleder for blandt andet elektrikeruddannelsen.

-Vi har skolerne imellem valgt, at eleverne skulle have en 6 timers prøve. Her kan de fremvise deres fysiske håndværksevner, men også få testet deres tekniske forståelse, uddyber Johannes.

Stemningen var dagen igennem rigtig god, men også meget koncentreret. De fremmødte tilskuere, herunder familiemedlemmer til deltagerne og deres mestre, var derfor også stille under arbejdet. De ville nemlig ikke forstyrre de unge elektrikerlærlinge unødvendigt.

At være med til et sådanne arrangement som Skills, er noget de unge kan tage med i deres fremtidige karriere.

-Eleverne får opmærksomhed omkring deres person og deres virksomhed. Vinderen får jo også mulighed for at gå videre til Danmarksmesterskaberne, så det giver helt klart et personligt boost, bare det at være med.

Deltagerne kom fra Herningsholm Erhvervsskole, Aarhus Tech, Den jydske Haandværkerskole og Tradium og er lærlinge ved henholdsvis HB EL Service, INTEGO, Jens Kristensen EL Anlæg samt Kemp & Lauritzen. Eleverne fik dermed også mødt unge langt væk, fra deres daglige gang og udvidet deres netværk.

Vinderen af dagen blev Mads Ploug Nielsen, som dermed skal dyste med andre unge elektrikerelever til DM i Skills 2020, som finder sted d. 16. – 18. januar i København.

Erhvervsskolen Tradium er et uddannelsesmæssigt kraftcenter, som udbyder en lang række ungdoms-, voksen- og efteruddannelser inden for det merkantile og tekniske område: hhx, htx, eux, eud og AMU. Skolen beskæftiger ca. 460 medarbejdere og underviser 2.900 årselever på syv adresser i Randers, Hobro og Pederstrup. Tradium har en vision om at være en internationalt orienteret og stærk partner for erhvervslivet samt en udviklende og attraktiv arbejdsplads med professionelle medarbejdere.Læs mere på tradium.dk